Gå til innhold

Forstørret eggstokk - noen andre?

Anbefalte innlegg

Jeg var hos gynekolog i går, til min første time for utredning. Hun tok da bla vaginal ultralyd og fant da at en av mine eggstokker er forstørret. Hun henviste meg videre til sykehuset. Noen andre som har vært utredet for det samme, eller som har mer kunnskaper om dette (enn hva jeg klarer å finne på nettet)?

Setter stor pris på evt tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5851712-forst%C3%B8rret-eggstokk-noen-andre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min gyn sa det samme til meg under innvendig ultralyd og det viste seg at jeg har PCOS - altså mange cyster på eggstokkene. Det kan helt sikkert være flere grunner til forstørrede eggstokker, men det var altså dette som feilte meg :)

Jeg tror hun sa at det var den ene som var forstørret... De eneste symptomet jeg har, er manglende eggløsning og menstruasjon. Har ikke hatt mens siden jeg sluttet på pillen for et år siden. Ellers er jeg slank og ikke plaget med hårvekst, kviser etc...

Ikke spesielt trivelig diagnose å få, men jeg prøver å håpe på det beste :) Holder fremdeles på med utredning..

Lykke til!

Hmm.. Det er også bare den ene eggstokken hos meg som er forstørret. Men jeg har noelunde regelmessig menstruasjon (27 - 36 dagers syklus), og tester positivt på EL tester. Jeg er også slank, og kan ikke se at jeg har noen andre symptomer.

Er henvist til Haukeland sykehus for videre utredning angående min store eggstokk. Lurer jo selvsagt på hva de finner. Sluttet på pillen i august i fjor.

Hvor langt har du kommet til utredning? Prøvd Pergo? Jeg skal starte med det dersom de vurderer det slik at min store eggstokk ikke er til hinder for det.

Lykke til!

Annonse

Jeg har tatt blodprøver og UL, som ga diagnosen PCOS. Samboer har også levert sædprøve som var normal. Neste skritt er kikkhullsoperasjon for å sjekke eggledere etc. Deretter vil gyn bestemme hva som blir behandlingen.

De er ganske grundige på mitt sykehus tror jeg.. Leser om enkelte som får pergo uten å være utredet i det hele tatt. Jeg er sykepleier og ganske skeptisk til å stappe i meg store hormondoser uten at jeg vet det er noen vits i det. Det er f eks håpløst å ta pergo dersom ikke egglederne er åpne og samboer har sperm som fungerer :) Derfor er jeg glad for at gyn undersøker alt før han skriver ut resepter :)

Men guuuuud så lei jeg er av å stå i kø i det norske helsevesenet...

Jeg har ikke tatt blodprøver, men har tatt vaginal ultralyd hos gynekolog. Fikk samtidig respeten på Pergotime, men skal som sagt ikke å begynne å ta de før jeg har vært på sykehuset. Skal da få sjekket hva som gjør at den ene eggstokken er forstørret, og samtidig sjekke om egglederne er åpne. Sædcellene til samboeren min er allerede sjekket og de var ok.

Jeg er forresten også sykepleier, og er klar over at det ikke heldig å ta hormoner, men visst det kan gjøre med gravid er jeg villig til å forsøke.

Det kunne ta opp til 2mnd før jeg får time på Haukeland, så inntil videre bare venter jeg (men prøver selvsagt å bli gravid "på egenhånd"). :-)

Hvor gammel er du? Jeg er 27 år. Føler ikke meg stresset med tanke på alder i forhold til å bli gravid, men kjenner litt på hva det gjør med meg visst det viser seg at jeg ikke kan få... Har til og med sjekket sidene til byråer som driver med adopsjon...

Hehe... jeg tror vi jenter er ganske like der. Jeg har nemlig også sjekket adopsjonssider allerede :-D Tror det er en slags forsvarsmekanisme - en forestiller seg det verste og forbereder seg på det... så blir ikke sjokket så stort hvis det skulle skje :) Jeg er 26 år og har egentlig ikke panikk for alderen.. Men kjenner definitivt på en angst for å aldri kunne bli gravid igjen (har en sønn som jeg fikk da jeg var ganske ung og tydeligvis ikke var hormonelt forstyrret....) Dessuten synes jeg plutselig at "alle" venner og kjente begynner å bli gravide.. Og det stresser meg litt..

