Gå til innhold

Noen her som skal vaksinere ettåringen sin mot hjernehinnebetennelse?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått resept på Prevanar, og lurer virkelig på om jeg skal få satt den på jenta mi på 13 mnd. Det er jo så mange forskjellige meninger om dette, like mange meninger som det er helsesøstre etter hva jeg opplever. Hva gjør dere?

Fortsetter under...

Jenta mi på 14 mnd har fått 2 doser ,skal ha den siste i november:)

Jeg var også usikker om jeg skulle gjøre det siden helsesøster var litt negativ og barnelegen svært positiv... Så hørte jeg om 2 tilfeller av hjernehinnebetennelse i nær området og da bestemte jeg meg for at jeg skulle gjøre det jeg kunne for å beskytte snupp mot dette.

Jeg er glad jeg har gjort det,tenkte som så at det er en grunn til at den er kommet inn i vaksineprogrammet nå..

Jenta mi fikk litt feber av den første dosen,men merket ingenting av den andre;)

Lykke til med valget:o)

Gutten vår på 15 mnd. fikk sprøyte nr.2 på mandag. Han reagerte også med litt feber første gang, men denne gangen gikk det helt fint! Jeg var også veldig i tvil men endte til slutt opp med å gjøre det da jeg tenkte som så at det må være en grunn til at den skal inn i vaksinasjonsprogrammet.....

Hei!

Ja, snuppsi her på 13 mnd fikk den 1 dosa i Juli - skal ha en til i September..... reagerte ikke noe særlig på den 1 gang - og krysser fingrene for at det går like glatt nå!

Ja, er mange forskjellige meninger om denne vaksina - men jeg hade aldri klart å tilgi meg selv hvis min lille tulle skulle blitt syk - og vi hadde latt være å ta vaksinen !!!

Annonse

Hei!

Måtte bare svare da jeg leste innlegget ditt!

Vi var også veldig usikre på hva vi skulle gjøre. Fikk så mange ulike svar. Men da vi flyttet og fikk ny helsestasjon,spurte jeg barnelegen der også. Hun svarte saklig og inngående uten å si sin personlige mening. Så datteren vår som nå er 14 mnd skal ikke ha vaksinen.

Her er hva hun sa:

Vaksinen beskytter kun mot en type hjernehinnebetennelse (den som barna vi har hørt om fikk) ,mens det fins mange flere som små barn kan få. Skulle barnet mot formodning få en type hjernehinnebetennelse er symptomene så klare at går man til lege med en gang, blir ikke barnet dødelig syk.Får da en vaksine som hindrer utvikling. Symptomene er høy feber , oppkast , ikke matlyst, svimmel. (Da går man jo til lege uansett!) Det er alltid disse symptomene ved hjernehinnebetennelse.

Når barnet er eldre enn 2 år er det utenfor smittefaren.Da beskytter immunforsvaret.

Og sist,men ikke minst så er det gjordt lite forskning på ettervirkninger av vaksinen. Det regnes fremdeles som et prøveprosjekt.

Syntes dette var nok informasjon til å droppe vaksinen til datteren vår, men det er jo opptil hver enkelt å vurdere for sitt barn.

Når barnet er over 2 år er det utenfor smittefaren??? De to guttene det sto om i media, de som døde i fjor, var 4 år! Jeg tror at mange leger uttaler seg litt sånn på eget "ekspertvis" her... Jeg syns at dette er forferdelig vanskelig, og vurderer frem og tilbake hele tiden - for og i mot! Om bare noen kunne gi meg en fasit!

Tja....Fasit svar er vel ikke så enkelt...

Men, vi har også gitt vår datter på 1 år denne sprøyten...hun mangler siste dosen som hun får om 1 mnd..

Jeg vurderte også for og i mot...Men, argumentetene i mot, veide ikke opp for at det jo faktisk er en dødelig sykdom...Jeg tenker også litt i den retning at dersom noe hadde hendt henne, og jeg kunne forhindret det, hadde jeg aldri kunnet tilgi meg selv...Jeg kjenner også en liten gutt som døde av hjernehinnebetennelse så antakelig er det litt av grunnen for at jeg har så skrekk for det også...

Jeg synes det virker rart at norske helsemyndigheter har tatt denne inn i vaksinasjons programmet, dersom det hadde vært veldig tvil blandt de sakkyndige om hvorvidt den er effektiv eller ikke...

