Gå til innhold

Flere som har sin ettåring i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Jeg har så utrolig dårlig samvittighet. Syns det er puton å måtte ha min nydelige lille ettåring i barnehagen. Hun er alene som ettåring, ellers er det tre 2-åringer, og stort sett resten 5-åringer der (variert etter dager i uken). Jeg føler meg som den store stygge mamma, og har fått høre flere ganger nå disse innføringsdagene at "Ojj, hun var liten, ikke gammel?" Altså, det er foreldre som kommenterer det. Jeg har jo ikke noe valg da, må jo jobbe for familiens ve og vel. Likevel så tenker jeg nå at jeg er jo bra egoistisk som ikke kan redusere stillingen min litt hvertfall. Hun er jo bare ett år og er plutselig kastet ut i en barnehagehverdag fra 8-15 hver dag. Æsj, dette gjør vondt i ett morshjerte! Er det flere som må ha sine barn på rundt 12 mnd i barnehage? Trenger bare litt støtte her... :(

Fortsetter under...

Min gutt på snart to er nettopp ferdig med tilvenningen. Han har grått en del når jeg har gått, men det har gått gradvis bedre hver dag.

Men hans ene storesøster begynte da hun var nesten 12 mnd. Og HUN gråt ikke en tåre i det hele tatt. HUn var bare blid og fornøyd, og selv om de sa at hun sikkert kom til å begynne å gråte når det gikk opp for henne a hun måtte vare der hver dag, begynte hun aldri med det. HUn likte seg, og syntes det var helt gret vaere der.

Så konklusjonen min er at det nesten kan vaere bedre å begynne når de er så små, for da forstår de mindre, har mindre begrep om tid, og er ikke så bevisst det at der er BORTE fra mammaen sin.

Så jeg støtter deg, og syns ikke du trenger å ha dårlig samvittighet. Det er dessuten mange barn som begynner så tidlig, og i andre land, begynner jo mange når de er bare noen få måneder gamle (uten at det skal fremheves som noe positivt, altså).

Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Du høres både snill og omsorgsfull ut! De som kommenterer alder har kanskje så god råd at de ikke trenger å jobbe begge to. Egoistisk å komme med slike kommentarer, men de føler kanskje at de selv er så priviligerte og rike, og vil fronte det? Eller kanskje bedre, at de bare synes ettåringen din er søt og liten. Ikke reduser stillingen, og lukk ørene for tullpreik fra andre. Når min sønn var i barnehage fikk jeg en teit kommentar av en ansatt fra barnehagen en sommer, om at det var så fint vær, og hadde jeg ikke andre muligheter til hvor sønnen min kunne være. Jeg hadde 3 uker sommerferie, ikke så lang ferie som de som jobber i barnehagen har. Noen mennesker klarer ikke se lenger enn sin egen nesetipp...!

hei du :-)

Ja, lille jenta mi på 13 mnd begynte i barnehage på mandag..... og jeg føler på akkuratt på samme måte som deg !!

Vi er også avhengig av 2 inntekter, oghar jobber som gjør at vi ikke kan jobbe redusert.......

Innkjøringen de 2 første dagene var jeg med henne - men i dag 3 dag er pappaen med henne - og jeg sitter på jobb å biter negler........... lille jenta mi........

Annonse

Dersom du leser en del innlegg her inne så skjønner jeg jo at du har dårlig samvittighet. For makan til hetsing av de som har ungene sine i bhg skal du lete lenge etter!

Her begynte yngstejenta vår i bhg da hun var 10 mnd hun, eldstejnta hadde dagmamma frem til hun var ca 2,5 år og begynte i bhg da. Begge stortrives. Nå har elsdtejenta begynt på SFO og det er iallefall gøy!;o)

Ja, jeg er også på jobb og klarer ikke å konsentrere meg i det hele tatt. Vi begynte også på mandag, og i dag er første dagen alene der for henne. Jeg skal hente henne i 12-tiden. Stakkar, syns hun er sååååå liten og kommer nesten bort blant alle de store barna. Jeg er nok en skikkelig løvemamma, og er bekymret for om hun føler seg helt alene i hele verden. Redd hun kjenner seg utrygg blant alle de fremmede. Har du datteren din i småbarn- eller blandet gruppe?

Det er da mange barn i Norge som begynner i barnehage når de er rundt året. Jeg personelig tror og mener at det er godt og bra for dem, de stortrives, kommer lett inn i rutiner, får masse oppmerksomhet, lærer seg språk og sosiale ferigheter lett og har det generelt veldig bra.

