Gjest Skrevet 8. august 2006 #1 Del Skrevet 8. august 2006 har dere noen tanker å dele med meg om dette? er førstegangs og så utrolig mye jeg lurer på. jenta mi er 1 mnd. når jeg skal legge henne ned etter hun har ammet og rapet kaver hun som regel noe voldsomt og gulper en god del, så derfor ligger jeg med ho i mageleie oppå meg i ca.20-30 min før jeg kan legge henne ned -dette hjelper på kavingen og gulpingen. Er det fordi hun vil ha nærhet?leste noe om lukkemuskulatur, uten at jeg forstod så mye- kan det være det? noe annet? Hun ligger på puppen fra halv 10 til 16-17 tida omtrent non-stop, ammer hver 1-2 timer. Hun kan også ligge å vri på seg når hun suger? igjen, nærhet hun vil ha? magevondt? har jeg for lite melk? ammer jeg for ofte på dagtid? hun nekter forresten å ta smokk,suger sjelden om nesten aldri på fingrene -tror hun gjør det kun for å "fortelle" at hun vil ha pupp... blir litt oppgitt over besteforeldrene som sier at jeg skjemmer henne vekk med åla henne ligge på puppen så ofte og at hun absolutt SKAL gråte ei stund før jeg tar henne opp (men på det siste har jeg fortalt hvor landet ligger og at det er uaktuelt!) (på dagtid sover hun lite, kanskje tilsammen 2-3 timer fra hun våkner i halv 10 tida på morgenen til 16-17 tida på ettermiddagen. På kvelden ammer jeg siste gang i 23-tiden og ammer igjen 2 ganger i løpet av natten/morgentimene før hun våkner sulten igjen i halv 10 tida. bare sånn til opplysning hvis det har noe å si:) ) jeg svir noe voldsomt på brystvortene spesielt der hun suger, der blir jeg gjerne litt rød også. er det bare "vanlig" sårhet eller kan det være sopp? evt. hvem oppsøker jeg for hjelp? (fastlegen min er sluttet og jeg har ikke byttet til ny enda...) det ble kanskje litt mye dette her, men håper noen kan dele litt erfaringer og tanker:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5851371-gulping-og-diverse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Expat Skrevet 8. august 2006 #2 Del Skrevet 8. august 2006 Dy gjoer mye rett (og blaas i gamlingene). Det hoeres ut som oekedager. Du kan oeve paa sugetaket, ammehjelpen kan hjelpe deg. (telkat eller .no) for saarheten. PureLan eller Lansinoh kremer fra apoteket kan ogsaa hjelpe. Bytt innlegg veldig ofte, bruk gjerne albueskjell eller melkeoppsamlere istedenfor. Masse luft, gjerne sol. Hele brystvorten (nesten alt det brune) skal forresten vaere inni munnen hennes. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5851371-gulping-og-diverse/#findComment-5851582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
3tettesmå Skrevet 8. august 2006 #3 Del Skrevet 8. august 2006 Hei! Kan forsøke å svare på noen av spørsmålene i hvert fall:-) Jeg har bare vært mor i en og en halv måned lenger enn deg så har ikke så mye erfaring jeg heller... men litt har det jo blitt på denne korte tida;-) Når det gjelder gulping så er det helt normalt. Man er først bekymret for gulpingen (altså dårlig lukkemuskulatur) hvis barnet ikke legger på seg nok. Jeg syns ikke du ammer så ofte, jeg ammet like ofte i samme periode og noen ganger hyppigere. Det kan jo så klart være en økeperiode du er inne i, der barnet øker melkeproduksjonen. Men små babyer vil jo ofte ha pupp bare for kosens skyld også - og det syns jeg de skal få lov til. Jeg fikk også høre (og får fortsatt) at jeg ammer ofte, syns det var ganske irriterende i starten og ble også litt bekymret.. men nå bryr jeg meg ikke noe om det lenger. Er helt enig med deg at babyen IKKE skal ligge å gråte! Det med kavingen vet jeg ikke helt hva jeg skal si til. Min baby gjorde også mye av dette. Har faktisk ingen anelse av hva det kommer av... kanskje blir det litt mye luft rundt dem hvis du skjønner?? Der er jo vant til å ligge tett sammenkrøket inn i magen og så plutselig kommer de ut i verden og kan bevege seg helt fritt. Babyene har jo mange primitive reflekser - bl.a. mororefleksen som gjør at de slår ut med armer og ben hvis de føler at underlaget "forsvinner" eller de hører en høy lyd. Jeg syns det hjalp å surre et teppe tett rundt han - og selvfølgelig holde han tett inntil meg - eller som du sier legge han oppå brystet. De har jo behov for veldig mye nærhet i starten (og fortsatt som 10 uker gammel og sikkert lenge til). Når det