Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre for at vesla skal sovne tidligere på kvelden?

Anbefalte innlegg

Dette er 4 natta hun har sovet over hele natta!!Jippi:)

men hun vil ikke sovne før vi også legger oss..så hvis vi prøver å legge henne tidligere ,skriker hun bare,og får da komme opp igjen ,så blir det ikke før vi legger oss.og da går det bra...ikke noe problem å sovne ellers,men da sover hun oppe på stuen også da...hva kan jeg gjøre?ønsker å få til å få lagt henne tidligere på kveldene...2mnd+10dager

Fortsetter under...

Jeg kan kun snakke av personlig erfaring, og den er at før de er 3-3,5 mnd er det lite man kan gjøre med søvnrutinene hva tidspunkt angår. Her i huset fulgte lillemor våre leggetider fra hun var 6 uker til omtrent da. Så begynte hun sakte å selvjustere seg. Gi det litt tid kanskje?

Samme lurer jeg på! Men her har vi motsatt problem. I går sovnet lillegutt kl 18. Han sov for så vidt i 11 timer (med to matinger i halvsøvne) så det er jo ikke helt ille... men hadde jo vært deilig om han sovnet litt senere så vi slapp å stå opp kl 5!!! Syns jo det er litt for tidlig.

Han er 10 uker gammel forresten.

Har egentlig også hørt at det er lite å gjøre med døgnrytmen når de er så små. Kan jo absolutt ikke begynne å kutte ned på søvnen på dagen heller for da blir det jo bare grining og sutring. Så det er kanskje bare å slå seg til ro med at det går seg til??? Hmmmm...

Vår datter klarte heller ikke å sovne på kvelden før jeg la meg med henne og ammet henne i søvn når hun var i den alderen. (og på dagen mått ehun tilles ut i vogn fo rå sovne) Så da la vi oss som regel halv ti. Litt kipt for oss, men stakkars liten. Søvn måtte hun jo ha. Men plutselig sov hun hele natten fra hun var 3 måneder! (ikke det normale, men det hender med noen, er vel mer vanlig rundt 6-8 mnd. å sove hele natten, andre bruker enda lengre tid). Og da sovnet hun rundt syv om kvelden. Det har hun gjort siden (en periode måtte hun legge seg seks, så trøtt var hun) og nå er hun altså 21 måneder. Det ordner seg som regel til slutt. Men noen bruker lang tid og andre kort. Fra 0-3 månder er ikke den biologiske søvnrytmen ferdig utviklet, så det er ekstra vanskelig for babyen å sovne da (særlig hvis de er av den litt urlige type, her er det jo store varisjoner, slik det er med folk flest).

Jeg fikk inntykk av at min sov bedre på natten da hun var 3 måneder fordi vi endelig klarte å få henne til å sove bedre og mer på dagen. Søvn avler søvn har jeg hørt flere steder, og det stemte på vår jenta iallfall.

Snuppa vår la seg i starten med oss i tolv -ett tiden..

Gradvis endret vi det til åttetida fra hun var ca 3 mnd :) Brukte en uke på det der

Tror det er lurt å gjøre alle endringer gradvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...