Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå kjenner jeg kun til reglene for bleier på blå resept når det gjelder barn som er sengevætere. Det fikk man tidligere fra barnet var 6 år (hører noen nå sier den grensen er hevet til 8 år men jeg vet ikke sikkert).

Uansett tror jeg det er en regel som sier at dersom man rimelige sikkert kan fastslå at barnet trenger bleier utover det vanlige, ja så kan man få bleier på blå resept fra 3 års alder (før fikk man enda tidligere om det forelå en diagnose).

Jeg ville uansett ha tatt det opp med legen deres og spørt om ikke han kan skrive ut en resept på bleier dersom dere vil trenge det.

Hvilken diagnose har barnet deres, og hvor lenge må hun/han regne med å gå med bleier?

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Joda, det stemmer det. Riktignok bruker alle ettåringer bleier, men jeg tror tanken bak, er at de fleste med diagnose bruker mange ganger så mye bleier som det som er normalt. Dvs at vi etter det første året, har kjøpt like mye bleier som andre ville gjort på tre år f.eks.

Vi har på det meste hatt 30 bleieskift i døgnet, det var i en ekstrem periode. Det "vanlige" for oss har vært 12-15 bleieskift pr dag, pluss at vi i tillegg måtte kjøpe inkontinensbind for å dekke over urostomien hennes. Bleier til hyppig bæsj, pluss 10 bind pr dag til tiss....det blir dyrt det. ;)

Annonse

• 3 uker senere...

Min datter fikk resept på bleier fra hun var nesten 5 år, for da passet ikke butikkbleier lengre. Vi fikk da vite at hun egentlig måtte være 5 år før de gjorde noe. Diagnosen var enurese(sengevæter). Hun hadde uhell hver natt til hun var 9 1/2 år. Man kan også søke om grunnstønad pga. ekstra vasking og slitasje på klær. Det har vært utprøving av div. medisiner som skulle være med på å minske tissing på natten, men for henne var det altfor store bivirkninger så vi valgte å slutte med de og heller ta den tiden hun trengte.

Nå har vi en sønn som var 3 i august som overhodet ikke er moden nok for å gå på do enda. For ham er doen litt skremmende. Vi har i samarbeid med barnehagen kommet fram til at vi ikke pusher ham på det. Det kan faktisk virke litt mot sin hensikt. Nå skal det sies at han er 6 uker prematur og henger nok litt tilbake pga det både når det gjelder doen og språket. Jeg tror nok ikke at vi får dekket noen bleier for ham av den grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...