Gå til innhold

SVANGERSKAPSPERMISJON

jan7

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har satt seg inn i disse reglene?

Hva betyr "tidskonto"?

Kan far og mor dele permisjonen?

Hva utgjør permisjonspenger fra trygdekontoret? Tar de utgangspunkt i 6G eller går dette på årslønn?

Kommer ferien utenom den vanlige permisjonen eller går denne inn i permisjonstiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje jeg kan svare. Er akkurat nå hjemme i permisjon med lille Thyra 4 mnd. Er innom her en gang i blandt for å sjekke at moderen har det bra og fortsatt er gravid. Det er hun jo heldigvis:-)

Ettersom jeg er ansatt i helsevesenet, så tenkte jeg først. Tidskonto er fint. Det var ikke så lett. Fordi jeg måtte arbeide minst 50% og min arbeidsgiver kunde ikke garantere at jeg fikk være på "min" avdeling med så liten stilling. Men i utganspunkt, så skal man kunne arbeide 50% eller mere og dermed forlange permisjonstiden tilsvarende.

Mor og far har fra 1 juli i år. 6 uker hver som de "må" ta. Resten kan dere dele som dere vill. Kvinnen må ta det første 6 ukene etter fødselen. Du får også 3 uker før termin som du kan ta ut. Men føder du før terminen så forsvinner de. Men går du over termin, så regnes permisjonen fra termindato og ikke fødselsdato. Far kan ta ut sin pappaperm i din ferie hvis dere ønsker det. (Det gjorde vi i sommer) Da blir permisjonen forskjøven. Du kan også ha ferie etter permisjonen, det velger du.

Jeg er ganske sikker på at 6G er det man maks kan få i permisjonslønn.

Du kan velge 80% i ca 1 år, og 100% lønn i 9 mnd. (Se www.trygdeetaten.no) ukene forandres lit hvert år.

Min Thyra er født 4 april og jeg skal begynne å arbeide igjen 28 mars 07. Er hjemme med 80% lønn. (Da hadde jeg også 5 ukers ferie nå i sommer, mens far hadde pappaperm)

Det som er lit dumt, at man må bestemme seg for hvilken permisjonsordning man ønsker seg før fødselen. Det går ikke an å forandre på noe etter fødselen. (For det har jeg nemlig prøvd på). Det er jo ikke alltid like lett og hvite hvordan man ønsker det, med babyn på utsiden?

For oss så kommer jeg å ta hele permisjonen. Det angrer vi lit, da det hadde vært hyggelig for far å få være hjemme i et par måneder.

Håper jeg har vært til hjelp. Men sjekk www.trygdeetaten.no der får du mange svar. Eller ring trygdekontoret.

Skrevet

Hei.

Det er nye og mer fleksible ordninger på tidskonto for de som føder 01012007 eller senere. Spør på Trygdekontoret hvordan det ser ut.

Mor og far kan uansett dele resterende av de 44 ukene av permisjonen mellom seg som ikke 6 uker til hver og de 3 ukene før fødselen har okkupert. Tror også nytt av 010706 at fars 6 uker kan stykkes opp og fordelses ut over i perioden som enkeltdager.

Vi ble for sene til å prøve ny tidskontoordning, men vil prøve at pappan har en dag i uka (20%) av permisjonen i tillegg til sine 6 uker.

Skrevet

Hos oss er det helt greit å endre ting underveis i permisjonen. Det eneste som står fast er at du må velge enten 80% utbetaling eller 100% utbetaling. Det kan ikke endres.

Skrevet

Hei. tilsvarende 6 G i årslønn er maks permisjon. I G er pr mai i år 62892. Jeg har sett at de på permisjonskalkulator ber om å få oppgitt tidligere årslønner. Jeg vet ikke hvorfor, for jeg tror også at det er din nåværende lønn som blir benyttet for å beregne permisjon.

Dere bør også være klar over at man får samlet mer penger om man tar 44 uker enn om man tar 54 uker. For en som har maks sats er den samlede forskjell ca 6000. Bl.a. derfor tar jeg 44 uker med "full" lønn (dvs tilsv. 6 G) og så permisjon uten lønn til jeg har fått ordnet barnehage ol. Dette fordrer jo at man sparer av permisjon utbet. slik at man har noe igjen de siste månedene.

Jeg har også en fleksible arbeidsgiver slik at jeg kan jobbe det jeg klarer for jeg får barnahage ol. på plass, ta med meg babyen litt på jobb osv.

Skrevet

Takk Poamin.

Jeg ringte trygdekontoret igjen, og pratet med en annen saksbehandler da min var til lunsj.

Hun bekreftet det du sa. Nemlig at far kan ta de siste månedene. For dem så var det inge problem å gjøre det om. Det var opp til arbeidsgiveren, om de ville ha meg tilbake før tiden.

Sjefen kommer tilbake fra ferie den 15 aug. Da skal jeg ta en snakk med henne. Så kanskje jeg kan begynne i arbeid lit tidligere en planlagt:-).

Skrevet

pemisjonen starter 3 uker før termindato fastsatt ved ul den, okke som babyen kommer eller ikke.

Skrevet

Det er riktig at du får maks 6G fra trygdekontoret, men er du heldig så har du en arbeidsgiver som dekker gapet mellom 6G og full lønn. Dette er relativt vanlig hvis du er ansatt i store selskaper, banker, forsikring, media etc. Sjekk avtaleverket som er framforhandlet på arbeidsplassen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...