Gå til innhold

Hvordan er språket til barnet deres?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

du burde ALDRI tenke sånn om ditt barn! Selvfølgelig er hun ikke unormal!

kanskje bare litt sent ute...hvis hun er det i det hele tatt.. noen barn bruker lengre tid på ting, og det betyr jo egentlig ikke at de er sent ute forde.. alle er forskjellige og må få den tiden de trenger på å lære nye ting.

Er ikke akkurat fan av slike spørsmål, da d alltids er noen barn som er "trægere" enn andre. Mine to elste er veldig forskjellig i språket. Da elste var 18 mnd snakket hun helt tydelig og lange setninger. Filmkameraet vårt ble ødelagt den sommeren så det siste vi har filmet var når hun fortalte hva vi hadde gjort i sommarland den dagen og teller til 8 til oss.

Lillesøster som er 21 mnd nå er ikke i nærheten men hu kan hoppe og gjøre motoriske ting storesøstra ikke kunne. Så hu har ord som mamma, pappa, og en masse navn (flink der), ellers går det i kua, gris, gravemaskin, traktor, bil, bleie osv osv... enkel stavelser. den siste mnd er hun blitt veeeeldig ivrig på å gjenta det vi sier. Hun er nå begynt å lage setninger, som Sitt egent navn "har bæsja bleia", og "storesøster sin bamse"..ol..

Jeg har et søskenebarn som ikke snakket før han var nærmere 4 år. Da sa han plutselig helt klart og tydelig på butikken til mora. "vi måtte huske å kjøpe fløte til middagen sa pappa" mora fikk nesten sjokk der a sto..

Alle barn er forskjellige...

Mente ikke at hun var unormal fordi hun er treg, hun er heller det motsatte! Er 21 mnd og snakker i setninger. Hun er i tillegg motorisk flink. Kan hoppe, gå på tærne osv osv... Føler at det er mange som syns hun er unormal fordi hun kan en del..

Hun reiste seg og gikk rundt bordet når hun var 8 mnd gammel, og gikk første gang 10 mnd gammel. Satt alene når hun var 5 mnd..

Jeg har hele tiden syns hun er normal, men har begynt å få inntrykk av noe annet nå når alle har begynt å kommentere det.

Hun går også på potte, sier fra når hun skal bæsje..Men tissingen har hun ikke helt kontroll på.

Når gikk gutten din?

Annonse

Når det gjelder både språklig og motorisk utvikling så skal man være ganske så langt i fra "gjennomsnittet" før man kan kalles "unormal" som du sier. Syns hun høres ut som en våken jente jeg, ingenting "unormalt" med å snakke i setninger på den alderen. Bare kos deg med det du, jeg har selv en på snart 2 som har nærmest fullt språk og det er bare fint og morsomt for alle!

jeg mente ikke unormal som noe negativt! :)

Vi syns også at hun er nokså normal, litt tidligere ute.

Men slekta til samboern syns hun er unormal, fordi alle i den slekten gikk først ved 18 mnd alder og de kunne hvertfall ikke snakke tidligere enn i 2-2,5 års alderen. Så i svigers øyne er hun jo unormal :)

Begynte bare å tenke litt for mye på alt de sa, så måtte bare få høre av dere at hun var normal :)

har en litt eldre gutt (storebror) og han var fryktelig treg til å prate synes jeg (ingen var enig med meg, da) .. det endte med at han kom med lange setninger da han først åpnet munnen (og siden har det ikke vært stille :)

Annonse

Min på 20 mnd har noen ord men ikke så kjempe mange...

hei

ja

nei

der

se

mau (mjau)

data

beia (bleia)

sove

mamma

pappa

koste beia (kaste bleia)

ha på beia

vi vil

dontel (onkel)

dante (tante)

bbbrrrrrr (kjører bil)

gå dia ( gå i stua)

Tobias er 19 1/2 mnd og sier masse ord (hermer etter nesten alt vi sier), så det blir for langt å ramse opp alle ordene han sier - han sier de "fleste". Han har begynt å sette sammen ord + han "synger" bla "disse på lisse-sangen og bæ bæ lille lam.

Han peker på øynene, nesen og munnen sin/andres og sier "øye, øye, nese, munn" mens han viser hvor de er. Teller til tre (han "skjønner" nok ikke at det er det han gjør, men han har noen trekuler på stolen sin som han flytter på en etter en, mens han sier " en, to, te". Når vi ser på bilde av ham, sier vi "det er deg", da peker han på seg selv og sier "meg". Eller når vi sier at noe er hans, eller ikke hans, sier han "min" eller "din", alt etter som.

Han kan også navnet på de fleste ungene på avdelingen sin i bhg.

Han snakker også veldig rent stort sett - bortsett fra lange ord (som for eks yoghurt og rundstykke, så er det tydelig hva han sier - vi syns jo selvsagt de lange ordene er lette å forstå også, men sikkert ikke alle som er enige i det:o)

Er stolt av gutten min jeg, for jeg syns han er flink:o)

Jeg synes gutten min er verdenst flinkeste uansett jeg ;) De første mnd var jeg SÅÅÅÅ stolt for hvert eneste ord som kom,tenkte jeg skulle skrive det ned, men det kom så mange ord-og setninger. hermer etter alt vi sier, kan alle familenavn(bestemor..onkel...etc), teller til fem, vet hvor alle kroppsdeler er,alt i ansiktet og kan navnet på alt sammen.Vet forskjell på opp og ned...

Vi har vært veldig flinke til å lese og høre på musikk sammen, tror nok det kan ha "hjulpet litt "

Fyller 17 mnd neste uke..

Hilsen moren med verdens flinkeste gutt ;) ( samma hva..hehe...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...