Gå til innhold

Har vært på ct undersøkelse, men hva om jeg er gravid? (samme som skravlesiden)


Dyne&Pute

Anbefalte innlegg

Dette lurer jeg veldig på.. Har prøvd å finne ut på nettet, men finner ikke noe særlig.. HVIS jeg er gravid så er det jo uansett veldig tidlig.. Har ikm på kommende mandag.. Men har lest at det er farligst med denne undersøkelsen i de første mnd. Noen som kan svare meg på hva som kan skje hvis jeg er gravid?

 

Noen som kanskje har tatt denne undersøkelsen uten at de har visst at de var gravid?

 

Håper noen kan svare meg.. :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du!

 

Hvis det viser seg at du er gravid, så burde du nok ta kontakt med røntgenavdelinga. En fysiker skal nok regne ut hvor mye røntgenstråler (stråledose) fosteret kan ha fått. Hvor høy denne bli avhenger litt av hvilken undersøkelse du fikk tatt... For at det skal ha noen betydning - skal området som ble undersøkt være maks 10 cm i unna livmoren.

Sjansen for at stråledosen beregnes til høyere enn de anbefalte grensemålene er ekstremt små. Men det er riktig at man helst ikke utfører denne typer undersøkelser på gravide. Mest fordi man ikke kjenner til helst sikkert hva som skjer. En kollega av meg fikk foretatt en CT av korsryggen før hun visste at hun ble gravid - hun har en helt sunn og frisk gutt idag :-) Du skal nok ikke bekymre deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ble lettet av de siste setningene.. :-) Tok av korsryggen jeg og.. Men vet jo ikke om jeg er gravid da.. :-) Er 6-7 dager siden el.. Så er jo veldig tidlig.. Men tusen takk for svar KathB!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...