Angående hormoner så er jeg klar som et egg for å stappe de i meg dersom gyn mener det er rett behandling - jeg mente bare at jeg synes det er merkelig at så mange får det før de i det hele tatt har begynt en skikkelig utredning.. Min gyn mente at jeg kanskje ikke var kandidat for pergo pga at det visstnok kunne skape et "ras" av egg.. slik at jeg ender opp med en hel haug med befruktede egg på en gang.. ironisk nok ;)

Skal du også ha laparaskopi på sykehuset? Jeg skal det og må innrømme at jeg gruer meg litt.. Er plutselig ikke så morsomt å være sykepleier når en selv skal bli pasient ;)

Ikke så kjekt å plutselig erfare hvordan det er å være pasient nei. Jeg må innrømme at jeg også er litt stresser for å evt treffe noen jeg kjenner. Hva skal jeg i så tilfelle si til de? Jeg har nemlig ikke fortalt dette med utredning til noen. Hva med deg?

Gynekologen min snakket bare om at jeg skulle henvises til ultralyd på sykehuset, så jeg går ut i fra at de skal undersøke om egglederne er åpne ved hjelp av kontrastvæske.

Er det lenge siden du ble henvist til lapraskopi? Må innrømme at jeg synes 2 mnd er lenge å vente. Deretter blir det evt Pergotime i annenhver mnd i 4 mnd. Da har det jo til samme gått 10 mnd før en evt kan bli henvist til IVF... Men jeg satser selvsagt på å bli gravid før det ;-) Det er rart med hjernen som innstiller seg på det verste. Bra at en ikke er å alene om det i alle fall.

Jeg har ikke fortalt til noen at jeg har fått PCOS.. Men har såvidt begynt å hinte til venninner om at jeg har hormonelle forstyrrelser.. :) Synes det er greit å ta det gradvis.. dessuten synes jeg det er litt tøft å innrømme for meg selv at jeg faktisk sliter.. Og det blir enda mer virkelig hvis venninner/familie skal involveres og begynne å bekymre seg og stille spørsmål underveis..

Jeg ble henvist til lap i juli og har fått beskjed om at det er noen ukers ventetid. Jeg har nå vært i systemet siden jeg ble henvist fra fastlege i februar og har innsett at jeg må smøre meg med tålmodighet. Ganske frustrerende!! Har du hatt utredning hos fastlegen din eller går du til gynekolog på sykehuset?

Har du fortalt til noen at du prøver å bli gravid da? Jeg har ikke fortalt noen om det heller.. for å unngå spørsmål :)

:-) Høres ut som vi er ganske like på noen områder. Jeg har heller ikke fortalt til noen at vi forsøker å få barn. Tror jeg hadde blitt stresset av at folkt hver mnd lurte på om det hadde klaffet. Har unnskyldt meg med at jeg er deltidsstudent, og at jeg må fullføre før det er aktuelt med barn... Må vel vurdere å si noe mer etterhvert... Føler at det hele blir mer virkelig dersom flere vet om hva vi sliter med. Har nok med meg selv (og samboeren).

Jeg har hatt utredning hos en gynekolog som ikke holder til på sykehuset. Men hun har altså henvist meg videre til sykehuset, da hun ikke kunne si med sikkerhet hva som gjorde at eggstokken var forstørret. Hun trodde ikke at det var noe ondartet, da den var rund og ikke ujevn på overflaten. Jeg ble litt satt ut og fikk ikke spurt om alt jeg i ettertid kunne tenke meg å gjøre. Var liksom sikker på at alt var i orden, siden jeg har menstruasjon og positive EL tester. Men har i ettertid sett at flere her inn sier at positive EL tester ikke nødvendigvis betyr EL. Regner med hun vil ta blodprøver for å sjekke det når jeg evt begynner på Pergo.

Har i det siste tenkt en del på prøverør. Ser det er en del her inne som snakker om å søke på det mens en tar Pergo, da det tar lang tid å komme til. Hva tenker du om prøverør og evt. når du vil ta skrittet videre?

