Maya06 & Leah 07.08.09 Skrevet 8. august 2006 #1 Skrevet 8. august 2006 Naa har det seg saann at jeg orker rett og slett ikke aa jobbe en eneste time lenger, saa sykemelding er jeg n0dt til aa faa.. Det burde ikke vere noe problem, men spm mitt er da: Jeg er ansatt paa midlertidige kontrakter, og min naaverende kontrakt gaar ut i august (31.aug). Hvis jeg sykemelder meg f0r kontrakten min har gaatt ut, har jeg rett til sykepenger da saa lenge jeg er sykemeldt? Hvis jeg blir sykemeldt frem til permisjon faar jeg sykepenger frem til permisjon? Og hvordan er det man regner ut sykepenger, og hvem ordner med det? Gaar det via lege og jobb, eller maa jeg fikse dette selv? Etter jobben, har jeg hverken jobb eller studerer, og faar heller ikke f0dselspenger, saa hvis jeg kunne faatt sykepenger ville det vert til stor 0konomisk hjelp for meg.. Maa ta med at jeg har vert ansatt sammenhengende i over 1 aar.. Takker for svar
Anonym bruker Skrevet 8. august 2006 #2 Skrevet 8. august 2006 Vet ikke så mye om dette, men når har du termin?
Hanne og jentungen Skrevet 8. august 2006 #3 Skrevet 8. august 2006 Du får IKKE sykepenger når kontrakten din går ut, dessverre er det slik.
selfangerkjerringa Skrevet 8. august 2006 #4 Skrevet 8. august 2006 Dette ligner på min situasjon. Jeg er også ansatt på midlertidige kontrakter, og tok kontakt med trygdekontoret for et par uker siden angående dette - av ren nysgjerrighet, ikke fordi jeg vurderte sykemelding. Jeg fikk da beskjed om at jeg gjerne kunne sykemelde meg, men om jeg f.eks sykemeldte meg ei uke før kontrakten gikk ut og fire uker framover, ville jeg ikke motta ei krone i sykepenger de siste tre ukene. Jeg kommer heller ikke til å få dagpenger, siden retten til arbeidsledighetsstønad blir beregnet ut fra det foregående KALENDERÅR, ikke de siste 12mnd. Siden jeg kun jobbet de 3 siste mnd av fjoråret (var ferdig med studiene i september) får jeg altså ingenting i arbeidsledighetsstønad. Jeg skal jobbe fram til midten av september. Da har jeg akkurat rukket å tjent meg opp retten til permisjonspenger. Permisjonen tar jeg ut så tidlig som det er mulig å ta den - dvs 12 uker før termin, for min del i midten av oktober. Da står jeg atlså igjen med kun en mnd (sept-okt) der jeg ikke får ei krone av noen, og det greier jeg og mannen å skrape sammen heldigvis Det er et underlig puslespill dette her, så det jeg anbefaler deg er å ta direkte kontakt med lege og trygdekontor og finne ut hva som blir den beste løsningen for deg og din situasjon. Lykke til!!!!!
2nj♥ Skrevet 8. august 2006 #5 Skrevet 8. august 2006 Tror ikke du har rett på noe etter at kontrakten er gått ut nei. Men når har du termin? Om det er under 4 måneder mellom kontraktslutt og permisjonsstart har du jo rett på permisjonspenger/fødselspenger ettersom du har jobbet 6 av siste 10 måneder.
Maya06 & Leah 07.08.09 Skrevet 8. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 8. august 2006 har termin 24 november. var en paa BIM som var i liknende situasjon som meg, som da mente hun fikk sykepenger saa lenge hun sykemelder seg f0r kontrakten gaar ut.. Uff gaar helt i surr jeg
Hanne og jentungen Skrevet 8. august 2006 #7 Skrevet 8. august 2006 Det stemmer IKKE, sorry:( Det hjelper ingenting å sykemelde seg før kontrakten går ut.
