løven78 Skrevet 7. august 2006 #1 Skrevet 7. august 2006 Hei på dere! Jeg bare lurer på om de er forpliktet til å si kjønnet dersom de ser det når man er på UL? Har hørt at på Sykehuset i Fredrikstad (der jeg er blitt innkalt til) bevisst ikke sier noe om kjønn pga dårlige erfaringer på dette område. Føler meg sikkelig snytt dersom de kan se kjønnet og ikke kan si det.... Noen som vet hvor i Østfold/Oslo området man kan ta sånn 3D ultralyd? Takk for svar
Mille-k Skrevet 7. august 2006 #2 Skrevet 7. august 2006 De er ikke forpliktet til å si det. Vi ble spurt om vi ville vite, isåfall kunne hun som utførte ul vurdere hva det er der inne. De forsikrer seg ved å si at de ikke kan si med 100 % sikkerhet hvilket kjønn det er.
Gjest Skrevet 7. august 2006 #3 Skrevet 7. august 2006 Heisann! =) Jeg bor selv i fr.stad og skal på UL på SØF 30 august=) De fleste jeg vet om som har vært til Ul der og vil vite kjønnet har fått vite det ( så sant de ville vite det da... ) Eneste jeg har hørt er at noen av de som utfører ultralyden kan være litt krasse og ikke så veldig hyggelige.. så jeg er veldig spent selv.. Når har du termin da`? Hvor i fr.stad er du fra? Jeg bor på Trosvik, har termin 29 januar =)
smöla Skrevet 8. august 2006 #4 Skrevet 8. august 2006 Hei:-) Jeg har värt på ul i Fredrikstad 2 ganger og da var jordmödrene veldig koselig begge ganger. Se kunne ikke se hva det ble noen av gangene, men vi kunne fått vite hvis de hadde sett hva det var. Jeg bor også på Trosvik og har termin 2. januar:-)
Maya06 & Leah 07.08.09 Skrevet 8. august 2006 #5 Skrevet 8. august 2006 Vi var paa ultralyd paa Ahus og fikk ikke vite det, har en f0lelse at j/m saa det men ville ikke si noe. Synes det er morro aa faa vite kj0nn men det er ingen n0dvendighet.. Men det jeg ikke liker med det er hvis j/m vet og ikke vi, vil liksom ikke at noen andre skal vite det f0r oss for aa si det sann.. Saa da vi var paa enda en ultralyd paa Ahus seinere, fikk vi en annen j/m og hun trodde det kanskje kunne vere en jente, men var absolutt ikke sikker, saa blir spennende aa se neste fredag naar vi drar paa 3D
Storebror til to :) Skrevet 8. august 2006 #6 Skrevet 8. august 2006 Når dere er på 3D ser de da 100% sikkert hva kjønnet er..... ??
Mamman til Sofie 180207 Skrevet 8. august 2006 #7 Skrevet 8. august 2006 Kommer vel an på når i svangerskapet du tar UL, og hvordan fosteret ligger. Vi var på 3DUL da vi var 11+5 og legen var rimelig sikker på at det var en gutt, han tok egentlig ingen forbehold, men det gjør jo vi... synes det var tidlig å være så sikker... Kjønnsorganene er jo nettopp utviklet på det tidspunktet. Fordelen på 3D er jo at du ser kroppen akkurat som på et vanlig bilde liksom, ( helt fantastisk) ligger fosteret da slik til at du ser kjønnsorganene er det jo lett å se om det er gutt eller jente.
gikka Skrevet 8. august 2006 #8 Skrevet 8. august 2006 Ordinær UL på Sykehuset i Fredrikstad sa de at vi venter en gutt. Det har tidligere vært praksis å ikke fortelle kjønnet da de ofte tar feil, nå har de alikevel endret på dette og alle som vil får vite det....de skal vist gjøre en undersøkelse på hvor ofte de har rett eller feil...
selfangerkjerringa Skrevet 8. august 2006 #9 Skrevet 8. august 2006 Helsepersonell er ikke forpliktet til å opplyse om kjønn. Deres oppgave under UL er å sjekke at fosteret er velskapt, samt å fastsette termin. De fleste jordmødre prøver å sjekke kjønn dersom den gravide ønsker det. Dette gjelder såfremt de har tid! Jeg har ei venninne som gjerne ville vite, men siden selve undersøkelsen tok så lang tid, ble det ikke noe igjen til å undersøke kjønn. Jeg har enda ikke hørt om noen tilfeller der jordmor har sett kjønn men nektet å opplyse om det. Derimot vet jeg at det i Sverige er ønskelig fra myndighetenes side at jordmødre IKKE opplyser om kjønn. Det er likevel praksis at de fleste gjør det uansett.
Gjest Skrevet 8. august 2006 #10 Skrevet 8. august 2006 var ikke noe problem for oss å få vite ihvertfall. Men jm jeg går til er veldig hyggelig da. Men hun spør ikke, så man må nok spørre selv. Vært på Moss sykehus, som hører inn under Fredrikstad. Men de sier ikke noe hvis de ikke er sikre der tror jeg. Men kjenner mange som har fått vite det på Fstad og, så tror ikke det er noe problem så lenge de klarer se det som sagt. Men det er jo ikke en av de tingene de egentlig skal se etter, så er vel derfor man må spørre selv tenker jeg. Er vel 3D-UL på Majorstua, og på Nøtterøy ihvertfall. Hørt mye bra om Nøtterøy!
løven78 Skrevet 8. august 2006 Forfatter #11 Skrevet 8. august 2006 Takk for alle svarene!!! Nå ble jeg ganske lettet! Håper de kan se kjønnet når jeg skal dit. Bor i Moss, men måtte tydeligvis til Fredrikstad for UL. Lykke til videre dere alle sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå