Kjerringhelvetet <3 Skrevet 9. august 2006 #1 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg ser for meg et potensielt skrekkscenario hvor man får klyster og det tar litt tid før det virker. Kanskje så lang tid at man ikke blir ferdig med å løpe på do før man må begynne å presse ut babyen. GRØSS! Hva gjør man da? Må jordmor bruke paraply og gassmaske? Med andre ord. Hvor fort blir det "tomt" etter man har fått klyster? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. august 2006 #2 Del Skrevet 9. august 2006 Har brukt det (ikke i forbindelse med fødsel med det går vel for det samme) Man bruker det når man allerede er på badet, og det tar 30 sek - 15 min før det funker, og da kommer ALT og jeg mener ALT. Det går kjempefort, og det rekker nok ikke å komme noen baby i mellomtia:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. august 2006 #3 Del Skrevet 9. august 2006 pleier vel vanligvis å virke ganske kjapt, med mindre du er fullstappa da:) men jeg lurer på en annen ting i samme bane.. er det vi selv som setter klysteret, eller er det jm? har ikke så veldig lyst til at jm skal gjøre det da, men har aldri prøvd selv heller da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EleResa Skrevet 9. august 2006 #4 Del Skrevet 9. august 2006 Tror det er JM som setter klysteret, det er ganske fiklete å sette selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. august 2006 #5 Del Skrevet 9. august 2006 De man kan kjøpe selv på apoteket da? sånne miniklyx (heter det det?). Er de fiklete å sette selv hjemme? Er de effektive? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. august 2006 #6 Del Skrevet 9. august 2006 Nå vet ikke jeg hvilken type som tilbys på sykehusene men de kommer i en liten pakkesak (ca 1/4 dl) som er temmelig lett å trykke opp og klemme på, og det finnes en gammel type hvor ca en halv liter væske presses opp (og det må gjøres av Jm går jeg ut fra.) Men regner egentlig med at denne typen ikke brukes mer da den er upraktisk og litt ekkel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. august 2006 #7 Del Skrevet 9. august 2006 for meg holdt det med en "tømming", man flyr ikke frem og tilbake på do - ihvertfall gjorde ikke jeg det. det tok kanskje 5-10 min fra de satte det, til det virket... tror nok ikke de setter klysteret hvis du er veldig nærmt fødsel, det gjør de evt. med en gang du kommer inn og det ennå sannsynligvis er noen timer igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
komplett familie Skrevet 9. august 2006 #8 Del Skrevet 9. august 2006 Er ikke vanskelig å sette selv. Det skal i hvertfall jeg gjøre, vil ikke at jm skal gjøre det!!! Bare husk når du har klemt ut all vesken at du ikke slipper taket før klysteren er ute. For ellers kan du dra ut igjen vesken - og da blir det ikke alltid like bra effekt.... Håper jeg rekker å sette, vil slippe å være redd for hva som da kan skje under fødselen.!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. august 2006 #9 Del Skrevet 9. august 2006 ps - her var det jordmor som satte det. ikke noe flaut det, det er jo noe de gjør hver dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EleResa Skrevet 9. august 2006 #10 Del Skrevet 9. august 2006 Samboer og jeg var på sykehuset et par ganger ifjor og måtte bruke klyster, og den slangen han fikk presset opp i rumpa målte jeg til 40 cm!! Så en halv liter væske oppi der... Det så ikke mye godt ut! Ikke noe jeg ville gjort selv ihvertfall! Men om det bare er ei lita flaske med væske i, som ser ut som et lite trekkspill man kan presse sammen så fikser man kanskje biffen selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 9. august 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 9. august 2006 UÆÆÆ! en halv liter - 40 cm oppi? Nei takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. august 2006 #12 Del Skrevet 9. august 2006 det klysteret jeg fikk var ikke 40 cm i allefall. det var en lite "tut" som skulle stikkes opp i rompa og så skulle innholdet sprøytes inn. å jeg gjorde de selv. no problems. men jeg klarte ikke å holde det inne så lenge. de vill jo helst at du holder det inne i 10 min ,hvis du kan. å de bør ligge når du tar den. da er det lettere å holde på den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brillemamma Skrevet 9. august 2006 #13 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg har satt klyster mange ganger da jeg jobbet på ett sykehjem. Det er kun en liten del som skal opp i rompa, og så kniper man ut innholdet. Synest ikke det virker noe smertefullt, heller ikke flaut! Det er jo helt vanlig liksom.. Så om JM gjør det, gjør ikke meg noe som helst. Jeg vet jo selv hvordan det er å sette det, og jeg tenkte iallefall ikke at det var ekkelt eller noe! Men som sagt bare helt normalt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. august 2006 #14 Del Skrevet 9. august 2006 Man trenger ikke ta klyster, og det er lettere å få magen igang igjen etterpå hvis man lar være. Mange får litt løs mage på begynnelsen av veene uansett, sånn at det blir tømt litt. Jeg har hørt at man lett kan få forstoppelsestendenser etter fødselen hvis man har tatt klyster, og jeg kan melde at det er vondt nok med vanlig avføring når man har sydd litt. Bedre at det kommer litt under pressriene som jordmor ser - hjelpes meg, man tenker ikke på det en gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klukkhøna Skrevet 9. august 2006 #15 Del Skrevet 9. august 2006 i bergen får du i alle fall den gammeldagse "lang slange og pose som skal holdes høyt oppe i lufta for å lage trykk" -typen. Ikke det samme som den lille såpevannsposen med tut på som du får på apoteket. Sikkert forskjellig fra plass til plass. Uansett så spør de mannen om han vil ta seg en tur, og de ansatte er jo vant til å sette det. og etter ett kvarter er du tom ja;) du får ikke hvis fødselen er alt for nært.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mor88venternr3 Skrevet 9. august 2006 #16 Del Skrevet 9. august 2006 Hehe.. når jeg fikk satt klyster sist gang så sa jordmora.. Prøv å hold deg i 5-10 min og jeg kan si deg en ting - det var utrolig vanskelig å holde seg i bare noen min.. Det presser skikkelig på, men det kan sikkert være forskjellig fra person til person ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå