Anonym bruker Skrevet 9. august 2006 #1 Del Skrevet 9. august 2006 Lurer litt på dette. Noen? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5864108-noen-som-har-lest-boka-hva-er-sannheten-om-vaksiner-og-som-vaksinerer-sine-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. august 2006 #2 Del Skrevet 10. august 2006 Ja. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5864108-noen-som-har-lest-boka-hva-er-sannheten-om-vaksiner-og-som-vaksinerer-sine-barn/#findComment-5877061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. august 2006 #3 Del Skrevet 10. august 2006 Hadde hvert interesant å hørt hvordan tankegangen din da er. Er det slik at du konkluderer med at det som står i boka ikke stemmer eller, ja eller hvordan tenker du? Er selv så veldig i tvil Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5864108-noen-som-har-lest-boka-hva-er-sannheten-om-vaksiner-og-som-vaksinerer-sine-barn/#findComment-5883312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. august 2006 #4 Del Skrevet 10. august 2006 Boken du referer til er skrevet av en homøopat uten bakgrunn innenfor medisin og forskning. Anbefaler også at du leser for eksempel overlege og fødselslege Gro Nylander sin bok: Lille venn – HVA NÅ? (Gyldendal Fakta 2005). Hun skriver lett og greit om hvorfor man bør vaksinere. Greit å iallefall lese litt forskjellig littteratur før du bestemmer deg. Jeg har iallefall valgt å vaksinere barna selv om jeg har lest boken du refererer til. Synes iallefall det er viktig med MMR, siden jeg har lest endel artikler og historie om meslinge- epidemier og røde hunder/fosterskader som fantes før vaksinenes tid, og ikke ønsker meg tilbake dit! Lykke til med bestemmelsen uansett! Litt om MMR- vaksinen: Røde hunder Røde hunder ytrer seg som en lett forkjølelse og et blekrødt utslett som begynner i ansiktet og sprer seg til kroppen – før det blir borte etter 3-4 dager. I dag vaksineres det fleste barn i ved femtenmåneders-alder. - Hvorfor vaksinere mot en så lett og ufarlig sykdom? - Hvis en kvinne som ikke har hatt sykdommen, eller ikke er vaksinert mot den, blir smittet i første halvdel av svangerskapet, spesielt de første tre månedene, kan det gi store skader på fosteret. Det lever mange mennesker i Norge i dag som er døve eller blinde fordi moren deres ble smittet mens hun gikk med dem. Heldigvis er sykdommen nesten utryddet nå på grunn av MMR-vaksinen, der R-en står for rubella eller røde hunder. Meslinger Meslinger utgjør den ene M-en i MMR-vaksinen. Det er også blitt en sjelden sykdom i Norge, og det er bra, for meslinger kan være en skummel sykdom; Verdens helseorganisasjon (WHO) melder at fortsatt dør over en halv million barn hver år av meslinger, andre skades for livet. Selv i vår del av verden er sykdommen farlig, så det er god grunn til å takke ja til vaksinen. Hos oss er det derfor liten risiko for smitte fordi de fleste barn er vaksinerte og dermed er det lite virus i omløp. Men hvis mange foreldre velger bort vaksinen, vil smittefaren øke igjen. . Kusma Mumps heter det på engelsk – derav den andre M-en i MMR-vaksinen. Navnet passer bra; en ser liksom for seg et barn som forbigående ligner litt på en hamster med fulle kjaker. Det er den store spyttkjertelen foran øret (parotis) som hovner opp får kinnene till å gå nærmest i ett med halsen. Også andre kjertler kan påvirkes, for eksempel kan bukspyttkjertelen gi vondt i magen. Kusma er heldigvis også veldig sjelden i dag – takket være vaksinen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5864108-noen-som-har-lest-boka-hva-er-sannheten-om-vaksiner-og-som-vaksinerer-sine-barn/#findComment-5884888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 11. august 2006 #5 Del Skrevet 11. august 2006 Skrevet av en homøopat uten medisinsk bakgrunn og forskning? Hvor kan du dokumentere din påstand om dette? Jeg trodde faktisk homøopater hadde en solid medisinsk bakgrunn. Forøvrig er det bare svada du kommer med angående Meslinger, Røde hunder og kusma. Du burde tatt med V som blir tilleggskomponenten i samme vaksinen i nær fremtid, for nå er det plutselig blitt farlig med vannkopper også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5864108-noen-som-har-lest-boka-hva-er-sannheten-om-vaksiner-og-som-vaksinerer-sine-barn/#findComment-5885830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. august 2006 #6 Del Skrevet 11. august 2006 Boken er skrevet av en homøopat uten medisinsk bakgrunn:-) Jeg er sikker på at han der homøopaten har stilt litt for mange spørsmål, som ikke bør komme frem i dagens lys! Det at han stiller spørsmål i en bok som medisinske eksperter ikke kan gi svar på, er vel heller et signal til ekspertene om å legge frem ulempene med vaksiner, fremfor kun å fremheve den positive siden! Tror heller ikke at man skal undervurdere homøopater på det medisinske området. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5864108-noen-som-har-lest-boka-hva-er-sannheten-om-vaksiner-og-som-vaksinerer-sine-barn/#findComment-5895580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. august 2006 #7 Del Skrevet 11. august 2006 hallo? Homeopat er ikke en medisinsk utdannelse!! Må le når du sier jeg skal dokumentere dette. Homeopati er en naturmedisinsk og ubeskyttet tittel. Man trenger ikke engang utdannelse for å kalle seg homeopat. Noen driver selvfølgelig seriøst mens det finnes mange useriøse der iute. Ikke at jeg sier at forfatteren er en av de. At jeg foreslår for vedkommende at hun/han bør lese litteratur skrevet av mennesker med forskjellig bakgrunn, er dette negativt? Jeg forsøker å få folk til å se flere sider av en sak, og nå får jeg kritikk for dette også- latterlig!!! By the way: min tante er homeopat, jeg har srtor respekt for henne, men hun har absolutt ingen medisinsk og forskningsmessig bakgrunn og hun ville aldri hevde dette heller!!!!! Det er det som er hele poenget : alternativ medisin. Det jeg skriver om MMR er korrekt. Gå inn på folkehelseinstituttet eller sosial og helsedep. og les selv! Jeg har lest denne anti-vaksine boken, kanskje det er noen andre som burde lese litteratur om vaksiner som er skrevet på bakgrunn av erfaring/forskning? Jeg sier ikke at alle deler ved vaksinasjon er fantastisk, men jeg synes iallefall man bør sette seg inn i flere sider før man tar et valg som man synes er det beste for sitt barn og for det samfunnet man lever i både nasjonalt og internasjonalt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5864108-noen-som-har-lest-boka-hva-er-sannheten-om-vaksiner-og-som-vaksinerer-sine-barn/#findComment-5895855 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. august 2006 #8 Del Skrevet 12. august 2006 Jer er enig med anonym over her.. Poenget med homeopati er at det skal være et alternativ til medisin, dvs. at vi forsøker å se andre tilnærminger til helse enn via den klassiske medisinen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5864108-noen-som-har-lest-boka-hva-er-sannheten-om-vaksiner-og-som-vaksinerer-sine-barn/#findComment-5896695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. august 2006 #9 Del Skrevet 12. august 2006 Til hovedinnlegger. Synes disse spørsmålene er greie. Altså siden du er i tvil om hvorvidt vaksinere. Klippet fra nasjonalt folhelseinstitiutt sine offisielle sider (link nederst på siden). 10 vanlige spørsmål om vaksiner Publisert: 27.10.2003 10:39:08 Oppdatert: 08.01.2004 13:47:08 Alle foreldre vil det beste for barna sine. Om barna skal følge det vanlige vaksinasjonsprogrammet, er for mange vanskelig å avgjøre. Her får du svar på noen spørsmål som foreldre ofte stiller i den forbindelse. 1. Er det påbudt å vaksinere barna? Nei, alle vaksinene i vaksinasjonsprogrammet er et tilbud til barna. 2. Hvorfor har vi et fastlagt vaksineprogram for barn i Norge? Vi ønsker å beskytte dem mot alvorlige smittsomme sykdommer som rammer barn, som kan ha store konsekvenser og som i verste fall kan være dødelige. Meslinger er den mest alvorlige av ”barnesykdommene”. I hele verden dør hvert år bortimot 1 million barn av meslinger. I tillegg kan alle ”barnesykdommene" gi varige funksjonshemminger. 3. Hvordan virker vaksiner? Vaksiner styrker kroppens immunforsvar. Immunforsvaret består av proteiner i blod og vevsvæsker (immunglobuliner) og spesielle celler (T-lymfocytter) som uskadeliggjør virus og bakterier (mikrober). Mikrober kroppen har ”sett” før eller blitt vaksinert mot, blir den mer motstandsdyktig mot neste gang (immunitet). 4. Er det noen vits i å vaksinere? Vi ser jo aldri sykdommene lengre. Vaksinene er i dag sin egen verste fiende. De er så effektive at de fleste aldri ser de sykdommene vi blir vaksinert mot. Folk ser ikke med egne øyne hvor farlige sykdommene er. Vaksinering er et helt nødvendig vedlikeholdsarbeid for å holde sykdommene på avstand. Vi skal ikke langt før vi finner land der store grupper er uvaksinerte, og hvor sykdommene er en reell trussel. Slutter vi å vaksinere, kommer sykdommene tilbake. 5. Kan vaksiner være farlige for barna? Det kan komme bivirkninger som smerter, rødhet og hevelse på stikkstedet, litt vondt i kroppen og feber etter vaksinasjon. Disse bivirkningene er imidlertid lette og ufarlige sammenlignet med sykdommene vi vaksinerer mot. Feber som skyldes vaksine, kan hos enkelte barn føre til feberkramper. Disse skal behandles helt som feberkramper av annen årsak. Ved høy feber i forbindelse med vaksinasjon, er det viktigste å utelukke at feberen skyldes noe annet som trenger behandling. 