gjelder soving så fikk jeg ikke helt med meg hvor mange timer i døgnet hun sover. Har lest at nyfødte sover 16-20 timer i døgnet, men det varierer veldig dette. Min sønn har aldri vært noen syvsover, selvom det har bedret seg betraktelig de siste ukene. Syns ikke 2-3 timers søvn på 6-7 timer er helt ille jeg, da... Men hvis hun er uopplagt og grinete trenger hun sikkert mer søvn. Den sviingen du beskriver på brystvortene kan selvfølgelig være sopp. Jeg har ikke hatt sopp selv, men det beskrives som en brennende, sviende smerte. Men jeg har hatt revner på brystvortene og det svei noe helt forferdelig... Og det kan nok også svi i brystvortene uten at man har sopp eller revner - altså bare "vanlig" sårhet. Det tar jo på for de stakkars brystvortene å amme så mye. Uansett, for vurdering av om det kan være sopp bør du kontakte lege. Siden du ikke har noen fastlege må du nesten kontakte legevakten der du bor. Men du bør også kontakte fastlegekontoret - kan jo være de kan gi deg ny fastlege på dagen - er jo dessuten ganske viktig å ha en lege når man har baby i huset. Håper du kan bruke dette til noe - er jo ikke så erfaren jeg heller... klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5851371-gulping-og-diverse/#findComment-5851919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 8. august 2006 #4 Del Skrevet 8. august 2006 tusen takk for svar:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5851371-gulping-og-diverse/#findComment-5852083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katta & Lille Plom Skrevet 8. august 2006 #5 Del Skrevet 8. august 2006 Du kan bytte fastlege på internett. Veldig enkelt, men jeg husker ikke adressen nå. Det er vanlig at babyer gulper mye i begynnelsen, noen fortsetter med det, og noen slutter med det (det gjorde min). Lukkemuskelen er ikke trent opp ennå, derfor renner maten opp igjen. Du kan ha henne i oppreist stilling inntil brystet ditt eller over skulderen. Min hade så vanskelig for å rape også, vi kunne sitte en halvtime og jobbe med en rap, og hvis vi ikke fikk den opp fikk vi jammen høre det senere! Men det blir lettere etterhvert. Amming i rykk og napp er også helt vanlig, det tar en stund før det blir rutine i det, og du gjør helt rett i å gi henne mat så fort hun gir tegn. Som Expat sier: Blås i gamlingene. Da de var småbarnsforeldre skulle barn ligge og skrike for å "trene lungene" og de skulle bare få noen få minutter på hver pupp for ikke å bli "overvektige", og for at ikke mor skulle bli sår. Dessuten var det ikke så veldig moderne å amme...Hørt slikt?! Det går ikke an å gi et så lite barn for mye mat, det vet vi heldigvis nå. Hvis hun vil ha er det fordi hun trenger det. Hun skal vokse helt utrolig mye på veldig kort tid. Bare stol på deg selv, jeg synes det høres ut som du gjør det helt riktig. La baby styre, hun vet hva hun trenger. Du er hennes mor, og du vet best hvordan du skal tolke tegnene hennes. Det er visst ikke før de er over to måneder man kan begynne å snakke om dårlige vaner og bortskjemming, og da synes jeg man skal være ytterst forsiktig. Lykke til videre, hils gamlingene ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5851371-gulping-og-diverse/#findComment-5858397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katta & Lille Plom Skrevet 8. august 2006 #6 Del Skrevet 8. august 2006 Tror forresten kavingen kommer av at mat og litt luft beveger seg i magen, kanskje litt vondt, kanskje trenger hun å rape eller prompe, kanskje tisser eller bæsjer hun. Eller kanskje hun tenkte på noe rart?Min er sånn fremdeles (4 mnd) :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5851371-gulping-og-diverse/#findComment-5858445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. august 2006 #7 Del Skrevet 9. august 2006 tusen takk for svar alle sammen:) blir 10 kilo lettere:) idag har hun faktisk ikke hengt på puppen og hun blir fort fornøyd og da blir humøret mitt også mye bedre fordi jeg ikke er så sliten:) så idag har vi hatt oss en skikkelig kosedag:) er så mye man lurer på, og gamlingene gir meg tydeligvis utdaterte svar:) hehe:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5851371-gulping-og-diverse/#findComment-5867580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå