Gå til innhold

Språket til 3,5 åringen min. Hun mangler mange bokstaver.

Anbefalte innlegg

I begynnelsen på ord mangler gjerne S, F, K, P, V.

F.eks.

tørst, i stedet for først

aprika, i stedet for paprika (men hun sier pappa)

ly, i stedet for fly

amt, i stedet for varmt (men hun kan si vann)

talt, i stedet for kaldt.

Hun bytter gjerne ut bokstavene med D. R blir byttet ut med enten D eller L, men det ser jeg på som normalt nå.

Er dette uvanlig? Jeg har begynte å rette litt på henne... øver litt med henne. Hun klarer å si F og S-lyd men glemmer det like fort når hun skal si de faste ordene. Tror derfor at det er blitt en uvane.

Hva tror dere? Er hun sent ute? Bør jeg forsette å rette litt på henne? Vil ikke gjøre det for mye heller, hvis det kan føre til at hun får dårlig selvfølelse.

Fortsetter under...

øvelse gjør mester..ville nok rettet på henne..gjør det på en fin måte.. eks..gutten min sier alltid *ta på deg setet mamma* ja vennen skal ta på selen..det er jo sele det heter.. litt sånn driver vi på

Det funker ihvertfall her..nabo gutten må gå til talepedagog for han sier eks: Patit skal være patrick.... gjøe skal være gjøre ...talt sier han også... her har moren latt være å rette på han ikke tenkt over at det skulle bety noe...no er han 5 år og får hjelp...

Øvelse er nok tingen...men på en smidig måte så hun ikke merker det...hehe lykke til ..

klem fra

Jenta mi slet med å si ord som startet med s, f.eks smokk, da sa hun mokk, og ko til sko.

Så begynte vi med å si s...mokk, og s...ko, og da sa hun det slik og. Tilslutt trakk hun bokstavene sammen selv, og da klarte hun å si det helt fint.

Kanksje dere kan prøve noe sånt, f.eks f...ly

Lykke til

Selv har jeg øvd inn ord slik som de andre sier her.. Når jenta mi sier noe, gjentar jeg bare det hun har sagt og hun har med tiden lært seg hvordan ting skal sies.. Nye ord som hun møter i hverdagen sitter vi å øver inn nå, og hun gir seg ikke før hun klarer å si det rett.. denne månedens favorittord er "håpløst", og forstår godt betydningen av det også. En morsom og utfordrende alder:) Hun blir 3 nå i september.

Dette høres ut som om hun egentlig har en uvane, samt at hun kanskje henger litt igjen. Ingen fare, dette ordner seg. Jeg liser opp noen tips:

* Lag kort med bilder av slike ord som du ser hun sliter med. Så har dere en kosestund der dere ser igjennom kortene. Du kan f.eks legge dem i en fin boks som hun vil synes det er stas å se på..

*Les masse for henne. Bøker som Tassen og Ludde er fine, da tengingen også oppfordrer til deltakelse fra hennes side. Da kan hun gjenta ord, etc.

* Fargeleggingsbøker - fargelegg med henne, og snakk om bildet.

* og så - SYNG. Syng og syng og syng. Da kan du rette på ord, og det er ofte også lettere å synge et ord enn å si det.

Dette er også en ting å ta opp i barnehagen. Insister på at de også jobber med dette, og er du enda mer bekymret, har pp-tjenesten mange gode mennesker som kan hjelpe. De vil sannsynligvis bagatellisere det, men du har rett til å få hjelp når du er bekymret!!

Annonse

Barnet ditt er ikke unormalt og hun vil komme til utvikle seg masse fremover når det gjelder språket. Et barn mellom ca. 3 til 5 vil ikke ha nytte av å bli korrigert på språkfeil eller grammatiske feil. Detter har noe med deres kognitive (mentale) utvikling å gjøre. Dette er noe som de må innarbeide selv, og det beste er å gjenta lydene og ordene hun sier feil, uten å nevne for henne at hun sa feil. Hun vil selv når hun er moden for det, ta til seg lydene og korrigere dem. Sønnen min sa fjart istedenfor svart til han var nesten 4 år, men så plutselig rettet han på det selv. Ikke bekymre deg, barn er så forskjellige og det kommer til å ordne på seg. Dersom hun nærmer seg 6 år og fortsatt har de samme feilene, ville jeg tatt kontakt med helsestasjonen eller barnehagen. Hun skal vel på 4 års kontroll på helsestasjonen, og der vil de sikkert si ifra dersom de vurderer det slik at hun har store feil. Men for meg høres det ut som om hun er en normal treåring!

Dersom du vil "trene" litt med henne er det fint å bruke rim og regeler, og synge sanger! Samtale med henne, og når hun sier en lyd feil, spør bare videre åp spørsmål, men bruk den rette lyden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...