Gå til innhold

Desember: Desemberbabyene, hva har de lært seg?

Anbefalte innlegg

Gutten min er født 10 des og nå har han fått dreisen på rullingen og ruller frem og tilbake. I tillegg så åmer han seg bakover, kan snu seg rundt sin egen akse på mage og rygg og øver seg på å stå på alle fire. Ganske vittig å se på, først opp med knærne og rompa i været, men får ikke armene med seg. Detter sammen og får armene strak ut men ikke rompa i været. Hehe.

Han kan ikke sitte enda. Hmm... tror ikke jeg har glemt noe nå. Jo, han har heller ikke sagt sitt første ord, men jeg venter i spenning på å høre "mamma". "Øver" med han hver dag da! ;o) Hihi.

Fortsetter under...

Mini er født 7.desember (5 uker for tidlig - eg.termin 9.jan).

Hun kan rulle frem og tilbake, men blir litt redd når hun ruller fort fra mage til rygg :)

Hun snur seg rundt sin egen akse hele tiden, og åmer seg bakover som din gutt gjør. Nå har hun begynt å ta tak i ting, stolbein og greier å dra seg frem etter de.. hehe.. Armene er ikke med på krabbing, mens rompa og beina vil krabbe ser det ut som ;)

Hun sier pa-pa-pa, da-da-da, ma-ma-ma-ma og her om dagen sa hun faktisk 'Woodstock' av alle ting (vil vi ha det til), hihi ;)

Hun har reist seg helt opp to ganger allerede (da ble mamma'n rørt da) - begge gangene var i badebalja, for der blir hun så fryktelig ivrig.

Ellers er hun ganske stødig, og 'går' bortover hvis vi holder henne i hendene, kan 'stå' på gulvet hvis vi holder én hånd - men balanse har hun ikke i det hele tatt.. Hun kan sitte helt stødig en 5-10 min, men ikke sette seg opp selv. Vi syns jo såklart at hun er veeeldig flink!

Så morsomt med en desemberklubb da! :) Hurra for oss!

Tulla mi er født 9. desember (8mnd idag!) og har for en tid siden fått dreisen på rullingen og ruller overalt her i huset. Hun kan også krabbeåle seg fremover og åmer seg også bakover. Snur seg om sin egen akse, og gjøre det ofte for å se hvor jeg er. Krabbeåler seg etter meg også. Elsker å åle seg under stolene her. Har sett at hun løfter stumpen, ser skikkelig søt ut, men da kommer hun seg ikke forover, hehe.Kan ikke krabbe på knærne, men hun bruker tærne og armene, hehe. Kan vel ikke si noe enda, men ofte høres det ut som om hun sier mamamama (når hun sutrer og vil ha no) og dadadada når hun er glad. Ellers babler hun masse, spesielt ved spisebordet,bilen og i barnehagen.

Jeg og gleder meg enormt til hun kan si mamma :-)

Guten vår kom 30. desember.

Han rullar begge vegar. Ålar seg framover. Snur seg rundt sin eigen akse. Står oppe i krabbestilling. Nylig lært seg å setja seg opp sjølv, sit stødig så lenge han ikkje finn ut at han skal gjera for mange sprell - då endar det ofte med at han dett bakover eller stupar framover. Blir masse dunking på det hovudet for tida.

Ikkje byrja med ma-pa-ba-lydar ennå. Men er kjempeflink på "jentehyl"..

gutten min kan rulle frem og tilbake, klarer å åle seg fremover på gulvet (og det går fort!!), rotere rundt sin egen akse, står på tærne og armene, med rumpa i været. Ellers så kan han ikke sitte seg opp selv, men han drar seg opp dersom han får tak i noe å dra seg opp etter, og da sitter han helt stødig. Eneste "ordet" han kan si er "møøøøøø", han har en ku-leke som sier mø, og da hermer han :) Han går fremover på gulvet dersom vi holder han i armene

.