Kjekt å "snakke" med noen som holder på med ca det samme som meg. Hvor kommer du fra forresten?

Hvis det er mulig å søke om prøverør mens en prøver annen behandling, så kommer jeg til å takke ja til det.. Det er jo ganske lang ventetid til det. Men er kanskje litt VEL pessimistisk. Samboeren min er veldig oppgitt over meg. Jeg har jo allerede begynt å innstille meg på adopsjon.. før vi har prøvd et eneste behandlingsalternativ!! Hehe... Hva tenker du om dette da?

Skjønner at det er skummelt å ikke vite hva som er "unormalt" med eggstokken din. Sannsynligvis er det jo en cyste eller noe annet ufarlig. Men vi sykepleiere har vel en tendens til å tenke det verste.. Blir litt paranoid av å jobbe i helsevesenet!

Jeg bor på Sunnmøre forresten! Hvor bor du?

Kjekt å høre fra noen i samme situasjon ja :)

Annonse

Tror jeg har bestemt meg for at jeg vil ha barn - dvs at jeg nok er innstilt både på eventuelt prøverør og adopsjon. Men, jeg syntes det er litt skummelt med adopsjon. Vet om flere som har adoptert barn med skader som følge av biologisk mor sin rusbruk. Hmm.. Kommer i alle fall til å be om å få legge inn en søknad om prøverør før jeg evt har fullført 4 kurer med Pergo.

Har du sett på land i forhold til adopsjon da? Jeg har jo smugtittet en del, men har ikke bestemt meg :-) De stiller jo en del krav, de fleste innfrir vi nok, men er ikke gift. Har vært samboere i snart 5 år. Hva med deg?

Ja, en blir nok litt paranoid av å se så mye sykdom. Vet at ovarie cancer er sjelden hos unge kvinner, og regner nok med at gynekologen med lang erfaring hadde fått meg inn på sykehus litt fortere dersom hun hadde mistenkt det. Men skummelt med en krefttype med få symptomer..

Jeg bor, arbeider og studerer i Bergen :-)

Vi har bare hatt felles adresse offisielt i 1 år, men har egentlig bodd sammen i 3 år. Hvis det blir noe bråk om det så er jeg innstilt på å gifte meg raskt ;) Ellers har jeg ikke tenkt så mye rundt det med adopsjon.. Det er liksom siste utvei for meg. Jeg har så utrolig lyst til å gå rundt med stooooor mage så jeg kommer til å prøve ALT for å få til det :) Kanskje til og med eggdonasjon.. Men da må jo vi til utlandet. Hos meg er det jo nettopp manglende egg som er problemet. Med eggdonasjon er jo ihvertfall samboeren min biologisk far, mens jeg kan føle meg litt "biologisk" siden jeg har bært frem barnet i magen min :)

Men dette er jo langt frem i tid. Håper virkelig at en enkel pergokur skal vere løsningen for oss.

Hvordan reagerer du når venninner blir gravide da? Jeg synes det er litt vondt nå.. Håper at jeg blir neste mann ut :)

Har flere venninner som har har fått barn mens jeg har vært prøver, men igen som har blitt gravid mens jeg har vært prøver. Tror jeg hadde blitt litt lei meg nå dersom noen av de ble gravid, kanskje spesielt dersom de bare hadde forsøkt en kort stund.. Men ønsker de selvsagt egentlig alt godt og mange barn :-)

Har du ikke hatt menstruasjonen i det hele tatt siden du sluttet på p-piller?

I det siste har jeg begynt å tenke på hva jeg skal gjøre dersom jeg blir gravid før jeg skal på sykehuset. Bør jeg da likevel undersøke eggstokken, og kan det evt være farlig for et foster?! Skjønner egentlig ikke helt at jeg tenker på det. Har jo tross alt forsøkt nesten ett år nå uten hell, så hvorfor skulle det skje akkurat nå... Ikke så optimistisk nei...

Eggdonasjon har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Koster ikke det mye penger da? Det gjør vel forsåvidt adopsjon også.. Hmm.. Må vel uansett starte med å forsøke å finne ut hvorfor jeg ikke sitter her med en stor mage allerede. Kanskje ender jeg i gruppen "uforklarlige barnløse"?

