Gå til innhold

Sp.m. vedr. SA

BabyBjørn'2007

Anbefalte innlegg

Hei, vi ble gravide og var overlykkelig. Så skjedde det grusomme, i uke 7 SA vi. Vi tok kontakt med legen. Jeg beskrev hva det var som "kom ut" og han sa at da hadde jeg hadd en SA og alt var "kommet ut". Det var kun 10% sjanse for at ikke alt kom ut og at jeg måtte til utskrapning. Men slik jag beskrev det kunne han garantere at alt var "kommet ut"! Jeg ble ikke undersøkt av legen eller ble ikke henvist til lab. for blodprøve.

Etter 3 uker med blødninger ringte jeg til legen min og spurte om dette var normalt. Fikk da til svar at så lenge jeg ikke hadde smerter eller feber måtte jeg bare smøre meg med tålmodighet. (!)Senere denne kvelden begynte det virkelige marerittet. Jeg skulle reise meg fra stolen og da var det som om det åpnet seg en kran og jeg fossblødde. Jeg fikk panikk, men min kjære mann tok seg godt av meg og roet meg ned. Da plutselig kjente jeg noe som presset på og det kom ut en stor "klump" på str. med en tennisball. Vi tenkte da at det var sikkert normalt, kanskje ei form for morkake. Det føltes slik ut også (jeg har et barn fra før) Men det sluttet ikke der. I løpet av kvelden og hele natten kom det ut 6 slike "klumper"! Jeg vet ikke hva disse "klumpene" er, men jeg orker ikke tanken på å ta kontakt med legen min. Jeg føler at all form for tillit og lyst er borte for alltid. Jeg vurderer nå om jeg skal bytte til en annen lege.

Er det noen der ute som har opplevd det samme og kan svare meg på hva dette var? Om det er normalt?

Blødningene holdt på i en uke etter denne "helv..natten" men har nå endelig stoppet og magen har trukket seg tilbake til det normale.

Men jeg spør meg selv om: mistet jeg for 3 uker siden eller var det nå jeg mistet?

Mange tanker og sp.m. dukker opp, men jeg har ingen jeg kan spørre! Så jeg håper at en eller annen av dere kan hjelpe meg og svare på disse sp.m.

Fortsetter under...

Hei!

Forskjellen på en MA og en SA er dette:

I en MA dør fosteret, men kan bli liggende i kroppen lenge uten at det kommer ut. Missed abortion betyr akkurat det: at det dør uten å bli "fullført" ved å komme ut. Men det kan også komme ut etter at det har vært dødt en stund. Ofte må man til utskrapning etter en MA.

Ved en SA kommer hele eller deler av fosteret ut av seg selv. Det som skjer er altså spontant. Grensen mellom MA og SA er nokså utflytende fordi det noen ganger kommer ut en periode etter at det døde.

Jeg er ikke sikker, men synes det høres ut som du har hatt en MA der det har kommet ut av seg selv etter 3 uker.

Har selv hatt en MA og nå en SA (tror den siste var SA for det kom ut selv ca en uke etter at jeg begynte med utflod og deretter blødninger). Selve fostersekken var som en "punktert tennisball", ganske ekkelt. I tillegg kom det mye annet rart etterpå. Det tar tid for kroppen å få ting ut av systemet...

Legen sa til meg etter den første MA at jeg kunne blø i 2-4 uker, det varierer veldig fra person til person. Jeg blødde da i to uker.

Denne gangen har jeg blødd kraftig siden torsdag med store smerter (begynte med brunt utflod forrige mandag), og etter ny UL sjekk i dag sa legen at nesten alt nå er ute. Hun regnet med at innen en uke var jeg ferdig med å blø.

(mistet første gang i uke 10, denne gang i uke 8)

Jeg hadde tatt det med ro som legen sa, siden du ikke har feber. Det er beste indikasjon på om noe er galt, sa hun til meg i dag.

Masse lykke til!!! Håper du ble litt "klokere"...

:-)

Tusen takk til deg "Spire på vei". Du aner ikke hva svaret ditt har gitt meg, en god ro i kroppen og en viten om at jeg ikke er alene om å ha opplevd det slik. Det er trist å høre at du har "mistet" to ganger. Håper alt går bra med deg og at "spiren" sitter neste gang dere prøver. Jeg skal krysse fingrene for deg og for meg selv om at neste gang går det bra.

Koz og masse lykkeklemmer til deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...