Tror jeg har fått med det meste :)

Annonse

Even som er født 14.des er blitt en reser til å komme seg avgårde, men han har ikke skjønt krypeteknikken enda, så det går mest i at han drar seg bortover etter armene. Står på alle fire, men skjønner ikke hva mer han skal gjøre:-) Ellers så ruller han i full fart, men gidder ikke ligge på ryggen lenger, så håret i bakhodet har han fått tilbake:-) Ellers så er han ganske så dårlig på å sitte, men vil gjerne stå og helst hoppe i fanget. Ser han prøver å dra seg opp etter sofaen, men er litt skjelven i beina enda. Noen ord har han ikke prøvd seg på. Men er veldig glad i stemmen sin og å lage lyd. Helst høy lyd!!!! Og sånne pruste-lyder, hehe så det er bløtt overalt!

Sander er født 16. desember og her syns jeg det begynner å gå fort i svingene. På få uker har han nå lært seg å sitte støtt uten støtte,krabber/åler seg rundt i turrbo fart og reiser seg opp inntill alt han får tak i. Tror nesten at han kan gå selv da for han prøver å slippe med den ene hånda og da hender det han deiser i bakken hvis han ikke får tak igjen... Hører litt mamamama,papapap,bø,hei(uttales:eiiiii..) Elsker å rope/skrike høyt...litt flaut inne i butikker oh sånn..hihi

Mia er født 1 desember, og dette er hva ho gjør:

* ruller seg fram og tilbake

* åmer seg framover og bakover

* reiser seg på opp på alle fire, og har tatt noen få krype-skritt

* setter seg opp selv og kan sitte på rompa selv

* reiser seg i senga og lekegrinden

* går selv når vi holder ho i hendene

* tar tak i bordbeinet og reiser seg opp og står ved bordet, og tar tak i sofaen og reiser seg og står og slår med hendene i den

* kan si hade og vinke samtidig

* sier mama, papa, tittei, bø, der

jenta mi er født 2.des å kan dette:

- Kryper over alt

- åler seg i full fart når krypingen går for tregt

- åpner skuffer å skap

-velter blomsterpotter

-knuser lamper

-reiser seg i sengen, ved sofaen ,bordet og ellers der hun måtte føle for det

-setter seg opp

-sier pappap..(noe jeg ikke er helt enig i)

- rister på hodet når hun er mett, ikke vil(om det er helt bevist vet jeg ikke)

-ruller begge veier

-går ut døren om utgangsdøren står åpen

-går om vi holder henne i henden, begynt å gå litt bak gåvognen sin.

-forflytter seg fra sofaen over til å holde seg i stuebordet..

tja...full fart her hjemme:)

gutten min er født 13 desember=)

*han ruller bortover gulvet

*prøver å løfte knærene inn til seg og løfter baken, men kommer ikke noen vei..blir litt oppgitt han da...

*snur seg rundt sin egen galakse

*setter seg opp, reiser seg opp i sengen, vognen

*klapper

*sier mammmammaa hehe vet ikke om han mener mamma da=)

*går fremover når vi holder han ;sterk i beina..

*rynker på nesen når han er mett..

hmm det er vel noe=) Kjekt å se utviklingen på disse små=)

Annonse

Gutten vår født 17. desember, har i den siste uken hatt en rivende utvikling. Setter seg skikkleig opp nå, sitter på kne og reiser seg opp etter ting.

Har til nå ålet seg fremover på gulvet, men begynner å gå på knærne, det går litt sakte så det blir til at han legger seg ned og åler seg videre.

Han driver på med strake bein når han står på alle fire og styrer på.

Ruller rundt har han gjort i lange tider og vet forskjell på hvem som er maaammma og baaaappa.

Skjønner når vi sier nei, blir skikkelig fornærma da, oj, så lei seg han blir. For han vil jo så gjerne gjøre det vi sier nei til, de grønnplantene er så fristende....

