Gå til innhold

Glukose-test... Hva skjer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heisan.

Jeg tok glukosetest ved forrige legesjekk, da vi har diabetes i familien. Jeg fikk beskjed om å være fastende (ikke noe frokost). De tok først en blodprøve. Deretter rørte de opp et glass med vann og druesukker (ca 3 dl?), som jeg måtte drikke. Det var litt mektig, men gikk greit selv om jeg er plaget med kvalme fortsatt (var da i uke 18). Deretter fikk jeg beskjed om å slappe av i 2 timer, før jeg kom tilbake og de tok en ny blodprøve. Deretter blir de to blodprøvene sendt inn til lab for analyse for å se om jeg er disponert for/ har fått svangerskapsdiabetes. Har ennå ikke fått svar på prøvene.

Så som du ser, ikke noe farlig eller hokus pokus, men det tok litt tid. Lykke til!

Jeg tok slik test på Riksen, fikk et glass vann etter sukkervannet. Dte var godt å få bort smaken, også kunne drikke litt saktere etterpå. På meg tok de også en foreløpig test i fingeren først, for å se hvor høyt nivået var fra starten av. Hvis det hadde ært veldig høyt så hadde de ikke goitt sukkervannet. Jeg ble litt slapp de to timene jeg ventet, men hadde med en brødskive som jeg spiste rett etter siste blodprøvern for å komme meg litt.

Har oppdaget en side om diabetes der det er mye bra info, jeg spurte selv spørsmål der om dette med verdier på glukosebelsatning:

http://www.diabetesinfo.no/view.asp?ID=76

jeg tok glukosetest forrige uke. syns du bør dobbelsjekke dette med frokosten, for jordmor understreket hvor viktig det var med faste de siste 12 timene før testen. Drakk 4 dl me vann utblandet med ett helt beger druesukker. de tok en blodprøve før, og en 2 timer senere. fikk ikke lov å spise noe under ventetiden, og måtte være helt i ro de to timene jeg venta. jeg fikk svaret på prøvene med n gang, men de kommer vel sikkert litt an på hvor bra utstyr legen din har.

bortsett fra den kvalmende smaken, så var det hele ganske så ufarlig:)

sjekk opp det me frokosten du, og lykke til:)

Takk for svar alle sammen. Nå vet jeg mer hva som skal skje :o)

Kommer til å svime av under all stikkinga da, hater blodprøver!

Men jeg overlever vel. De kan sikkert førstehjelp der skulle en tro, hehe.

Lengen startet med å spørre når jeg spiste frokost før hun satte opp timen.

Fikk beskjed om at jeg kunne spise vanlig frokost, men det måtte gå minst 2 timer før jeg skulle testes.

Merkelig at det skal være sånn forskjell.

Kanskje det er en glukose-light test jeg skal ta :D

Det var ingenting som tydet på at jeg skulle ha sukkersyke, det var visst bare en ren rutine undersøkelse.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...