Gå til innhold

Hvor mye prater barna deres på ca 20 mnd?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Minsten her er 21 mnd, han sier hei, mamma, pappa og lager brrrrrummmm lyd til alt osm har hjul.

Ikke så masse enda, men det kommer forhåpentligvis mer.

(Får legge til at han er autist og at vi i tillegg trener på tegn-til-tale)

hei! minsten her prater veldig mye, tror egentlig han prater mye i forhold til alderen? Når han var litt over året hadde han mellom 50-80 han sa.... Nå er det en del mer + at han har begynt å sette sammen ord, så nå kommer det gjerne 3-5 ord i en setning som det faktisk går an å forstå, veldig gøy for både minsten og meg ;) var 20 mnd i går...

jenta mi på 19,5 mnd prater en del. Hun kan navn på en del av leker, som dokke, bøtte, spade, huske, bil, bok, og nesten de fleste leker hun leker med. Hun har begynt å sette sammen setninger. Hun sier spise mat, vil huske, ikke vaske hår, gå tur, ikke sove,bake kake og sånne ting. Må nevne at hun er tospråkelig, vi snakker bosnisk hjemme, og norsk i bhg. Hun har gått i bhg i 8 mnd og forstår begge språk, klarer å følge beskjeder på begge språk. kan også de samme ordene på begge språk. Hjemme snakker hun bare bosnisk, mens i bhg så blander hun litt, fordi hun kan bosnisk mer enn norsk og da han blande ord fra begge språk i setningen. Morsomt, fordi nå har bhg personalet lært seg hva debosniske ordene betyr på norsk. Hun snakker mer og bedre enn jevnaldrede og de som er 3-4 mnd eldre enn henne.

vi er imponerte fordi jeg og mannen min begynte ikke å snakke før vi var over 3 år. Jeg er førskolelærer og litt bevisst hvordan jeg bruker språket sammen med henne, snakker masse om ting, forklarer, snakker tydelig og sakte, samtidig som jeg peker på ting vi snakker om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...