birma og tredjemann Skrevet 9. august 2006 #1 Skrevet 9. august 2006 Jeg lurer på hvor stor forskjellen er økonomisk på å velge 100% utbetaling framfor lengre permisjon med 80% lønn i måneden. Ser på trygdeetatens nettsider at utbetalingen blir størst ved det første alternativet, men hvor mye er det egentlig snakk om? Noen som vet?
Rut Bram Skrevet 9. august 2006 #2 Skrevet 9. august 2006 når du velger 100% dekning, får du utbetalt samme lønn som du har i dag. når du velger 80% dekning får du 80% av den lønnen du tjener i dag. med 100% dekning får du kortere permisjon (ca 10mnd) enn hvis du velger 80% dekning (ca 12mnd). håper det var en ok forklaring?
birma og tredjemann Skrevet 9. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 9. august 2006 Takk for svar, men det du sier der er jeg egentlig klar over. Jeg trodde det ville tilsvare at du fikk samme sum bare at den enten var fordelt på 10 mnd eller 12 mnd. Men i følge nettsidene til trygdekontoret så er det ikke så lett. Man får visst nok en høyere samlet sum utbetalt ved å velge 10 mnd permisjon. Det jeg lurer på er hvor mye mer dette er enn det man får ved 12 mnd permisjon.
kibimor - Johanna og søstrene Skrevet 9. august 2006 #4 Skrevet 9. august 2006 Det stemmer det du sier; Ved å velge 100 % utbetaling i 10 mnd så får man alt i alt utbetalt mer enn om man velger 80% i 12 mnd. Hvor mye dette utgjør kommer an på hvor mye man tjener normalt sett. Vi regnet litt på det og for min del så var det mellom 3 og 4 000 om jeg ikke husker helt feil.. Så man kan altså søke om 100 % lønn i 10 måneder og søke om ytterligere permisjon uten lønn, og gå i pluss. Vi valgte å la være å gjøre det, til tross for at vi kunne spart litt penger. Jeg er så dårlig på å spare til de to månedene uten lønn, så vi gjorde det tradisjonel og ba om 80% i 12 mnd. Det er egentlig litt snålt at man ikke kan få det samme uansett, men staten har vel bare ville gjort det enklest mulig for seg "selv". Lykke til med valget! Klem
Rut Bram Skrevet 9. august 2006 #5 Skrevet 9. august 2006 Hmm, det kommer jo an på hvor mye du tjener. Såvidt jeg har skjønt er regnestykket ca. sånn: La oss si du tjener 20.000 i mnd når du jobber vanlig. hvis du velger 100% dekning får du fortsatt utbetalt 20.000 i mnd. hvis du velger 80% dekning får du utbetalt 80% av 20.000 i mnd - dvs ca. 16000 i mnd. Det kan også være at de regner ut 80% (evt. 100%) av årslønnen din og fordeler den utover de mnd du har rett på stønad...? ring trygdekontoret ditt og hør med dem, de kan helt sikkert svare deg mer nøyaktig!
meg & to små vampyrer Skrevet 9. august 2006 #6 Skrevet 9. august 2006 Og så er det nå engang slik at det ikke er en fast utbetaling man får, men en dagsats. Dagsatsen regnes utfra inntekt før permisjonen. Og hva du får utbetalt vil varierer fra måned til måned avhengig av antall virkedager den måneden. De månedene det kun er 20 virkedager får du dagsats x 20, de månedene det f.eks. er 23 virkedager (er noen få av disse) får du dagsats x 23. Dermed varierer summen litt fra måned til måned.
Lasso Skrevet 9. august 2006 #7 Skrevet 9. august 2006 Ja... 80% av 54 uker er 43,2 uker. Dermed får man kanskje betaling for 0,8 uker mer, siden perioden for 100% lønn er 44 uker - blir det noe sånt? Samtidig får man jo lavere skattetrykk da, med 80% lønn, så det blir vel ikke de helt store summene å snakke om... Så veldig vanskelig å regne ut er det vel ikke. Del årslønn på 52 og gang med 44, så får du 100%-betalingen. Del årslønn på 100 og gang med 80, så får du 80%-betalingen. De summene kan du jo knaste inn på skatteetaten.no og regne ut skattetrykket, sånn cirka: http://www.skatteetaten.no/Templates/Selvbetjening.aspx?id=29578&epslanguage=NO
Lasso Skrevet 9. august 2006 #8 Skrevet 9. august 2006 Nei, nå glemte jeg meg... For å få 80%-inntekten må man jo i tillegg legge til to uker på 80%. 54 uker er det nå! (Del årslønn på 52, del beløpet på 100 og gang med 80 og gang med 2)
kibimor - Johanna og søstrene Skrevet 9. august 2006 #9 Skrevet 9. august 2006 Godt mulig jeg har mistforstått altså..kan se ut som de fleste her ikke er enig med meg. Vi gjorde bare regne stykket sånn; Om man har utbetalt 20 000 kr i måneden i 10 måneder så blir det 200 000. Om har 80% av 20 000 kr så er det 16 000 kr utbetalt i mnd. Har man denne summen utbetalt i 12 måneder, så blir det til sammen; 192 000 kr. Med andre ord: Man fikk utbetalt 8 tusen mer ved å ha 100% lønn i 10 mnd enn 80% lønn i 12 mnd. Men kanskje det bare er regnestykket mitt som ikke er riktig.. Det har skjedd før for å si det sånn.. Klem fra Frøken ikke god i hoderegning..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå