Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Han har tulla og gjort ting han vet han ikke får lov til. Han har fått beskjed flere ganger om at han må slutte å gjøre det han gjør og at han må høre på meg.

Da vi skulle lese eventyr skulle han velge, men fant ikke noe eventyr i den vanlige boka. Derfor spurte jeg om vi skulle finne et eventyr i en annen bok han har på rommet sitt og han sa først ja, deretter nei. Da sa jeg at da ble det den første boka. Han begynner dermed å prøve å dra ned det som ligger på hylla og jeg sier nei. Så klarer han det og alt raser ned i senga hans. Da sier jeg at nå er det nok! Jeg velger eventyr i kveld. Det er han ikke fornøyd med og griner høyt. Jeg sier at han må slutte og at hvis han fortsetter så setter jeg meg lengre bort fra senga og nærmere lillebroren hans. Han kaster to puter på meg og jeg setter meg inntil lillebror sin seng. Han fortsetter å skrike. Jeg sier at nå går jeg ut og det gjør jeg. Dermed blir det ikke noe eventyr i kveld.

Er dette lurt eller? Burde jeg gjort noe annerledes? Jeg tror jeg har vist konsekvenser av at han ikke har hørt på meg samtidig som jeg har gitt han sjanser til å bli rolig og høre eventyr. Hva synes dere om det jeg forteller? Vær ærlige!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5842752-for-streng-i-kveld/
Del på andre sider

Fortsetter under...

synes ikke du var for streng, barn må lære at ting de gjør får konsekvenser. du sier ingenting om hvor gammel han er da..

Men det viktigste du gjør er å gjøre alvor av det du sier, ikke bare si det med ord. F. eks om du sier at du går ut neste gang han hiver puter, så GJØR du det med en gang.

Han er snart 4. Nå gråt han i søvne og jeg lurer på om det er fordi jeg var streng med han. Det har aldri skjedd før at han ikke har fått eventyr og nattasang. Tidligere i kveld røk nesten barnetv fordi han bare tulla, men han gråt og rørte et mors hjerte så jeg ble svak og lot han se.

enig med mammatilSarah og anonym her, du var ikke for streng, og han er stor nok til å skjønne konsekvens. tror det er det lurt å snakke med ham og forklare det som skjedde til ham på et senere tidspunkt. da vet han hvorfor du gjorde som du gjorde, og skjønner at hvis han oppfører seg sånn senere, blir det samme reaksjon fra din side. det er ikke fordi du er slem, men fordi han er slem at du måtte gjøre det slik. det er viktig for sånne små å lære seg at de ikke alltid kan bestemme alt :)

Jeg synes ikke du var for streng. Jeg ville gitt han konsekvenser med en gang.... Som da han river ned bøker. Da hadde det sagt stopp hos oss, jeg hadde sagt godnatt og gått ut av rommet. Min sønn på 3 1/2 år skjønner når han har gått for langt og at konsekvensene kommer når han tøyer grenser for mye. Men alle barn er forskjellige og dermed også konsekvensene. Jeg ville prøvd meg fram litt på hva som som ville funket på deres gutt.....

Jeg har en veldig sta gutt og til tider sinna som en tyrk (tester og tøffer seg) og da er også konsekvensene deretter.

Men jeg har også hørt av mitt tantebarn på 22 at jeg er streng..... Men det eneste jeg vil er å oppdra gutten min ordentlig til å være høflig når vi er borte, spise riktig ved bordet, og at han hører på meg når jeg snakker til han....... Er ikke alltid like lett, men det værste jeg ser er når foreldre driter i hvordan barna deres oppfører seg.

Derfor tror jeg konsekvenser omtrent med en gang er svaret på mye........ Foreldre, deriblandt jeg har en tendens til å strekke seg langt for hva vi tillater våre barn.

Annonse

Synes overhodet ikke du var for streng. Tror kanskje jeg selv ville gått ut allerede etter at han rev ned fra bokhylla.. Sikkert lurt som du sier å snakke med ham om det i ettertid, forklare hvorfor du gjorde som du gjorde, og samtidig poengtere at du kommer til å gå ut av rommet også neste gang og neste gang deretter om det samme skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...