Gå til innhold

Førstegangsfødende her,noen som vil se hit!?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

Jeg fikk hastekeisersnitt. Vil absolutt anbefale deg å fø vaginalt dersom du tror du vil føle deg komfortabel med det. Jeg var veldig plaget med smerter i magen (rundt såret) etter mitt keisersnitt.De andre på fødeavd var oppe å spratt et par timer etter fødselen mens jeg ikke var oppe av sengen før etter to dager.Noen får også veldig stygge arr etter keisersnitt.

Mitt råd til deg er å snakke med jordmor og noen som har tatt keisersnitt og tenk deg godt om før du velger,men husk det er ditt valg!!!

Hei :-)

Synes ikke det er lett å råde deg til det ene eller andre, men sikkert lurt som hun over sier, å snakke med jm om dette. Det er jo forskjell på å være litt redd for fødsel og å ha angst, men det kan sikkert de rette fag-personer hjelpe deg mer med.

Men det jeg ville si er at det er stor forskjell på planlagt ks og haste ks, det kan ikke sammelignes. Etter mitt planlagte ks hadde jeg ikke vondt i såret i det hele tatt.

Lykke til !!

En fødsel KAN være livets aller beste og største opplevelse, og jeg ville blitt utrolig skuffet om jeg hadde blitt snytt for det. Det finnes masse god og effektiv smertelindring.

Husk at en fødsel er en JOBB. Det er ikke smerter som kommer kastet formålsløst på deg. Du og livmoren din skal jobbe ut et barn. Det kan på mange måter sammenlignes med en (veldig hard!) treningsøkt, der målet er noe helt fantastisk.

Fødselssmerter varierer i styrke og smertenivå, men mange sier at smertene er helt annerledes (bedre og mer konstruktive) enn for eksempel å slå tåa i en hylle. Jeg sammenligner det litt med den vondten du har den aaaaaller siste armhevingen. Vondt, men godt også, fordi du kjenner at muskelen jobber.

Hvis du får tak i boken "Fødsel uten smerte" så anbefaler jeg den på det varmeste. Jeg fikk mange aha-opplevelser av den, og hadde en så godt som smertefri fødsel - uten kunstig smertelindring - etter å ha lest den. :-) (Seriøst. Det gjorde aldri vondt. Jeg ble litt oppkavet de siste 10 minuttene før pressingen, det var alt).

Men jeg har også hatt en fødsel med epidural - også en flott opplevelse. Under begge fødslene sa jeg flere ganger at "dette får jo kjempebra! Dette kan jeg gjør igjen nesten uke!!"

Jada, litt fødeenstusiast, jeg...

Ellers tror jeg ikke det er standard at man tar tvillinger med KS, nei.

Kjære deg, jeg har hatt et haste -keisersnitt og et "litt planlagt keisresnitt" dvs at siden det ble det første gang så var vi litt forberedt på at det kunne skje igje. Etter førstemann fikk jeg fødselsdepresjon pga av at jeg ikke var "i stand" til å føde mitt barn, synes hele episoden var utrolig vanskelig å komme over at min kropp ikke klarte å selv få ut babyen. Jeg skulle så indelig ha ønsket at jeg kunne føde på normal måte og jobbet ut babyen. Det er det vi er skapt til og det går jo som regel kjempefint. Jeg følte meg veldig røvet for noe som kunne vært det vakreste og mest spennende øyeblikket i mitt liv. Førstemann fikk jeg ikke se før etter to timer (narkose) og andremann fikk jeg bare se et kort minutt før de tok han bort og måtte sy meg igjen. Nå som jeg er gravid med nr tre, har jeg ikke mulighet til å bestemme selv. Jeg må ha keisersnitt pga at livmoren ikke vil tåle påkjenningen av å ha rier.

Det tok også lang tid før jeg kom meg etter 1 mann, ikke kunne jeg løfte mye heller og det er jo veldig tungvindt siden man ofte må ut i bilen, md både bilstol og barnevogn og baby.... Håper du finner mot til å føde vaginalt og at det går kjempefint. Mange sier jo at belønningen etter hele svangerskapet er i det øyeblikket babyen kommer ut.

Annonse

Hei... Eg me hadde kjempe skrekk for å føde, men som tida jekk so forsvant den på en måte. Ej skal ikkje sei att ej ikkje va redd å grudde mj for d gjor ej, men den dabba litt av på en måte...

Men da dagen kom å eg for inn på sjukehuset so fekk eg vite att sønnen min stog på kne over "utgangen" so eg fekk ikkje lov å føde vanlig, so da blei d akutt KS (men d va ingen hasteverk, allt gjekk bra tempo, og eg var våken under fødselen).

Eg vil ikkje anbefale KS, etter mine erfaringer. Eg hadde d kjempe vondt i mange dager, melka kom ikkje heilt i gang, og eg huska ikkje allt so skjedde dei første dagane pga att eg var so "dopa" på morfin pga smertene. Å der e veldi mange risikoa ved å ta KS, Som Fe.ks. Blodpropp, deprisjon, betendelse som kn føre till att du er nødt tillå operere oppatt å i verste fall kan du få arr på livmora sann att du ikkje kan få fleir barn.

MVH jente 18

Dersom man tør og klarer føde vaginalt så er nok det å anbefale. Jeg hadde også fødselsangst med førstemann, veldig angst. Men da fødselen starta var jeg ikke så redd. Men, pga komplikasjoner ble det hastekeisersnitt. Jeg ser mange sliter med ettervirkninger så her kommer en solskinshistorie:

Jeg var oppe og gikk dag 2 (joda, hadde vondt), melka og ammingen kom igang med en gang jeg fikk littlå til bryst (samme dag som ks). Hadde aldri problem med dette. Men jeg bekymra meg ikke for det i forveien heller så kanskje det virket inn?? Jeg vet ikke.

Jeg reiste hjem en dag før jeg egentlig skulle pga jeg var så pigg. Jeg hadde jo vondt i såret noen uker etter men det ble bedre for hver eneste dag. Og en måned etter hadde jeg ikke noe særlig antydning til vondt`er.

Håper det ordner seg for deg.

Som du sikkert ser er det mange forskjellige erfaringer ute og går, både når det gjelder ks og vaginalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...