Lillegutt begynte i barnehage da han var 12 mnd, og han elsker det. selvfølgelig har det vært dager og perioder hvor han har grått når vi drar på jobb, men det gir seg etter 30 sekunder og resten av dagen er han i toppform. Sprudlende blid og glad hjemme på ettermiddagen, også.

Eldste gutten min begynte da han var 18 mnd, og han brukte betraktelig lenger tid på å finne seg til rette.

Spør deg spørsmålet: Kunne du gitt gutten din det samme tilbudet som han får i dag hjemme? Jeg kunne ikke det, og vet med meg selv at gutten min har hatt et suverent halvår i barnehagen hittil.

Du kan ha god samvittighet!! Du jobber og tjener penger for familien, jeg studerer bare jeg, og nå skal jeg bare studere 50% også, siden vi får en baby til i huset snart... Hadde innkjøring i forrige uke, mens skolen ikke begynner igjen for meg før om to uker... Nå sitter jeg hjemme her og lengter etter vesla mi, og har svart samvittighet! Men hun stortrives og løp ifra meg med en gang vi kom i barnehagen i dag. Hadde ikke tid til å vinke til meg en gang. Sikker på at din lille skatt også har det like bra.

De får jo oppleve så mye som vi ikke hadde hatt mulighet til å gi dem hvis vi hadde vært hjemme med dem trøster jeg meg med. Jeg minner meg selv på at når vi er hjemme sutrer og kjeder hun seg når jeg gjør husarbeid, blir dratt med på lange bilturer og i butikken og andre lite barnevennlige ting, mens i barnehagen er det et opplegg rundt dem hele tiden, de er ute og koser seg (er naturbarnehage dette), og de koser seg med å leke med andre barn. Her er det såå stas med både de større og mindre barna. Når vi parkerer utenfor barnehagen og hun hører ungeskrål lyser hun opp i ansiktet og sier "baby!!!!"

Jenta mi er 13 mnd da. Nei jeg prøver bare og si at jeg selv om jeg har minst like dårlig samvittighet som deg, så mener jeg egentlig at vi burde jo ikke ha det! Trøsteklem til deg :)

Tobias begynte i bhg da han var ett år - fulltid, da jeg skulle tilbake til studiene. Grudde meg masse til å begynne med, men det har gått strålende fra dag en! Han er riktignok på en avdeling hvor de aller fleste er på hans alder, og ingen var eldre enn to år da han begynte.

Han koser seg sånn i bhg, og jeg hadde ikke tatt ham ut igjen om jeg hadde hatt muligheten til å være hjemme med ham nå - det ville vært slemt gjort overfor ham. Han har jo vennene sine der, og det er en del av verden hans nå:o) Så det går nok kjempebra. Stort sett er det vi som foreldre som har det verst når de små begynner i bhg...;o)

Jeg tror også jenta di blir alles maskot. Jeg tror ikke de andre foreldrene kommenterer at hun er liten fordi de mener at hun er for liten til å gå i barnehage. Det er tross alt mange 1 åringer som er i barnehage. Hun er bare minst, og det vises når de andre ungene er 2 og 5 år.

Jenta vår er 15 mnd. og har nettopp begynt i barnehage på 0-2 årsavd. Jeg har ikke dårlig samvittighet, hun er så klar til å begynne i barnehage og treffe andre unger. Hun har det kjempetravelt med å komme seg inn på avdelinga om morgenen, hun ser knapt at jeg går. Hun er i barnehagen fra ca. 9 til ca. 15.

Jeg er arbeidsledig for tiden så vi har ikke spesielt god økonomi. Vi har likevel valgt å ha henne i barnehage fordi vi mener at hun har godt av å være i barnehage, å treffe andre unger og voksne.

Jeg syns det var forferdelig å levere snuppa mi i barnehage da hun vae 11 mnd, og den desidert minste i bhg.

Men hun koser seg masse, og nå gleder jeg meg til hun skal begynne igjen etter ferien, for hun kjeder seg vel kanskje litt noen ganger når det er bare oss to...

Annonse

Hei Disig...

Snuppa går i en småbarns gruppe :-)

8-10 barn bare, litt avhengig av hvilken dag det er......

Skjønner deg SÅ godt , er nok en stor LØVEMAMMA jeg også.......

Vi får "snakkes" etter denne uka - for å oppdatere hverandre på hvordn det går...... lykke til :-)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...