Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå har jeg sløvet meg gjennom 1. trimester uten å ha gjort stort på treningsfronten. Blitt lite både pga kvalme, trøtthet og at det har vært så utrolig varmt!

Men NÅ har jeg tenkt å komme i gang med litt i alle fall! Wohoo! (vi får se hvor lenge denne optimismen varer da...)

Det jeg lurte på er om det er noen øvelser jeg absolutt bør holde meg unna når det gjelder styrketrening?

Er 12+5 i dag og formen er heldigvis mye bedre enn for noen få uker siden! :D

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5857333-styrketrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann,

slik har jeg også hatt det, og nå var det deilig å komme i gang igjen!

Det som er lurt å unngå er utfall, både til siden og rett frem. Det bare belaster bekkenet unødig. Hvis du ikke kjenner noe i bekkenet til nå kan du heller, for å trene beina, trene knebøy og curl's (bakside og forside lår). Hvis du kjenner noe i bekkenet må du føle deg frem om du kan ta knebøy med vekter. Jeg kjenner det litt etter knebøy m vekter, så derfor sa fysioterapeuten at jeg heller skulle trene knebøy på balanseputer, og det er jammen effektivt det også. Ellers kan du trene overkroppen som før. Før du løfter knip sammen bekkenbunnsmuskulaturen og hold knipet under øvelsen. Magemusklene kan du trene som før (både de fremre og de skrå). De fremre musklene slutter du å trene når magen blir for stor (det sier ihvertfall fysioterapeuten min), det vil du egentlig merke selv, du kommer ikke til å klare det lenger. Også viktig å trene rygg, selvfølgelig. Dersom du kjenner noe i bekkenet er elipse maskin og spinning/sykling fin kondistrening. Løping blir nok litt for hardt for bekkenet etterhvert, og for tungt når magen blir stor. Lykke til! Jeg var på min første spinningtime på 2,5 mnd, og det var slitsomt gitt - men så deilig etterpå!!! Og babyen fryder seg over aktiviteten!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5857333-styrketrening/#findComment-5859645
Del på andre sider

Det er det.... Unngå tunge løft over skulderhøyde, da kroppen presses sammen. Altså øvelser som skulderpress og sånne ting. Magemuskler bør trenes gjennom hele svangerskapet, bortsett fra den rette magemuskelen, fordi den deler seg når magen kommer, så tversgående magemuskler og skrå magemuskler kan trenes som vanlig. Øvelser i ryggliggende bør unngås fra 4 mnd, for da blir tilbakestrømmningen av venøst blod til hjertet redusert noe som også medfører nedsatt minuttvolum. Du kan da føle deg uvel, få blodtrykksfall og i verste fall kan morkaken løsne.

Om man skal trene ben er det viktig at man har paralelle ben, sånn at vekten er fordelt likt på begge sider av kroppen, for å ikke provosere bekkenet unødig. Vanlig knebøy er bra, men unngå utfall da det vil gi skjev tyngdefordeling opp mot bekkenet noe som kan være smerteprovoserende.

Bekkenbunn musklene bør trenes, knipe øvelser og bekkenløft..:)

Håper dette er til litt hjelp iallefall...:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5857333-styrketrening/#findComment-5859786
Del på andre sider

Slutter meg til det over. Jeg trente ikke de første 10 ukene (bortsett fra skiturer), og det var tungt, men fint å komme igang igjen. Har gradvis (er nå 26 uker) gått bort fra alle styrkeøvelser på apparat, fordi man ikke skal trene styrke for hardt i svangerskap (leddene blir noe løsere) og jeg ikke kunne gå lenger ned på vekten på dem. Har stor glede av øvelsene fra den lille boken man får av legen, pluss enkle frivektsøvelser for overkroppen (som faktisk er blitt noe sterkere i svangerskapet), og oppvarming som fokuserer på styrke - langsom og seig sykkel, bakoverlent sykkel, roing og "armsykkel" (en killer!)

Kroppen har svært godt av det. De gangene jeg har merket litt bekkenplager (ikke store) har særlig sykkel, svømming og generell forsiktig bevegelse (ikke på asfalt) vært godt som gull. NB! Hvis du virkelig får vondt i bekkenet er ikke trening løsningen uten videre - da bør du søke hjelp og råd for riktige øvelser. Men for bare litt stiv/løs eller tendenser til lås bak i ryggen, har det for meg hjulpet å løsne det forsiktig (over noen dager) med langsomme, myke styrkeøvelser med både oppvarming og uttøying. Hvis du har løse ledd fra før - vær litt forsiktig med uttøyingen, tøy ut skikkelig, men ikke helt maks.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5857333-styrketrening/#findComment-5860149
Del på andre sider

Må bare få si at dette var innlegg til inspirasjon :o)

Jeg har trent jevnt og trutt flere ganger i uka i mange år. Men både pga at vi har flytta til et lite sted uten treningssenter (det nærmeste er 20 min med bil unna, og jeg har ikke lappen...), og pga at jeg har vært i dårlig form det 1. trimester, har det blitt dårlig med trening.

Men nå tror jeg, og håper, at litt av energien er på vei tilbake (er akkurat 13 fullgåtte uker i dag), og har lyst til å røre på meg igjen.

Skal sjekke ut litt om svømmemuligheter i nærheten jeg. Og så har jeg lyst til å begynne med yoga for gravide, men virker ikke som de har det i nærmeste by; Molde. Sukk... Men bevege med skal jeg. Har alltid følt at trening gir meg bedre humør, og treningen har til tider nesten fungert som terapi.

Takk for inspirasjonen, folkens :o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5857333-styrketrening/#findComment-5861817
Del på andre sider

Annonse

hei..

styrketrening er bra.. men du burde unngå øvelser som gir vekt ovenfra. dvs knebøy, beinpress, utfall etc...

en god regel er å kjenne etter om det belaster magen din når du trener, for det er ikke så lurt. men derimot kan den såkallede planken være en fin øvelse for magen likevel. gjør alt med måte så lenge det ikke medfører plager for deg...

lykke til med treningen...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5857333-styrketrening/#findComment-5861937
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...