Mer kommer jeg ikke på nå.

Lillegutt her er fodt 22.desember. Han kan naa

*Rulle begge veier og alt det der

*Reise seg opp (staar) etter sofa, bord, seng og alt som det gaar ann aa klatre paa.

*Setter seg opp i sittestilling, men det er mye mere spennende aa staa.

*Krabber litt ,men gaar fort over til den gamle teknikken for den gaar fortere.

*Sier mamamama, papapapa,nattatataa,heeeeei...hehe, men regner ikke det for aa si noe..for han har ikke peil paa hva det "betyr" og er veldig tilfeldig, men det kommer seg nok;)

*"vinker" (spriker med fingrene og tar de sammen,han er veldig fasinert)

* Hyler som besatt naar han skal bades eller skiftes paa.

Det er sikkert mye mere, men kommer ikke paa noe mere naa..hehe!

Rune er født 14., og tror han er litt tidlig ut.. for her krabbes det i racer fart, og reiser uten problem ved siden av bord og stoler. Går ett par usikre steg ved siden av bordet da.. men det er som bambi på isen!! Sitter godt og stødig på golvet, setter seg opp selv ja.

Ellers skravler han i ett, men ikke noe særlig fornuftig nei.. litt papapa og mamama. Har vinket ett par ganger, men litt usikker på om det var litt tilfeldig ja.

Adriana er født 10 desember og hun kan:

-rulle frem og tilbabe

-reise seg opp på alle fire

-krabbe

-reiser seg opp i alt og står:):)

-sette seg på rompa selv

-smiiiiile masse:):):)

Kom ikke på mer

Her rulles det i full fart, kommer seg frem over alt. Åpner skuffer og skap, og tar ut innholdet.

Sitter godt selv, har satt seg opp et par ganger. Løfter seg opp på alle fire, men kryper ikke. Reiser seg opp og står hvis han sitter i riktig stilling. Begynt med pinsettgrepet, og studerer alt. Klapper søte. Sier mamma når han griner, men om det er bevisst er ikke så sikkert.... hehe, mor tolker det som hun vil

Sina blir 8 mndr neste uke, og "alt" har skjedd de siste to ukene. Fra å bare rotere rundt på magen, og kun flytte seg baklengs, har hun begynt å krabbe og reise seg. Etter at hun begynte å krabbe lærte hun også å åle seg framover på magen:) Dagene her går stort sett med til å krabbe mellom ulike møbler som hun kan reise seg ved.. Det blir en del blåmerker av sånt... Hun babler veldig mye, og pappan mener bestemt at hun sier pappa:) Det er vel mest babling mener jeg da:) Hun elsker musikk, og rister på hodet i "takt" med musikken. Det er utrolig søtt!!!:)

Snuppa her født 17 des kryper full fart på alle fire rundt i hele huset. Hun setter seg opp, og reiser seg opp etter alt. Går rundt bordet. Hun slår seg heldigvis ikke så ofte lenger. hun har aldri tid til å sitte stille. Kunne godt tenkt meg å få litt av energien:)

Hei hei Hufsemor!! :) ( Vet ikke om du husker meg, Tinkerbell og prinsen fra BIM... eller var vel Tinkerbell 29.11.05 først...)

Så morsomt å høre om gutten din!! Er jo ikke mange dagene forskjell på min og din, kun 6 dager :)

Elias Augustin ble født 4 desember og han har vært tidlig ute med det meste!! Nå sitter han,kryper, reiser seg opp overalt(!!!), sier ma-ma og pa-pa, har klatret opp hele trappa vår ( med meg bak self), og han har fått 5 tenner, to nedi og tre oppi ,men de har ikke kommet helt ut enda.

Tiden flyr så altfor fort!!! Den neste store ferdigheten er vel å gå!!!

Før vi vet ordet av det så fyller de 1 år!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...