Gå til innhold

Vepsesommar og stikk... bare sånn i tilfelle -ka gjer me når baby blir stokken? =(

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

her er det også veldig mye veps nå, ( østlandet) og jeg er litt hysterisk for at barna skal bli smittet...

kjøpte en salve på apoteket som er kløstillende og litt bedøvende. Husker ikke hva den het, men spør så har dem den sikkert. ( var x og y i navnet.....

Sist jeg fikk stikk ble jeg anbefalt å dyppe en sukkerbit i eddik, og så holde sukkerbiten mot stikket. Hjalp veldig! Tror kanskje det kun er eddiken som nøytraliserer, sukkerbiten blir "trekkpapir", så det går sikkert an å bruke f.eks. en bomullsdott istedenfor.

Veldig små skal vel til legevakten, det er skikkelig ille hvis det blir allergiske reaksjoner og luftveiene er så trange. Hvis det er i/ved munnen må vel alle til legen, man kan kveles av det.

Om det bare er et vanlig stikk (altså ikke en kraftig reaksjon eller stikk i munn/svelg o.l,da må man til legen)kan man ha på en rå potet.

Hold den inntil stikket,så blir det mye bedre!

For kløen/svien kan man smøre på xylocain som nevnt her,eller eurax,men ikke på veldig små barn.Da er nok aloe vera det beste!

Annonse

Hos www.doktoronline.no står det følgande:

INSEKTSTIKK

Insektstikk gir vanligvis en liten lokal giftreaksjon i form av rød hud, hevelse, kløe og smerte.

Kraftig hevelse eller allmenne symptomer som utslett, åndenød e.l., skyldes allergi. Bare stikk av humle, bie eller veps kan gi alvorlige reaksjoner.

ALLMENNE RÅD:

Unngå å bli stukket:

Ikke bruk parfyme i insektsesongen.

Søtsaker, syltetøy og også vanlig mat tiltrekker insektene.

Følsomme personer bør kanskje også være tilbakeholden med bruk av fargerike klær om sommeren.

Vær rolig når du har insekter rundt deg!

Ved bistikk er det viktig å fjerne brodden som ofte sitter igjen i huden.

Isomslag som legges på med en gang, kan dempe smerten og hevelsen.

LEGEMIDLER:

Allergikere kan få medisiner mot allergisjokk til å ha i beredskap. Den lokale svien kan dempes litt med insektstift som du får kjøpt i butikken.

KONTAKT LEGE:

* Ved mistanke om allergisk reaksjon, spesielt ved humle/bie/vepsestikk.

* Ved tidligere allergiske reaksjoner.

* Ved flere stikk på barn under 3 år.

-------------------

Heldigvis har ikkje småen blitt stukke av anna enn knott (enno). Men eg er redd for at det kan kome til å bli bistikk etter kvart, ettersom husverten har bikuber like bortanfor huset. Vi har som regel ei bie inne kvar dag, men dei er heldigvis sjeldan aggressive.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...