Gå til innhold

hva kan man argumentere med for å bli satt igang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

bare lurer.

og lar de folk gå opptil tre uker over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan gå i tre uker over termindato ja. Jeg skal sannsynligvis på overtidskontroll når jeg er 13 dager over termin (14 dager som er vanlig her i Trondheim, men det er en lørdag for min del). Der skal de vel vurdere igangsetting, men jeg har fått beskjed om at det ikke er sikkert de setter igang før etter 3 uker... Men tror det ikke er så ofte de venter så lenge!

Aner ikke hva som er lurt å argumentere med for å bli satt igang før. Men hvis du uttrykker at du er bekymret for barnet, så hører de nok på deg. De prøver nok å finne den løsningen som er til det beste for deg og barnet.

Skrevet

takk skal du ha, nå har jeg lest litt rundt og ser at det er svææært sjelden at de lar kvinner gå tre uker.To uker er blitt more or less normal praksis.

Skrevet

Det er bedre at kroppen setter i gang selv enn å bli satt i gang...

Skrevet

Her hvor jeg bor (Lillehammer) blir man lagt inn og satt i gang 11 dager over termin om det ikke har skjedd noe på naturlig vis. Jeg tror det skal være veldig gode argumenter for å bli satt i gang før om alt er normalt.

Skrevet

Tror det skal usedvanlig god argumentering til for å bli satt igang før du er på overtid; altså 14 dager etter termindato, hvis ikke det er noen fare for barnet da? Jm sa til meg at det var vanlig at den gravide på den 14. dagen etter termin vil få en gelekur/modningsgele som hun kunne ta med seg hjemf or å forsøke å få i gang riene. Og at man da automatisk ville bli satt opp til time på sykehuset morgenen etter for å se om kuren hadde noen effekt. Hvis kuren ikke funket ville de gå mer drastisk til verks...

Skrevet

Gode argumenter må jo være hvis en føler at barnet ikke har det bra. Kanskje det er lite liv eller annet. Og av medisinske grunner. Eller hvis mor er totalt utslitt og kanskje har store plager, kan jeg tenke meg. Det er ihvertfall det fler har skrevet inn om her når de er blitt satt igang.

Men sett fra et faglig perspektiv vet jeg ikke.

Skrevet

På Lillehammer får man overtidskontroll etter en uke og blir dermed satt i gang om det ikke har skjedd noe innen dag 10. Dette sa i alle fall jordmor til meg.

Skrevet

Isteden for å prøve å finne argumenter for å bli satt i gang bør du heller håpe at du slipper igangsetting. En igangsatt fødsel er som oftest mye vondere enn en fødsel som får starte av seg selv, spesielt om du har i tankene å prøve å få til en igangsetting før termin. På overtid er nok kroppen mer klar for fødsel og en igangsetting går lettere, men det er nok lurt å la dem som forhåpentligvis vet best (legene) bestemme når ting eventuelt skal settes i gang.

Skrevet

Slutter meg til dette. Ikke bare morsomt å bli satt igang, spesielt ikke hvis det ikke er modent.

Skrevet

Slutter med til de siste innleggene,jeg også! Jeg gikk 14 dager over, og var sikker på at vannet hadde gått, viste seg å være en lomme med utflod som hadde rent over. Ble satt i gang på drypp, og lå med drypp i 12 timer uten så mye som en forbaska cm åpning. Utrolig smertefullt!!!! Så ble jeg sendt hjem, for å se om det kunne hjelpe, men da mine rier kom på toppen av 12 timer med drypp var jeg så utslitt at jeg kastet opp hver gang en rie kom! Jeg vet alt om hvor kjipt det er å gå å vente, dagene føles utrolig lange, men som med smertene rundt fødsel, så er det helt glemt etterpå.

Tror uansett at man ikke får gå så lenge over to uker, da er man inne til sjekk hver dag!

Skrevet

Gro Nylander sier i sin bok "På vei" at i en undersøkelse som er gjort så er igangsatte kvinner like fornøyde med sin fødselsopplevelse som kvinner som får ting naturlig igang.

Skrevet

Da har i grunn Gro Nylander og jeg noe å være uenige om;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...