Nei, jeg har ikke hatt mensen på ett år nå. Gynekologen har sagt at om jeg får blødning så har jeg uansett ikke hatt eggløsning. Oppmuntrende :)

Sykehuset vurderer vel om de kan undersøke deg eller ikke.. Kan sikkert være greit å få sjekket hva det er - dersom de mener det er forsvarlig. Det kan jo godt hende at du er helt normal og blir gravid snart :) Mange bruker jo et år på å få det til! Vet du at du har eggløsning? Håper ihvertfall at du ender opp med en forklaring! Det må være fortvilende å ikke få svar hvis en ikke blir gravid..

Eggdonasjon er sikkert dyrt ja.. Tror mange får det utført i Danmark. Men det blir jo en siste utvei.. Er liksom bare greit å tenke på at mulighetene finnes :)

Synes det er rart at gynekologen kan si med sikkerhet at du ikke har eggløsning dersom du får menstruasjonen?

Jeg vet ikke sikkert om jeg har eggløsning. Dvs jeg har positive eggløsningstester hver mnd (i alle fall alle de mnd jeg har brukt det), men forstår det slik at det ikke er ensbetydende med at jeg har EL. Skal ikke være enkelt å bli klok på egen kropp.. Regner med de tar blodprøver for å sjekke det når jeg evt begynner på Pergo.

Fortalte nesten om prøving, i alle fall om eggstokken, til venninner i helgen. Men endte opp med å ikke si det. Orker ikke alle spm som evt kommer og at de skal syntes synd på meg. Har 2 venninner som har blitt gravid på første forsøk.

Har hatt 2 kvelder hvor jeg har vært litt deppa - ikke veldig deppa, men syntes det er tungt å ikke vite om jeg kan gå barn eller ikke. Nesten tyngre enn om jeg faktisk visste at jeg kunne få.

Hva med deg? Fått noen time på sykehuset?

PS: Beklager at det har tatt noen dager før jeg har svart, men jeg har vært bortreist.

Heisann!

Går litt tregt med svar her og. Har hatt et par sykedager pga et magevirus.. huff..

Jeg venter fremdeles på time.. Blir S P R Ø av å vente! Det er nesten det verste med hele denne prosessen. Har vært i systemet siden februar uten at jeg har begynt med behandling enda. Ganske frustrerende.. Skal på en lang ferie i høst og hadde håpt å ha lap'en unnagjort i god tid før det...

Gyn sa til meg at "hvis du får en blødning så har du nok uansett ikke hatt eggløsning.." Jeg vet ikke helt hvorfor han konkluderte så bastant med det? Kanskje eggstokkene mine virkelig så HELT tullerusk ut :)

Forresten.. Har du lyst til å mailes? Så kan vi skrive med litt med privatliv? :)

:-) Vi kan gjerne mailes, men vil helst ikke legge ut min epost her, da noen jeg kjenner også bruker barnimagen.no (selv om de nok ikke oppholder seg på "slitere"...). Har du en epost adr som ikke avslører navn som du kan legge ut, så skal jeg skrive mail til deg?

Hadde egentlig tenkt å vente med å skrive noe mer til vi kan benytte epost, men kom på en ting som kanskje kan være viktig for deg også. Jeg sjekket nettopp fritt sykehusvalg. Det viser seg at et sykehus som ligger 2 timer fra meg har 2 ukers ventetid på poliklinisk behandling av det samme som Haukeland har 8 ukers ventetid på. Har nemlig fått time 20 oktober til ultralyd. Vurderer å bytte sykehus for at ting skal skje litt fortere...

Jeg bruker forresten gmail.com som kan anbefales. Visst ikke er det mange jeg kjenner som bruker yahoo.no

Jeg hadde byttet sykehus hvis jeg var deg! Unødvendig å vente så lenge hvis ikke det er nødvendig..Har du sjekket siden sykehusvalg.net? Genial side :)

Jeg har fått time til lap i midten av september.. Gruer meg...

Har ikke helt fått ordnet den mailen enda! Er veldig opptatt denne helgen, men må snart få ordnet det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...