Gå til innhold

For liten for babysvømming?

Anbefalte innlegg

Jeg ble mamma til en liten gutt 22.juli. Et par venninner av meg meldte seg på babysvømming som begynner 31.august. Tenkte det ville være hyggelig å delta på samme kurset som de. Men da jeg gikk for å melde meg på, så trodde de at min sønn kanskje var i minste laget. Så de skulle undersøke med instruktøren, og kontakte meg senere.

Trodde litt av poenget med babysvømming var å starte tidlig jeg? Noen andre som vet? Eller er det kanskje andre her inne som har deltatt på sånt kurs med små babyer, og hva er deres erfaring isåfall?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5859445-for-liten-for-babysv%C3%B8mming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

He he, nå er gutten min såpass "fersk" at vi har ihvertfall ikke merket noe til ørebetennelse så langt..

Syns lissom det var litt rart at de syns han var for liten. De jeg snakket med sa at de trodde det lønte seg å vente til ca 8 ukers alder for at han skulle ha noe glede av det.. Søsteren min hadde sin eldste datter på svømming, og på kurset deres var det unger helt ned i 3 ukers alder ihvertfall.

Her som vi går måtte babyen vere minst 8 veker gamal OG minst 4kg tung. Vekene er sikkert for at ein skal vere sikker på at alt er "i orden" etter fødselen, både med mor og barn. Vekta er for at babyen skal klare å holde kroppstemperaturen oppe. Sjølv om vatnet er 33-35 grader er det litt "kaldt" for ein nyfødd baby.

Vi hadde guten vår i basseng eit par gongar då han var rundt 2 mnd, men han hadde ikkje den store gleden av det. Kunne like gjerne bada han i stampen på badet. Men då vi begynte på babysvømming ved 5,5 mnd derimot var det kjempestas!

No er han 10,5 mnd og skal begynne på vidaregåande kurs i slutten av mnd. Stortrivest i vatnet, held pusten når han dukkar, "svømmer" med armane og beina og held seg fast i kanten sjølv. Flink!

Anbefaler babysvømming på det varmaste, men eg tvilar på at du får begynne når babyen er ca 5 veker gamal. Det er ikkje noko som tilseier at babyen skal vere "så liten som mulig" når du begynner. Dei blir ikkje skeptisk for vatn før dei er rundt året, meiner eg å ha lest.

Annonse

Her er det også slik at babyen må være minst 8 uker og veie minst 4 kg. Vi begynte da guten vår var litt over tre mnd, og det var ihvertfall tidlig nok. Han var ikke så veldig sterkt i nakken enda, så det ble veldig slitsomt for han. Vi gikk da opp før de andre. Etter at han ble litt sterkere elsker han å bade, og blir helt vill når han ser vann:)

Hvis du tenker på å begynne før den automatiske lukkerefleksen i svelget blir borte har du enda god tid. Den forsvinner ikke før etter 6 mnds alder. Det er heller ikke noe problem å lære de små å holde pusten under vann etter dette. Det tar kanskje bare et par ganger ekstra.

Ser at du har fått mange fine svar men jeg melder meg på allikevel.

Selvfølgelig er det viktig å begynne tidlig på babysvømming men allikevel er det noen kriterier de fleste som driver med babysvømming har.

Bør være 6-8 uker evnt. over 4 kg.

Noe jeg har lest er også at de bør være såpass "gamle" at

de klarer å holde hodet oppe, i hvertfall allerede ha fått en del styrke der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...