Gå til innhold

Ang bruk av ibux!!!!.noen som har peiling?

Anbefalte innlegg

Jeg ble sykmeld fra sommervikariatet mitt idag pga av ryggen og fikk skrevet ut sterke Brufen retard tab. (depotab) Samme virkestoff som Ibux. Forklarte legen min at vi er prøvere og at jeg faktisk kanskje er gravid. (ikke sett noe til mensen i dag, har Ikm) Men hun avfeide spm mitt føler jeg. Hun slo så vidt opp i felleskatalogen og mente at det ikke kunne gjøre noe skade. Jeg må ta smertestillende da ryggen holder på å ta livet av meg..har ingen valg. (holder ikke med paracet ol. ) Spurte deretter på apoteket om hva de mente ang dette. "Det har vært snakk om dette før, men vi tror ikke det skader hverken prøving eller ett foster.". Jeg fikk bare beskjed om å ta så lite som mulig...FORVIRRa..jaja...sukk

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5863192-ang-bruk-av-ibuxnoen-som-har-peiling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det der skal gå bra, jeg. I felleskatalogen står det at det SKAL ikke bruke det i 3. trimester. Man BØR ikke bruke det i 1. eller 2. trimester fordi man til tross for negative dyrestudier ikke kan utelukke skader på humane fostre. Det er altså ikke rapportert om skader på foster ved bruk av Ibux...

Ta tablettene for ryggen din du når du må. God bedring:)

Annonse

Fra Felleskatalogen:

" Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelig effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket."

http://www.felleskatalogen.no/

Jeg ville ikke brukt det.

Mente å si at jeg ikke bruker det. :)

Brukte mye smertestillende før, men har kuttet ut alt nå, unntatt paracet. Jeg velger å heller leve med smertene så lenge vi prøver, og når jeg forhåpentligvs blir gravid.

Det er ikke lett, men jeg synes det er verdt det.

Men det er selvfølgelig opp til enhver å bestemme selv. :)

Ja er brufen jeg tar ja..depotab. Og vet dere jeg klare ikke la være. Er så vondt i ryggen at jg ikke får puste. Hva skal jeg gjøre da? Legen sa jo at det ikke var skadelig!..snufs. Paracet hjelper ikke....:(

Huff, det var ikke meningen å være helt fordømmende her. :(

Om du har skikkelig vondt, og legen sa det var ok, så synes jeg du skal ta den. Det er jo forskjell på om man tar én tablett, eller om man spiser store doser hver dag..

Klem og god bedring!

Annonse

sukk..jeg får ikke slappa av..så risikerer å bli sykemeldt helt til skolestart og slite med ryggen på skolen da. Finnes jo ingen andre smertestillende som kan hjelpe meg mente legen. Jeg har allerede bestemt mg for å ta halve dosen av d legen forskrev, men litt må jeg ta. Ser ikke at jeg kommer utnom. Mensen kommer nok lell så ingen fare for ett evn foster. Nekter å tro at spiren satt denne mnd!

:) d går bra...jeg skrev jo her for å høre forskjellige argumenter...vil jo ikke for alt i verden skade ett evn foster. ER SÅ SINNA PÅ JOBBEN MIN NÅ...grrrr..... de påstår at jeg ikke har rett på sykepenger i tilleg så jeg er så forbanna.. Har jobbet 4 uker nå som sommer vikar. :(

Nei er for tidlig syns jeg..hatt vondt i ryggen i en og en halv uke bare. Har ikke råd til en grav test engang så må nok vente med alternative behandlingsmåter gitt...:) Tror det bare er musklene som har slått seg vrang. Legen sa jeg hadde en hevelse i ryggen. Gud vet hva hun mente med d..? hehe

Ta en telefon til Trygdekontoret der du bor, så blir du helt sikker.

Kan jo hende sjefen din bare prøver å lure seg unna..

Kjipt om du har krav på penger, og ikke får det bare fordi sjefen din er en gnier.

Jeg hadde krav på sykepenger selv om jeg var vikar, så jeg tror ikke det skal ha noe å si!

Hadde du jobba lenge da? Nei hun sier at jeg må ha jobba minst 2 mnd..men ifølge andre og nett er dette bare bullshit...hehe..men men..skal ringe kommunen i morgen og høre hva de sier...tror ikke sjefen har helt peiling jeg...

Husker dessverre ikke nøyaktig hvor lenge jeg hadde jobba, men det var ikke så veldig lenge..

Det står ingenting om 2 mnd i reglene på trygdeetatens sider, det er kun 4 uker som er nevnt, så jeg tror sjefen din tar feil.

Håper det ordner seg for deg!

Legen min har sagt til meg ta man kun skal ta medisiner som inneholder paracetamol. Og ikke ibux. Men heller ikke her skal man kaste innpå..

Men så pratet jeg med min gravide arb.kollega (vi jobber på sykehjem; sykepleiere) og hun hadde vært kjempesyk da hun oppdaget at hun var gravid. Hun stod jo på antibiotka og hadde tatt en del ibux. Men det har gått bra med henne. Hun ble forresten kjempe nervøs da hun fikk vite at hun var gravid fordi hun da hadde tatt inn så mye tabl, blant annet ibux. Da hadde hun pratet med en bekjent som jobbet på føden. Og der gir de visst ibux for at fødsel ikke skal komme igang hvis det fortsatt er litt tidlig. Så så farlig kan det kanskje ikke være hvis dette er tilfellet. Men allikevel, vær forsiktig!!

Kan jeg spørre om hvor stor dose du tar og hvor ofte du skal ta det?? Har kanskje et annet forslag til deg, som kan hjelp bedre enn bare ibux. Men må vite dose først...Hvis du er interessert i det da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...