Gå til innhold

April: Hva skal jeg gi i dåpsgave?

Anbefalte innlegg

Vi skal i barnedåp til et tantebarn (det første) og lurer på hva vi skal gi i gave, og hvilken pris vi skal legge oss på. Hva er vanlig å gi til dem man er tante og onkel til, i pris mener jeg?

Dessuten ønsker jeg meg gode tips på gaver som passer til begge kjønn, så jeg kanskje kan gi det samme til alle i fremtiden. Det gjør det liksom så mye lettere enn å måtte tenke ut noe nytt hver gang. Det er om å gjøre å finne på noe smart som "sin" faste gave, før noen andre "tar" det ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5863297-april-hva-skal-jeg-gi-i-d%C3%A5psgave/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til søskenbarna til Matilde har vi gitt rundt 500,- mener jeg å huske, og syns egentlig det er en grei pris. Husker IKKE hva vi gav, eller tror forresten første presangen var sånn kopp/asjett/skål-sett med eventyrmotiv. Teit gave for det gav alle (tror han fikk tre stk, hehe), selv om det er veldig koselig å ha!! Syns sånne "store" gaver er kjempevanskelige for det gjelder å finne noe som ikke alle gir, samtidig som det er kjekt å få og varig.

Mens jeg skriver fikk jeg en ide - kanskje eventyrsamling? Av typen litt finere, innbundet som barna kun får bruke sammen med voksne? Hm - den må jeg ha i bakhodet til neste gang :o)

Hva man gir, kommer jo an på mottakeren (eller foreldrene, da), f.eks:

Til de som liker bøker, finnes det jo mange fine gavebøker, f.eks av Asbjørnsen og Moe eller H.C. Andersen. Eller "Den store barnesangboka" eller andre av bøkene i "Den store......"-serien.

Til de som bruker sølvtøy er f.eks barneskje i sølv et alternativ.

Til bunadfolk kan man gi sølje til barnebunad.

Til kapitalister kan man gi en aksje i et eller annet selskap.

Til personlig kristne er en bibel et alternativ.

Og selvfølgelig:

Til jenter er smykker av alle slag (evt smykkeskrin) en mulighet.

Til gutter f.eks en fin kniv.

Vi har gitt ca 300-400 kr i dåpsgave til tantebarn!

Jeg synes det var veldig kjekt med en sånn "min første..." - bok! Der man kan lime inn bilder og skrive litt om første ord, skritt, bursdag osv...

Finnes mange forskjellige på fotobutikk og i bokhandlere, noen med plass til masse bilder og lite skrift og noen med mye skrift og litt bilder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...