Gå til innhold

Må jeg fullamme til 6 måneder???

Anbefalte innlegg

Gutten min er 4 mnd, og vi er inne i en økeperiode som innebærer at han vil ha mat hver 2 time, også om natta. Hadde det slik for ca en måned siden og det varte i en uke. Nå har det gått 3 dager på denne måten, og jeg kjenner at det tar på krefter og humør. Er trøtt og snarsint, og det går utover bl.a. storesøster på 4. Må jeg holde ut med fullamminga, eller kan jeg begynne med litt mat i tillegg? tenkte å prøve med litt most banan og most potet i begynnelsen. Han er tydelig interessert i maten vi spiser. Skulle jeg fulgt min egen intuisjon så hadde jeg begynt med litt mat nå, men så er det dette med anbefalt fullamming til 6 mnd... Forøvrig så ammet jeg storesøster til hun var 22 mnd, begynte med grøt når ho var 4,5 mnd etter råd fra helsesøster. Altså en god ammeerfaring fra tidligere. Må også nevne at han er veldig nysgjerrig på omgivelsene, og har ikke tid til å ligge lenge ved puppen når det skjer noe rundt han. Hadde da vært greiere å kunne mate han, mens han følger med på det som skjer. Noen med råd eller synspunkter?

Fortsetter under...

Du virker som om du har fin snøring på dette, og det er ofte greit å begynne med smaksprøver mellom 4-6mnd. Det er ingen tvang dette med 6mnd, det er bare anbefalt hvis man kan. Det er viktig å begynne med mat isteden for mme etter 4mnd, det er greit å unngå kumelk så lenge det går.

fra 4 mnd er det greit å gi fast føde hvis barnet ikke blir fornøyd ved puppen, det ikke går opp i vekt eller hvis barnetvirker svært interrsert i mat når familien spiser.

Så hvis du føler at du vil begynne så er det lov - man skal ikke slite seg ut med amming heller.

Du starter med den maten du synes det er greit å gi. Se forøvrig ammehjelpen.no - fast føde og anbefalinger for spedbarnsernæring (amming fra a-å)

Lykke til

Takk for svar Expat og Blomman!

Ble veldig motivert både til videre amming, og å la han prøve litt mat fra nå. Vi moste en liten bit banan og lot storesøster mate han nå i kveld. De var så søte - begge storkoste seg, og det var helt tydelig at han var klar for mat. Han ropte på neste skje :-) Turte ikke gi han så mye, redd for maveknip til natta, men det blir nok noen smaksprøver i morra også. Søster har funnet fram banan, baby-fat og -skje, så alt er klart til neste måltid.

Fint at du nevnte det med å droppe mme, det visste jeg ikke, så jeg hadde nok begynt med det oså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...