Gå til innhold

Bestemmelser, bestemmelser

Anbefalte innlegg

ååå de er så vanskelig å bestemme seg!

Får selv velge om jeg vil ha keisersnitt eller ikke.

Hadde planlagt keisersnitt sist og nå vet jeg ikke om jeg skal føde eller ikke. Det er jo 30% sjanse for at man må ta hastekeisersnitt dersom man prøver å føde 2. gang.

og det er ganske høy prosent kan man si. Dette fordi livmoren har blitt skjært i og at riene derfor stopper opp,

Noen som har noen formeninger eller som kan hjelpe meg litt i min avgjørelse?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5846135-bestemmelser-bestemmelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen ting å tenke på: Noen leger anbefaler ikke mer enn 2 keisersnitt, andre ikke mer enn 3. Etter to keisersnitt vil du sannsynligvis ikke få lov til å føde vaginalt. Så dersom du ikke er sikker på hvor mange barn du vil ha, er det best å velge vaginal fødsel, tror jeg.

Ellers så vet du selvsagt at keisersnitt er et relativt stort og dramatisk kirurgisk inngrep, og risokoen er litt større for hver gang. Barnet får også en bedre start ved vaginal fødsel.

Hva med å prate litt med føden om hvordan du vil bli fulgt opp under fødselen, hva de vil gjøre dersom riene stopper opp, osv. Det er jo viktig at du føler deg trygg på at du vil bli godt ivaretatt for at du skal kunne gjøre godt fødselsarbeid.

Husk også at det er forskjell på hastesnitt og hastesnitt. Det trenger ikke vært mye mer dramatisk enn et vanlig snitt. Det kan det sikkert også være lurt å spørre føden om.

Lykke til med valget!

Jeg hadde et haste snitt første gang og så ble det jammen haste neste gang også, jeg ville gjerne føde selv, men også denne gangen gikk det skeis. Men det var en veldig stor forskjell og det var at det var litt mer planlagt denne gangen siden det ble hastesnitt forrige gang. Jeg var våken i spinalbedøvelse og fikk se babyen med en gang, keisersnittet ble også gjort tidligere enn forrige gang og jeg ble ikke så sliten etterpå. Jeg kom meg også mye raskere. Men jeg skulle jo gjerne ha ønsket at jeg kunne ha født på naturligvis. Håper derfor du prøver å føde også ta heller en ekstre part med føden på forhånd slik at de vet hva du tenker, det hjelper masse. Jeg skal nå ha en til og denne gange MÅ jeg ta keisersnitt og jeg må si det ikke er mye spennende å få en dato på når de skal ta ut ungen min...

Jeg vet flere som har hatt snitt første gang og født flot og normalt neste gang. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...