Anonym bruker Skrevet 9. august 2006 #1 Skrevet 9. august 2006 Man gir jo grøt fra 4 mnd og kan da også gi middagsglass.. Er det da de fleste slutter å amme?
Expat Skrevet 9. august 2006 #2 Skrevet 9. august 2006 Nei, i norge holder de fleste paa lenger. Det er anbefalt til 1aar og gjerne lenger ogsaa saa lenge mor og barn kan og vil.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2006 #3 Skrevet 9. august 2006 Ok.. hvorfor da alle middagsglass osv? kombinerer man det da eller?
Line_78 Skrevet 9. august 2006 #4 Skrevet 9. august 2006 Kombinerer ja. Guttungen vår på 7 måneder begynte med litt frukt og grøt for en måneds tid siden, men jeg ammer fortsatt nesten like mye som før det. Så regner jeg med at det blir gradvis mindre og mindre amming etterhvert som han spiser mer og mer fast føde og drikker mer vann og annen drikke. Ønsker å amme i hvert fall til han er over ett år da (så lenge alt går greit), slik at han fortsatt får litt morsmelk når vi introduserer kumelk.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2006 #5 Skrevet 9. august 2006 Så man bytter ut noen måltider med puppen til fast føde? Kumelk? Er ikke kjent med den jeg.. Når skal de få det, og hvorfor ikke vanlig melk?
Line_78 Skrevet 9. august 2006 #6 Skrevet 9. august 2006 Tror forøvrig det blir vanskelig å få et "fasitsvar" på når du "skal" slutte å amme, siden dette vil avhenge av mor og baby. Så det som er riktig for en person er ikke nødvendigvis riktig for en annen.
Line_78 Skrevet 9. august 2006 #7 Skrevet 9. august 2006 Litt usikker på hva du mener med vanlig melk, men den melka man vanligvis kjøper i butikken (H-melk, lettmelk, skummet melk osv) er kumelk... Har du fått et hefte på helsestasjonen om ernæring til babyer? For da vil jeg anbefale deg å lese i dette, her står det en del bra tips. Be eventuelt om å få informasjon fra helsesøster, eller les litt her inne på Dinbaby eller andre sider med informasjon. (f.eks nettsidene til Statens råd for ernæring eller lignende)
Blomman Skrevet 9. august 2006 #8 Skrevet 9. august 2006 kumelk , altså vanlig melk bør ikke gis før 1 år. yoghurt kan gis fra 10 mnd. Kumelk bør ikke gis pga fare for tarmblødninger ( tarmen er ikke klar), hvis en må gi det før 12 mnd( ikke lenge før, men evt ved 11 mndr) kan en evt koke opp og avkjøle melka for å spalte de store proteinene enda mer. overgang fra pupp til fast er en prosess som går over tid. det anbefales fullamming fram til 6 mnd ( 4 mnd ved behov; liten vektoppgang, misfornøyd baby, baby som virker interresert i mat ) hvis et barn som fullammes trenger annen næring enn morsmelk anbefales det fast føde framfor mme. Når man starter med mat er det ikke nødvendig med fulle måltider med en gang. La barnet styre litt hvor fort det vil gå fram i økning av porsjoner. Men la magen bli vant til litt etter litt. Om du starter med smaker av grøt , grønnsaker el fruktmos avgjør du selv. Lurt å ta de første smakene på dagtid i tilfelle reaksjoner på maten. Introduser en og en matrett. For de som bruker lang tid på introduksjon av mat er det ingen fare, man kan godt bruke hele andre levehalvår og mere til for å venne barnet til maten. Det er også en fordel og amme under hele denne tilvenningsperioden. Hvis du hovedinnlegger er usikker på dette med amming - hvor lenge- hvorfor - introduksjon av mat anbefaler jeg deg å kontakte ammehjelpen eller helsesøster på helsestasjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå