Gå til innhold

hvor lenge sitte i bilsete?

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at min baby på 4 uker kan sitte i bilstolen i optil 2 timer. Skal på hytta som det tar 5 timer å kjøre til. Holder det da med en stopp om han ikke våkner? Og i såfall hvor lenge må man ha pause? 30 minutter eller 1 timer? Skal baby da ligge eller kan den og holdes? Mange rare spørsmål, men aner jo ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5863959-hvor-lenge-sitte-i-bilsete/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det finnes noe fasitsvar, det er litt avhengig av hvor sterk babyen er i ryggen. De anbefaler maks 20min av gangen for nyfødte. Så har jeg hørt noen si at man kan legge til 30min. per levemåned. Det betyr at babyen din ikke bør sitte i bilstolen mer enn en time i slengen.

Men så er det en faktor til som spiller inn: Hvor ofte sitter han i bilstol/vippestol/bæresele. Hvis det er sjelden, er det sikkert ikke så farlig om han sitter en god stund i bilstolen på vei til hytta. Jeg ville i allefall ikke ha vekket babyen. Babyen bør ligge flatt på ryggen når dere har pause. Pausens varighet avhenger av hvor lenge han har sittet i bilen...

takk, takk. Dette hjalp endel. Tror ikke jeg ville hatt hjerte til å la han sitte der i 5 timer, vi må jo sjøl ha en strekk etter et par-tre timer og han sover kanskje uansett ikke lenger enn det. Gjør jo aldrig det eller i bilen. Men han liker å kjøre bil da, enten helt stille og stirrer eller sover med en gang. Men man kjører jo sjelden lenger enn 15-30 minutt da. Får ta den tida det tar opp til hytta denne gangen ; )

Viss babyen søv er det lurt å berre fortsette å kjøre til han våknar. Dersom han er våken må du vere veldig "våken" for korleis han har det, og stoppe ofte, gjerne kvar time, og la han få litt mat og ein strekk av ryggen.

Babyen treng ikkje ligge strekk ut når dåke har pause, men det kan vere han synest det er godt. Men han ligg jo uansett ganske utstrekt når han får melk for eksempel.

La babyen strekke seg godt før du set han i bilen og etter dåke er ferdig med turen. Det er for øvrig lut å berekne omtrent 50% lener tid for å komme seg frå A - Å med baby enn uten. Du veit aldri kor tid babyen vil "slå seg vrang" eller kor ofte han treng mat/bleie/kos.

God tur!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...