Gå til innhold

Prøver å spør her inne, jeg... :-)

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er noen "gamlinger" her inne, men jeg forsøker iallefall... Det er ikke særlig stor aktivitet inne på "gravid - moden alder" akkurat nå...

Jeg forstår at duo-test er en blodprøve og man sjekker sjansen for downs (stemmer det?), men hvordan foregår dette?

Jeg er snart 41 og lurer på om dette er noe som inngår i den genetiske veiledningen vi får (har ikke kommet så langt, har mistet to ganger i uke 8 og 10), eller om det er noe man gjør istedet for/ i tillegg til fostervannsprøve?

Håper noen kan svare en stakkars uvitende knoll...

:-)

Anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dette er en blodprøve du kan ta som sendes til danmark, koster ca 1000 kr. jeg skal ta denne testen samtidig som jeg tar ultralyd for å sjekke nakkefolden, uke 12. tar testen og ultralyden på majorstua klinikken i oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg, jeg er også 41 og har blitt innkalt til såkalt genetisk samtale neste uke. Man må visstnok velge mellom duo-test + UL og fostervannsprøve. Dette skal legen din vite alt om :=)

I innkallingen til samtalen blir mulighetene også beskrevet. Fostervannsprøve er det eneste som sikkert kan utelukke visse kromosomfeil (som Trisomi) - duo-testen gir kun en indikasjon på sjansene for feil, ved UL og denne blodprøven.

Jeg gleder meg ikke til fostervannsprøven, men opplever at om jeg først skal sjekke for feil ved barnet, så vil jeg helst vite sikkert og ikke bare kanskje..men, men vanskelig er det uansett :=(

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...