6. Er det farlige tilleggsstoffer i vaksinene? Tidligere inneholdt mange vaksiner konserveringsmiddelet thiomersal - en kvikksølvforbindelse som har bakteriedrepende effekt. Det var helt nødvendig for å hindre bakterievekst den gang vaksinene ble levert i flerdoseglass. I Norge har det ikke vært thiomersal i noen av programvaksinene til barn siden 1997. 7. Kan barn med allergier vaksineres? Ja, nesten alltid. Har barnet eggallergi, snakk med helsesøster før vaksinen settes. 8. Hvilke vaksiner hører med i programmet og når skal de tas? 3 måneder: kombinasjonsvaksine mot difteri/stivkrampe/kikhoste/ polio/hjernehinnebetennelse (DTP-polio-Hib) 5 måneder: DTP-polio-Hib 11 - 12 måneder: DTP-polio-Hib 15 måneder: kombinasjonsvaksine mot meslinger/kusma/røde hunder (MMR) 6 - 8 år: poliovaksine 11 – 12 år: difteri-stivkrampevaksine 12 – 13 år: MMR Ungdomsskolen: tuberkulose (BCG) Poliovaksine 9. Er det mulig å dele opp kombinasjonsvaksiner? Det er mulig, men i praksis er det vanskelig. Det finnes ikke enkeltvaksiner mot alle sykdommene, og det er ikke alltid mulig å skaffe dem som i prinsippet finnes. 10. Bør voksne ta barnevaksinene om igjen? Polio-, difteri- og stivkrampe-vaksinen bør oppdateres hvert tiende år. Når du har passert 20, bør du ta den første runden med revaksinering - særlig om du skal reise til områder der det er stor risiko for smitte. Stivkrampe kan vi få også i Norge, derfor er det ekstra viktig å holde den vaksinen ved like. http://www.fhi.no/eway/default0.asp?pid=223&oid=0&e=0&trg=ContentArea_4498&MainArea_4320=4498:0:15,1223:1:0:0:4320;4349;::0:0:0&ContentArea_4498=4336:28928::1:4781:9:4320;4498;::10:0:0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5864108-noen-som-har-lest-boka-hva-er-sannheten-om-vaksiner-og-som-vaksinerer-sine-barn/#findComment-5896697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. august 2006 #10 Del Skrevet 12. august 2006 Har du lest boken? og kaller boken en antivaksinebok! Kan du plukke ut en setning i boken som er "antivaksine"? Boken er som tittelen "Hva er sannheten om vaksiner?" Altså kritiske spørsmål til de som hevder vaksinens fortreffelighet! Forfatteren tar for seg viktige spørsmål som vi småbarnsforeldre bør sette oss godt inn i. Spørsmålet omkring vaksineskadinnrapporteringen og langtidsskadeomfanget. Jeg fant ingen konklusjoner i boka, kun spørsmål og kritiske fakta. Wakefield er nevnt 2 ganger, men forfatteren har ikke brukt eksempler fra denne forskningen. Jeg tror ikke du over her har lest boka, ettersom du kaller det en "antivaksinebok"! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5864108-noen-som-har-lest-boka-hva-er-sannheten-om-vaksiner-og-som-vaksinerer-sine-barn/#findComment-5899394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. august 2006 #11 Del Skrevet 15. august 2006 "Dr. Yppert" he-he, ja jeg har lest boken. Jeg kallte den "antivaksineboken" for å forklare hvilken bok jeg mente. Utgangspunktet til forfatteren er at han er kritisk til vaksinering. Boken er ikke akuratt skrevet for å støtte det norske vaksinasjonsprogrammet. Det tror jeg du vil være enig i om du også har lest boken... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5864108-noen-som-har-lest-boka-hva-er-sannheten-om-vaksiner-og-som-vaksinerer-sine-barn/#findComment-5930895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. august 2006 #12 Del Skrevet 15. august 2006 Merkelig, den anonyme der hørtes kjent ut:-) jeg oppfatter forfatteren som kritisk til religion og vaksinering. Jeg ble anbefalt boken av "ei meget god venninne" som arbeider på Folkehelseinstituttet som Spesialist innen barnesykdommer:-) Hennes mening var at forfatteren kommer med opplysninger som er ukjent for de som tross alt jobber med vaksinering, men opplysningene som forfatteren gir, stemmer overens med dokumentasjoner og historisk materiale. Hun sier boken er "farlig" godt skrevet og jeg kan ikke annet enn å si meg enig i dette! Pga min egen arbeidssituasjon og stilling, så velger jeg fremdeles å støtte barnevaksinasjonsprogrammet, men jeg har blitt meget skeptisk til vaksiner i ettertid av denne boken. Og jeg deler forfatterens mistanke om skader, underrapportering, forskningsjuks og manipulering av historiske faktaopplysninger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5864108-noen-som-har-lest-boka-hva-er-sannheten-om-vaksiner-og-som-vaksinerer-sine-barn/#findComment-5936616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå