Anonym bruker Skrevet 8. august 2006 #1 Skrevet 8. august 2006 Jeg forstår at det har noe med en blodprøve og man sjekker sjansen for downs (stemmer det?), men hvordan foregår dette? Jeg er snart 41 og lurer på om dette er noe som inngår i den genetiske veiledningen vi får (har ikke kommet så langt, har mistet to ganger i uke 8 og 10), eller om det er noe man gjør istedet for/ i tillegg til fostervannsprøve? Håper noen kan svare en stakkars uvitende knoll... :-)
gammel røy Skrevet 8. august 2006 #2 Skrevet 8. august 2006 Selv om du er anonym svarer jeg. Dette er et spørsmål som kommer opp hele tiden, dersom du tar et søk på barnimagen forum kan du lese tidligere diskusjoner om tema og resultat av testen. Du blir henvist til genetisk veiledning først, da får du svar på mange spørsmål og mer informasjon om alternativene. Kanskje du er mer interessert i duoprøve etter en slik samtale, kanskje ikke. Duotest består av en tidlig ultralyd (uke 11-13) der man måler barnets nakkefold (mange barn med downs har bred nakkefold på dette tidspunkt) og en blodprøve der man måler ulike proteiner i mors blod (tas gjerne i uke 10-11 slik at resultatet er klart før ultralyd) . Duotest gir ingen sikre svar, men kan si om du er i risikosonen. Det er ikke alle steder de har kompetanse til å gjøre analysen av den tidlige ultralyden. Vi fikk flott resultat med meget lav risiko og hadde nok ikke tatt fostervannsprøve hadde det ikke vært for andre indikasjoner på at noe var galt. Spesielt ettersom risikoen for abort etter fv var mye høyere enn risiko for kromosomavvik. Dersom du tror du ikke kan slå deg til ro duotestresultatet ettersom det ikke er 100% sikkert (bare sier noe om din prosentvise risiko) er det ikke mye poeng å ta duotest og heller satse på morkakeprøve (som du kanskje får tilbud om p.g.a. alder) eller fv prøve direkte. Fordelen med duo er at du ikke risikerer å skade fosteret. Duotest tas i uke 10-13+3 (på ullevåll foretrekker de uke 12), mens du kan få fostervann fra uke 14, bare et par uker lengre å vente altså. Lykke til på genetisk veiledning. gammel røy
Dolly Duck Skrevet 8. august 2006 #3 Skrevet 8. august 2006 Hei gammel røy!! Først av alt: Det er ikke meningen i det hele tatt å være anonym! Jeg trykker i hytt og vær av og til, og da jeg så jeg hadde trykket anonym (igjen) gadd jeg ikke gjør den om :-) Tusen takk for svar. Jeg ble litt klokere nå, det var deilig! Skal også sjekke litt mer rundt omkring på sidene her, som du foreslår. Greit å være forberedt om vi får det til å klaffe igjen... :-)
gammel røy Skrevet 9. august 2006 #4 Skrevet 9. august 2006 fant denne opplysende artikkelen da jeg leste aften-p i dag, a er fra i fjord: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1050293.ece
Anonym bruker Skrevet 11. august 2006 #5 Skrevet 11. august 2006 Selv om du er anonym svarer jeg. Dette er et spørsmål som kommer opp hele tiden, dersom du tar et søk på barnimagen forum kan du lese tidligere diskusjoner om tema og resultat av testen. Du blir henvist til genetisk veiledning først, da får du svar på mange spørsmål og mer informasjon om alternativene. Kanskje du er mer interessert i duoprøve etter en slik samtale, kanskje ikke. Duotest består av en tidlig ultralyd (uke 11-13) der man måler barnets nakkefold (mange barn med downs har bred nakkefold på dette tidspunkt) og en blodprøve der man måler ulike proteiner i mors blod (tas gjerne i uke 10-11 slik at resultatet er klart før ultralyd) . Duotest gir ingen sikre svar, men kan si om du er i risikosonen. Det er ikke alle steder de har kompetanse til å gjøre analysen av den tidlige ultralyden. Vi fikk flott resultat med meget lav risiko og hadde nok ikke tatt fostervannsprøve hadde det ikke vært for andre indikasjoner på at noe var galt. Spesielt ettersom risikoen for abort etter fv var mye høyere enn risiko for kromosomavvik. Dersom du tror du ikke kan slå deg til ro duotestresultatet ettersom det ikke er 100% sikkert (bare sier noe om din prosentvise risiko) er det ikke mye poeng å ta duotest og heller satse på morkakeprøve (som du kanskje får tilbud om p.g.a. alder) eller fv prøve direkte. Fordelen med duo er at du ikke risikerer å skade fosteret. Duotest tas i uke 10-13+3 (på ullevåll foretrekker de uke 12), mens du kan få fostervann fra uke 14, bare et par uker lengre å vente altså. Lykke til på genetisk veiledning. gammel røy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå