Gå til innhold

Spesielt begavede barn?

Anbefalte innlegg

Hva legger dere i det egentlig? Jeg har kikket innom her i ny og ne, og jeg må si jeg stusser like mye hver gang over dette foumet. Spesielt begavede barn... jeg klarer ikke få tak i det! Er det bare jeg som tenker at ethvert barn er unikt og begavet på sin måte?

(Og er det tilfeldig at dette er det eneste forumet bortsett fra skravlesiden det ikke går an å trykke anonymknappen:::?)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5851006-spesielt-begavede-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alulalulalu

Herregud - nok et tåpelig innlegg som tar drepen på et forum som virkelig kunne vært til hjelp og støtte for de som faktisk har begavede barn.

Er folk virkelig så uopplyste at de aldri har hørt begrepet begavede barn?

Beklager at jeg tok litt av nå, men jeg titter også stadig innom dette forumet, i håp om at det kanskje en vakker dag skulle dukke opp et vettugt innlegg.

Jeg har nemlig et begavet barn.

På et vis er jeg enig med deg. Det er en del av de barna som omtales her inne som for meg fremstår som innenfor normalen, bare litt tidlig ute på noen områder. Men det er jo litt søtt også da, at foreldre forstørrer og dyrker det barnet kan og er flink til.

Men samtidig finnes det spesielt begavete barn. Ikke mange, men det finnes noen. Hvis man tenker ift IQ, er det kanskje 1.5% som skårer så høyt at man kan kalle dem spesielt begavete. For små barn er dette vanskelig å måle, det finnes ikke normer for de aller minste og den normale variasjonen er stor.

At det ikke er mulig å trykke på anonymknappen har vel sammenheng med at det finnes folk med samme mening som deg og som uttrykker deg langt mer ekstremt enn deg. Det er klart alle barn er spesielle på sin måte, men noen er mer spesielle. Jeg kikker innom her mest av faglig interesse - jobber med utredning av barn og er generelt interessert i hva foreldre er opptatt av. Hvis du synes det er et dumt forum, kan du jo bare holde deg borte.

Neimen, HALLO??!! Det går da an å svare folk ordentlig, uten å fly i strupen på dem sånn med èn gang. Det er vel ikke så underlig om noen stusser over begrepet begavet barn? Jeg har heller ikke hørt noen definisjon på hva dette innebærer, selv om jeg selvfølgelig har hørt begrepet. Hva med å opplyse folk om hva det er, i stedet for å høvle dem ned? Tror nok det fremmer saken din bedre...

Gjest Alulalulalu

Det er bare litt snodig at 99 prosent av innleggene her dreier seg om akkurat det samme spørsmålet, og tilsvarende like mange svar....

Det betyr at de aller fleste bare hiver ut et spørsmål uten ha lest noen av innleggene under...

Det blir faktisk ganske så irriterende i lengden...

Annonse

Jeg har aldri sagt jeg syns det er et dumt forum. Som jeg sier i hovedinnlegget, det kommer ikke særlig godt frem hva som menes med et begavet barn! Hverken fra bim sin side eller fra de som skriver innlegg. For som en annen svarte meg, det er mange barn som beskrives her som virker som oppegående unger som er litt tidlig ute på enkelte områder.

Jeg tror du også mistolker meg litt, jeg er fullt klar over at det finnes mange barn der ute som skiller seg fra andre ved å ha evner og annlegg som går utover gjennomsnittet, men jeg stiller spørsmåltegn ved uttrykket begavede barn.

Jeg har ingen problemer med at det finnes et slikt forum, overhodet ikke, men jeg vet ikke om det brukes på den måten her inne, det er iallefall mitt inntrykk utifra det jeg har lest. Det er selvsagt ikke noe problem, men det må være lov å undre seg over hva som egentlig legges i det.

Du har rett, jeg mistolket deg! Beklager. Jeg er enig med deg i at mange av de barna som beskrives her inne høres ut som vanlige barn som er litt tidlig ute på et område. Jeg har selv spurt en gang hva folk mener et begavet barn er, men fikk få svar. Problemet ligger kanskje i at de fleste her inne har svært små barn. Da er normalfordelingskurven vid og variasjonen stor. Jeg mener at man ikke kan konkludere med om barnet er begavet eller ikke før nærmere skolestart. Det er enklere å gå tilbake i tid og se at svært begavete ungdommer f.eks. ofte fremsto slik eller sånn som småbarn. Samtidig er det mange småbarn som fremstår slik eller sånn som slett ikke blir svært begavete ungdommer eller voksne.

Nettopp, det er dette jeg mener. Har samarbeidet med spesialpedagoger og ppt-rådgivere ved flere anledninger i jobbsammenheng (ped.leder) og dermed vært borti ulike diagnoser, tester og vurdering av barns evner. Som du sier er variasjonen meget stor på denne alderen og jeg tror dermed det er vanskelig å snakke om begavelse i den forstand det tydeligvis legges opp til i dette forumet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...