Meg og bøllegutta!! Skrevet 8. august 2006 #1 Skrevet 8. august 2006 på folk som skriver varsels innlegg som er direkte feil!!!! Tenker nå på dette innlegget med påstanden om at feta ost inneholder listeria bakterien og kan gi alvorlig fosterskade!!!! Det er jo hverftfall ikke sant. Upasteuriserte melkeprodukter KAN inneholde denne bakterien og dessuten er så og si alle oster i Norge pasteurisert så da er det bare å tygge i vei damer........ Kan ikke folk la være å legge ut slke innlegg når de ikke aner hva de snakker om . Det fører bare til hysteri og unødige bekymringer!!! Sånn......... det var dagens utblåsning!! : )
deniz Skrevet 8. august 2006 #2 Skrevet 8. august 2006 Er så kjempe enig med deg!!!! Er kokk og skal med hånden på hjertet love at jeg har hatt mange timer med hygiene, bakteruer og microbiologi... Også mange timer med spesialkost.....De siar man skal være forsiktig med visse ting...Når det gjelder oster er det kanskje lurt hvis du er en oste elsker å ha noen forhåndsregler når det kommer til oster produsert i andre land... Spiser dere ute på restaurant vil de fleste kokker varsle om de vil lage noen forandringer i menyen/ rettene hvis de tror eller er i tvil om det kan være skadelig for barnet hvis de vet at dere er gravide!!! Ikke bli hysteriske da jenter, jeg tror det er viktig at vi også koser oss og ikke blir for stresset med hva som kan være farlig...Men heller tar forhåndregler i fakta som vi lærer... Min mening!!!!
Tjatjo Skrevet 9. august 2006 #3 Skrevet 9. august 2006 Heisann du som er kokk. Jeg lurer på en ting......blir salaten til maten vasket? Jeg har lissom ikke helt turt å spise salater ute siden jeg ble gravid i tilfelle den ikke blir vasket. Er kanskje litt vel hysterisk, men har funnet ut at det er bedre enn å gå å lure og engste meg etterpå =0)
Gjest Skrevet 9. august 2006 #4 Skrevet 9. august 2006 Klart den blir, veldig ofte kjøper vi faktisk ferdig blandet salat fra feks bama, da kommer salaten ferdig vasket og vakumpakket:) (stoooorkjøkken da) Ellers vasker man alltid frukt og grønt før bruk, i allefall alle steder jeg har jobbet!
Tjatjo Skrevet 9. august 2006 #5 Skrevet 9. august 2006 OK, det var godt å høre. Jeg kjenner ingen kokker og har ikke turt å spørre når jeg har bestilt mat =0)
selfangerkjerringa Skrevet 9. august 2006 #6 Skrevet 9. august 2006 HELT enig med HI! og kokken Det er totalt unødvendig å skremme vettet av andre gravide med usikker og noen ganger direkte feil informasjon. Her er forresten et par små tips: - spis pasteurisert ost - hold deg unna rått kjøtt - ikke spis mugg eller jord - vask grønsaker/frukt - vær (som vanlig) nøye og flink med matlagingshygiene da har man tatt gode forhåndsregler og kan leve fullstendig normalt selv om man er gravid
Miniatyr Skrevet 9. august 2006 #7 Skrevet 9. august 2006 Hva med blåmuggost? Legen min sa det var greit, men jeg har hørt så mye forskjellig om dette.Begynner jo til slutt å tvile på om jeg hørte riktig. Elsker alle typer (pasturiserte) muggoster.....og har til nå spist i vei med god samvittighet. Viktig å kose seg i graviditeten ikke sant? Ønsker virkelig ikke å bidra til noe hysteri, men lurer på denne ene tingen.