Maya06 & Leah 07.08.09 Skrevet 8. august 2006 Forfatter #8 Skrevet 8. august 2006 Jo og siden jeg da har vert student frem til sommerferien i aar, jobbet jeg minimalt f0r eksamn o.l saa f0dselspenger l0nner seg ikke for oss, siden det blir mindre penger enn engangsst0naden tilsammen,...
selfangerkjerringa Skrevet 8. august 2006 #9 Skrevet 8. august 2006 Sier som Hanne - sorri, men det hjelper ikke å sykmelde seg før kontrakten går ut..... ser ut som det eneste du kan gjøre er å ta imot engangsstønaden og prøve å jobbe så mye som mulig fram mot permisjonen så du har mest mulig å leve av... det er en frustrerende situasjon, ingen tvil... men du kan ikke være berettiget noe støtte fra lånekassen tror du, siden du har vært student helt fram til sommeren?
Maya06 & Leah 07.08.09 Skrevet 8. august 2006 Forfatter #10 Skrevet 8. august 2006 noen som nevte at jeg kunne ta opp et fag og da ha rett til laan og stipend fra laanekassen, saa tenkte jeg skulle se nermere paa det. saa skal jeg s0ke bost0tte..
selfangerkjerringa Skrevet 8. august 2006 #11 Skrevet 8. august 2006 Hvis du har rett på lån og stipend fra lånekassen, og du får barn, blir alt lånet omgjort til stipend. Dette kan Hannemedtulle i hvert fall, hun er i litt samme situasjon når det gjelder studier og graviditet akkurat nå
Maya06 & Leah 07.08.09 Skrevet 8. august 2006 Forfatter #12 Skrevet 8. august 2006 Oki det var hvertfall en liten opptur da:) Naa maa jeg bare se om dette stemmer eller ikke, og i saa fall naar jeg kan ta eksamen og hvilke fag..
selfangerkjerringa Skrevet 8. august 2006 #13 Skrevet 8. august 2006 Hvis du først er kvalifisert for å få fødselsstipend av lånekassen, trenger du ikke ta et eneste studiepoeng underveis. Du har selvsagt lov til det! Og du må nok antageligvis være oppmeldt i noe. Men du TRENGER ikke tenke på at du må bestå eksamen i tillegg til å få unge.
susannese Skrevet 8. august 2006 #14 Skrevet 8. august 2006 Har bare min egen erfaring å gå ut ifra - men jeg ble selv sykemeldt 50% i slutten av forrige svangerskap (ca 1,5 år siden). Jeg hadde vært ansatt på kontrakter i 100%, men gikk så ned i 50% ETTER jeg ble sykemeldt. Jeg FIKK utbetalt full lønn/sykepenger etter jeg mistet 50% lønn, visstnok fordi når man jobber på kontrakt skal man IKKE kunne miste inntekt ved at kontrakt ikke forlenges av den grunn at du blir sykemeldt, noe som vel er ganske naturlig. Så med andre ord - jeg fikk sykepenger fordi jeg ble sykemeldt FØR kontrakten gikk ut. Ring til trygdekontoret i nabobyen anonymt - og hør om du får samme svar der. Etter min erfaring er det lett å støte på konsulenter av svært forskjellig kvalitet på trygdekontoret!
selfangerkjerringa Skrevet 8. august 2006 #15 Skrevet 8. august 2006 fatter ikke at det er mulig å gi så motstridende beskjeder...... jeg skal sannelig prøve å ringe igjen - ikke fordi jeg har tenkt noe på sykemelding, for det har jeg virkelig ikke, jeg er i tipp topp form, men fordi jeg ble innmari nysgjerrig!!!
Angelas_Baby Skrevet 8. august 2006 #16 Skrevet 8. august 2006 Hei! Ånei, er du blitt syk? Stakkars!... Du har jo ikke den beste jobben for gravide heller da!! Jeg er ansatt på midlertidige kontrakter (vikarbyrå) og er blitt sykemeldt nå. Snakket med trygdekontoret,og de sa at så lenge jeg ble ansatt 4 uker før sykemeldingstidspungtet, og sykemelding er fra lege, så får jeg sykepenger, også etter at kontrakten er gått ut. Da kan man være sykemeldt i ett år. De regner gjennomsnittlig lønn fra de siste 4 ukene,bortsett fra ferie. Kontrakten min går ut i midten av september, og jeg kommer nok til å være sykemeldt fortsatt. Så lenge du sykemelder deg 16 dager FØR kontrakten går ut så får du utbetalt sykepenger frem til permisjonen din fra trygdekontoret. De sa at det spiller ingen rolle om du er fast eller vikar, det er rettigheter så lenge man har jobbet seg opp til å få sykepenger. Når man er sykemeldt blir det regnet med som i arbeid når de regner ut av opm du har jobbet 6 av de siste 10 mnd. God bedring bærta
Maya06 & Leah 07.08.09 Skrevet 8. august 2006 Forfatter #17 Skrevet 8. august 2006 Takk angela Akkurat deg jeg ville h0re med, i og med at thale sa du hadde faatt sykepenger Har forresten lagt deg til paa msn Men hvordan blir det da? Jeg skal til legen paa torsdag og saa til fastlegen saa fort hun kommer hjem. Hvis jeg da faar en langtidssykemelding, skal jeg bare levere den paa jobben og saa faar jeg mottatt vanlig l0nn? Eller maa jeg s0ke om sykepenger fra trydekontoret? Haaper du har det bra, jeg sliter naa med daarlig rygg, mye hodepine og kvalme jeg da.. Kommer du paa BIM m0tet den 31 august eller? Klemklem, og takk til alle andre som ogsaa har svart Haaper virkelig jeg faar sykepenger, ellers vet jeg ikke hvor jeg skal ta penger fra for aa faa det til aa gaa rundt..
selfangerkjerringa Skrevet 8. august 2006 #18 Skrevet 8. august 2006 Er det rart man blir forvirra... jeg fikk som nevnt beskjed om at når jeg går på midlertidlig kontrakt så hjelper det ikke et spøtt om jeg blir sykemeldt. Jeg får altså kun betaling for de ukene jeg er sykemeldt innenfor kontraktsperioden. Jeg er ikke ansatt som vikar, jeg jobber på midlertidig kontrakt gjennom et vikarbyrå i en stilling som er opprettet og utlyst først nå den siste mnd. Ergo vikarierer jeg ikke FOR noen men er bare prosjektbasert vikar. Dette har visst også noe å si har jeg forstått. Dusteregler. Skulle ønske jeg var litt A4 for en gangs skyld
Anonym bruker Skrevet 8. august 2006 #19 Skrevet 8. august 2006 Heisann ja d skal du ha rett på! jeg sykemeldte meg i prøvetida å fikk sykepenger! du får ha lykke til=)
Maya06 & Leah 07.08.09 Skrevet 8. august 2006 Forfatter #20 Skrevet 8. august 2006 Ja ka-ping, blir helt surr i hodet jeg ogsaa.. Og trygdekontoret er ikke alltid like flinke til aa hjelpe med spm man gjerne har.. takk anonym, faar jeg sykepenger kommer hvertfall jeg og min sambo til aa ha et bedre utgangspunkt naar vaar lille engel eller prins kommer i november
Tøvsjura *1 stor og 1 liten* Skrevet 8. august 2006 #21 Skrevet 8. august 2006 Jeg gikk på månedskontrakt når jeg ble sykemeldt og vi fant ut etter et par mnd at det ikke var vits i å forlenge kontrakten. Fikk sykepenger fra trygdekontoret da fordi jeg hadde fått ny kontrakt hvis jeg hadde vært friskmeldt...