Vi har også veiet for og i mot... og til syvende sist, så valgte vi å ta den på vår datter på 14mnd..

hun har tatt 2 doser...

fastlegen hennes var i mot det, og helsesøster var for :/

fastlegen begynte også å fortelle alt det der.. men vi valgte alikevell at tulle skulle ta den..

fastlegen nevnte også at hans jente som er født 5-6mnd etter vår IKKE skulle ta denne vaksinen...

men men. en må føle på seg selv hva en føler er riktig for seg og sine!

De som velger å ikke vaksinere sine barn, får være desto gladere for at vi andre velger motsatt. Det at vi vaksinerer våre barn er hovedårsaken til at deres barn ikke blir syke. Husk på at denne vaksinen også beskytter mot ørebetennelse og lungebetennelse.

Annonse

"Husk på at denne vaksinen også beskytter mot ørebetennelse og lungebetennelse" oj...gjør den det...For alltid eller bare fram til barnet er to år? Jeg har også tenkt på å vaksinere snuppa.....Man hører jo om barn som blir sendt hjem fra legen med hjernehinnebetennelse uten at de har tatt symptomene på alvor.....

Hvorfor er dere imot det, dere som er imot??? Hva galt kan skje?

Takker for svar. Jeg har bestemt meg for å vaksinere henne, pratet med en annen helsesøster i dag. Og ut i fra det jeg sa, så mente hun at jeg burde vaksinere jenta mi. Nå må jeg bare vente i vel 14 dager fordi jenta mi nettopp har hatt en penicillinkur.

Jeg syns det er veldig uproft av staten/helsevesnet den måten innføringen av vaksinen er blitt gjort på. Den forvirrer ikke bare oss foreldre, men også ansatte helsevesnet. Noen spesialister går ut i media og sier alle under 2 år bør ta den, mens andre mener kun utsatte barn bør det. Når er barnet utsatt da, bortsett fra fysiske årsaker? Når barnet feks går i barnehage er det mer utsatt enn ett barn som stort sett bare er hjemme, det er vel naturlig. Likevel syns dette er ganske så forvirrende jeg...

Jeg har igrunnen ikke peiling selv, men jeg kan fortelle hva min fastlege sa, og hva vi bestemte oss for.

Min fastlege var veldig imot denne vaksina. Han ristet på hodet over at den var tatt inn i vaksinasjonsprogrammet. Han viste bl.a. til et prøveprosjekt for noen år siden, hvor flere av prøvekaninene ble alvorlig syke noen år etter. De fikk visst en sykdom som jeg ikke husker navnet på, lurer på om det er ME. En slags utmattelsessykdom iallefall.

Han hadde aldri turt å gi sine egne barn en sånn sprøyte, sa han. Jeg husker ikke alt han sa, men han "klarte" iallefall å skremme meg fra å bestille denne vaksinen.

Hvis datteren min hadde blitt alvorlig syk senere, og jeg visste at kanskje vaksinen hadde skylden, hadde også det blitt vanskelig å tilgi meg selv.

Utrolig vanskelig! Uansett hva man gjør, risikerer man et eller annet...

Men vi vurderte det altså slik at risikoen for å dø av hjernehinnebetennelse er utrolig liten. Kanskje mindre enn risikoen for å bli vaksineskadd.

Jeg mener og tror at den vaksina som legen din mener var Mengingokokk-vaksinen (eller noe i den dur). Det er noe annet en pneumokokk. Den ble gjennomført i slutten på 80-tallet på ungdomsskoleelever, jeg var med selv. Vet at det i ettertid har oppstått flere tilfeller av dette utmattelsessyndromet ME, og det har vel blitt søksmål mot staten pga dette også. Har hørt at det ikke er kjørt noe prøveprosjekt på pneumokokkvaksinen i Norge. Dette er kanskje bare enda ett bevis på at helsevesnet gjør seg opp meninger om noe de egentlig er uskikre på...

Noen som vet mer sikkert om dette prøveprosjektet?

Kanskje det var det ja! Kanskje legen misforstod hvilken vaksine det var snakk om. Eller kanskje han bare nevnte denne som et apropos.

Uansett synes jeg det er litt ekkelt med en vaksine som er såpass ny. Man vet kanskje ikke alle konsekvensene av den. Jeg er også redd for at helsevesenet ikke vet "alt".

Vaksinen er ikke ny. Den har eksistert i USA i mange år. Jeg var med på prøveprosjektet for den andre hjernehinnebetennelsevaksina på slutten av åttitallet og det stemmer at noen fikk plager etter denne. Det er som sagt 20 år siden.

Huff da, måtte du minne meg på hvor gammel jeg begynner å bli! :)

Det stemmer nok det du skriver her. I USA har de vaksinert barna mot pneumokokk lenge, etter som jeg har forstått også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...