Gjest Skrevet 9. august 2006 #8 Skrevet 9. august 2006 Denne støtter jeg... ! Begynner jo å bli like mye hysteri her om mat og teite nyhetsoppslag som om MA og SA på 1 tri :-) Ikke skrem vannet av de som har noen uker igjen da folkens.. :-)
Gjest Skrevet 9. august 2006 #9 Skrevet 9. august 2006 Alle blåmuggoster som er pasteuriserte er ok å spise sa min lege. Alle ostene fra Tine feks.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2006 #10 Skrevet 9. august 2006 Da jeg var gravid første gang for 11 år siden, var det ikke snakk om mat man ikke kunne spise. Så jeg spiste alt,jeg da.....Han er frisk som en fisk:). Det er klart det er godt å passe litt på, men man må ikke ta helt av heller......
selfangerkjerringa Skrevet 9. august 2006 #11 Skrevet 9. august 2006 Jeg fikk den motsatte beskjeden både av lege og jordmor. Vi skal ikke spise mugg, og i blåmuggost er så vidt jeg vet mugg en av hovedbestanddelene. Da hjelper det lite om den er pasteurisert eller ikke. Pasteurisering tar livet av bakterier, mens mugg er en sopp. To forskjellige ting. Hvis du virkelig er hekta på blåmuggost så er det helt ok så lenge den varmebehandles - norzola på pizza f.eks er kjempegodt! Samme med en god ostesaus med blåmuggost til pizza - så lenge blåmuggosten får et kjapt oppkok i sausen og ikke bare strøes oppå. Men for all del - å ha spist LITT blåmuggost i svangerskapet kan da vel neppe skade.
Abracadabra Skrevet 9. august 2006 #12 Skrevet 9. august 2006 det har jeg også hørt, ka-ping - at hvis man varmebehandler muggosten går det bra. slipper hele problemet, for jeg er så sær at jeg ikke liker det, hehe...
selfangerkjerringa Skrevet 9. august 2006 #13 Skrevet 9. august 2006 Jeg er faktisk såpass sær at jeg gleder meg mer til å ha osteparty etter fødselen enn å ta et glass rødvin.......
Abracadabra Skrevet 9. august 2006 #14 Skrevet 9. august 2006 OI det må jeg si...jeg bare tenker at det er typisk at jeg skal være gravid dene sommeren her, som er den fineste jeg kan huske siden jeg flyttet til bergen i 1989 - og ikke en eneste utepils får jeg i meg, hehehe! så en pils - det gleder jeg meg til.
selfangerkjerringa Skrevet 9. august 2006 #15 Skrevet 9. august 2006 Jeg har tatt utepils mange ganger, bare sørger for at det er munkholm Men skjønner hva du mener ja. Blir godt å kunne ta en EKTE pils i sola neste sommer!!!
Gjest Skrevet 9. august 2006 #16 Skrevet 9. august 2006 Fikk beskjed om å være nøye (som vanlig) med hygienen, vaske frukt og grønnsaker godt- også pga Toxoplasmose.. og holde meg unna rått kjøtt, men spesielt Sushi- logisk nok. Og ferske oster.. Og jeg lyster, så jeg håper de verste skremselspropagandaene blir fjernet! Like teit som å høre alles verste svangerskaps og føde historier!!
Hanne og jentungen Skrevet 9. august 2006 #17 Skrevet 9. august 2006 Fiffig med all den varierede infoe:) jeg fikk beskjed om at suhsi var helt trygt jeg:) Jaja, så lenge man viser sunn fornuft så går det nok i orden:)
Nr-3-i-Magen Skrevet 9. august 2006 #18 Skrevet 9. august 2006 På mattilsynet sine sider står det at blåmuggost er helt greit hvis man spiser den fersk. Det er jo ikke same type mugg i muggoster som i ting som mygler fordi det blir for gammelt...
Miniatyr Skrevet 9. august 2006 #19 Skrevet 9. august 2006 Takk for respons om blåmuggost. Har nok kastet i meg en god del allerede, mer en litt kan man si, får bare tenke at det går bra. Det gjør jo som oftest det. Lurer på om f.eks gravide i Frankrike avstår fra ost hele svangerskapet. Tviler på det, uten at det er en grunn for å fortsette med noe som er potensielt skadelig. Men det er igrunn rart at det er så mye varierende svar å få hos både jordmor og lege......
Gjest Skrevet 9. august 2006 #20 Skrevet 9. august 2006 eh.. er det ikke slik at vi gravide skal holde oss unna alt som ikke er kokt eller stekt.. suhsi er jo rå fisk..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå