Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min datter er 3 år og jeg har aldri lest eller sunget for henne på sengekanten etter at hun har lagt seg.......er det noe feil med meg eller?

Når hun legger seg så har hun kosedyr(som hun har hatt siden hun ble født) og hun har smokk (bare om natten siden hun var 1 år) og jeg pakker dyna rundt henne.Etter at jeg har sagt god natt og at hun er mammas gojente og fortalt at jeg er glad i henne,så lukker jeg døra og går ut av rommet hennes. Og hun sovner som regel innen en halv time. Så jeg ser ingen grunn til å lese/synge på sengkanten.Hadde hun ikke følt seg trygg så hadde hun vel stått opp igjen eller ropt på meg, eller?

Vi leser helst i sofakroken vi, lenge før sengetid :-)

Vi ser barne-tv, så er det kveldsmat, ordne seg på badet og legge seg i 7, halv 8 tiden. (Da sover hun til morgenen)

Så hvorfor eventyr/sang på sengekanten?

Glad for alle innspill på dette :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5852773-hvorfor-eventyr-p%C3%A5-sengekanten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leser heller ikke for sønnen min på senga, men han har et magnet tegne brett, å for oss har det blitt et rituale at jeg tegner en tegning til han før han legger seg.... Da tegner jeg gjerne noe av høydepunktene som har skjedd i løpet av dagen, så gjetter han hva det er ! Jeg er ingen kunstner, men tegner strek mennesker osv....Artig vri som ikke tar en hel evighet!

Vi leser på sengekanten, og grunnen til det er at vi skal få lest hver dag. Ungene elsker det, men noen dager er alle så travle og viltre at det er vanskelig å roe ned med en bok i sofakroken. Da leker vi heller og koser oss på dagen, men når det er kveld roer vi ned med litt lesing og så snakker vi om dagen vi har hatt.

Jeg og mine søsken ble lest for eller fortalt en historie hver kveld på sengekanten sammen med en nattasang. Jeg husker det om veldig positivt, så for meg var det naturlig å begynne å lese for vår sønn allerede veldig tidlig. Vi leser på sengen og synger hver kveld, og for oss foreldre er det like koselig som for sønnen vår. Det blir en rolig stund og en god avslutning på dagen.

Men det viktigste er at man finner rutiner som passer for seg og sine :)

Annonse

Jeg leser aldri eventyr på senge til henne, men leser om ettermiddagen. Synger en sang til henne i senga, så er det natt! Men i det siste er det blitt mindre sang, og hun etterlyser det ikke heller. Kanskje hun ikke har det behovet for sangen om kvelden lenger, men det var/er veldig koselig å synge for henne.

Vi leser på sengen hver kveld fordi vi synes det er veldig viktig å få et godt forhold til bøker tidlig. Hun er 3 år og kan mange eventyr og historier utenat allerede, kjenner godt kardemomme by, doktor dyregod etc... Det handler om opplevelser og fantasi, men også om utviklingen av språk, om læring, om å sette pris på lesing, om formidling av kultur og tradisjoner... og så er det koselig! håper inderlig hun får like mye glede av bøker opp igjennom livet sitt som jeg har - hun er allerede en liten bokorm :)

Jeg har lest til sønnen min stort sett hver kveld, siden han var veldig liten. Han elsker det og jeg synes det er koselig. Merker også at veslefrøkna på 1/2 år, liker at jeg leser og synger selvfølgelig.

Synes dette er en koselig slutt på dagen, selv om eldstemann gjerne prøver "å dra ut" lesinga litt vel mye, innimellom. Men det er jo bare fordi han elsker å bli lest for.

Vi leser mye for barna, gjerne flere bøker hver dag, men aldri på sengekanten. Leste på sengekanten for lillesøsteren min og noen av tanteungene mine og husker det ofte var en trøttende affære for meg. Så leser heller når vi alle er like opplagte, dvs enten på dagtid (i helgene) eller på ettermiddagene. På kveldstid har vi så kort rutine som mulig, synger en kort nattasang og så er det god natt og ferdig med det. Men hver sin smak naturligvis :)

for eldstemann leste jeg mye på sengekanten, eller i sofaen før vi gikk på badet. men man må se ann barnet også. yngstemann blir det bare tull med hvis vi gjør noe annet enn å gi en nattaklem. for henne er det best at vi leser før kveldsritualet begynner. det er veldig viktig å lese for barna, men det MÅ ikke gjøres på sengen!

Annonse

Poenget er jo ikke sengekanten, men at barn skal bli lest for.

Noen slår da to fluer i en smekk, og gjørr det å lese som del av et leggerituale, enten det er i pysjen i sofaen eller på selve sengekanten, en måte å roe ned på.

Når dere er så heldige å ha innarbeidet et enkelt leggerituale som funker uten lesing eller nattasang, syns jeg ikke det er noe vits i å endre på det bare for å gjøre det. Sånn som dere har det er det sikkert greiere hvis det f.eks skulle blir småsøsken, eller når dere skal ha barnevakt.

Men fortsett å lese og synge i sofakroken eller andre steder!

Vi synger for jenta vår etter at hun har lagt seg. Mor synger en del sanger, mens jeg alltid synger "Trollmor" og "Lille kattepus". Synes det er et poeng at den obligatoriske delen av kveldsritualet ikke skal ta alt for lang tid. Av og til er man ute og farter, eller det er andre ting som skjer, og da er det greit å få ungen i seng forholdsvis raskt og effektivt.

Vi leser heller litt før kveldsmaten, eller om morgenen i helgene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...