Beatej80 Skrevet 8. august 2006 #22 Skrevet 8. august 2006 Det er ikke enkelt dette, er ganske frustrert selv. Jeg har jobbet på en plass i 8 år, og etter 5 år fikk jeg "kranglet" meg til en 70% fast stilling ved hjelp av forbundet mitt. Men har alltid jobbet 100%. Nå går kontrakten på den 30% ut 31.08 og sjefen fortalte at de ikke kan forlenge den fordi jeg er sykemeldt. Det er takken for 8 år med slit!!!!!!! Har snakket med Trygdekontoret, og det virker som de betaler mellomlegget, men dette fikk jeg kun muntlig, men håper det altså! Har vært sykemeldt i 2 måneder nå, har termin 10. januar, men tviler på at jeg kommer tilbake på jobb pga. at jeg er diabetiker og har fått streng beskjed fra lege om å passe på blodsukkeret og ta det med ro, ergo, tåler ikke stresset på jobb. Jeg skal iallefall kontakte Trygdekontoret igjen og forsikre meg om at jeg får dekka det økonomiske tapet fra jobben!! Det anbefaler jeg dere andre å gjøre også, og om ikke, så få det skriftlig eventuelt.
Maya06 & Leah 07.08.09 Skrevet 8. august 2006 Forfatter #23 Skrevet 8. august 2006 Ja jeg har da jobbet med 3 mndr kontrakter siden sommeren i fjor. Det var et pr0veprosjekt for r0de kors som visstnok var vellykket og de valgte aa fortsette med dette. Min siste kontrakt fikk jeg bare for 2mndr, og lurer paa om ikke dette har noe med at jeg ble gravid. :/ Jeg hadde haapet aa faa jobbet ut august, og saa faa forlenget kontrakten min til permisjonen 1 november, men jeg tviler paa at jeg faar forlenget den siden jeg har vert mye syk og derfor ikke kunnet levere de resultatene som de krever av deg. Det er derfor viktig, siden jeg naa er syk, at jeg faar sykepenger, for ville jo ellers ha kunnet jobbet og haapet paa en kontraktfornyelse. Naa haaper jeg bare at dette med sykepenger stemmer, slik at jeg har noe inntekt frem til bebisen kommer
Ylva og Mathilde Skrevet 8. august 2006 #24 Skrevet 8. august 2006 Hei Miio! Det var jeg som var i denne situasjonen på BIM-treffet. Jeg ble sykmeldt i slutten av mai, og da fikk jeg brev fra arbeidsgiver om at de sa opp vikariatet mitt fra og med 01. juli. Da har jeg krav på penger fra TK forutsatt at jeg er kontinuerlig sykmeldt frem til permisjon. MEN, vær obs på at utbetalingsdatoer og behandlingstid kan drøye litt, så sett av noen kroner hvis du kan. Jeg fikk lønn 2 uker etter jeg vanligvis skulle, og bare halvparten av det jeg egentlig skulle hatt foreløpig. De regner datoer i forhold til sykmelding og utbetaling på en litt merkelig måte tydeligvis. Går ikke fra 1. til 1. for å si det sånn..
GiantPuzzle Skrevet 8. august 2006 #25 Skrevet 8. august 2006 Hei, I januar begynte jeg i ny jobb, på 3 mnds kontrakt gjennom vikarbyrå. Da jeg hadde jobbet èn mnd, ble gutten min på 2 år syk. Vi lå på sykehuset i to mnd. Da gikk jo kontrakten min ut. Jeg fikk beskjed om at når jeg var klar til å komme tilbake på jobb, så var jobben min. Nå viste det seg at jeg måtte være hjemme med han i lang tid, er hjemme enda, og da var de tvungen til å gi jobben til noen andre fordi arb.oppgavene hopet seg opp. Men, poenget var, at jeg har mottatt pleiepenger siden den dagen vi blei innlagt, og får det fortsatt. Kontrakten er gått ut for lengst, og jeg har ingen jobb å gå tilbake til når gutten min er frisk nok. Men mottar altså pleiepenger. Jeg vil tro det er samme opplegg med sykepenger. Du skal da ikke straffes fordi kontrakten din går ut mens du er syk?!? Nå er jeg gravid, og regner med at jeg kommer til å få pleiepenger frem til termin, for så å gå over til fødselspenger.. Oi, blei langt dette.. men vanskelig å forklare det på en enklere måte..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå