Anonym bruker Skrevet 7. august 2006 #1 Del Skrevet 7. august 2006 Hei! Ja, da har jeg nettopp snakket med legen. I følge henne så sier hun at hun tror jeg har PCO, pga blodprøven og symptomer som jeg har.. Blodprøven var ikke 100% klar på at jeg hadde det, men legen trodde det likvell.. at jeg har det, altså. Men jeg har da litt spørsmål om dette: 1) Jeg sa til henne at jeg faktisk har mensen akkurat nå. Hun sa at det kunne man ha, selv om man har PCO.. Er det sant? Kan man få mensen i blandt selv om han har PCO? (Har hatt uregelmessig syklus i det siste..) 2) Hva er det legen/gynekologen ser etter ved en G.U, for å kunne påvise PCO? 3) Jeg skal ikke bli gravid enda.. Må jeg likevell gå på medisiner eller lignende? 4) Er det noen spesielle matvarer eller noe sånt man bør holde seg unna??? Som dere skjønner, vet jeg ikke mye om dette!:-) VELDIG lite. På forhånd takk! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5841872-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-pcos/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ada81 Skrevet 7. august 2006 #2 Del Skrevet 7. august 2006 Hei Jeg er absolutt ingen ekspert. Fikk diagnosen for et par mnd siden. Jeg er helt slank og har ingen av de andre symptomene enn at mangler el (etter p-pille slutt), på g.u. kunne det se ut som pco og blodprøvene tydet på det samme var beskjeden. Jeg har lest litt om dette etter fikk diagnosen. Så dette er det jeg vet, med forbehold om evt feil... 1. Man kan ha manlgende mens (og el) eller man kan ha uregelmessig mens. Om man kan ha regelmessig også vet jeg ikke. P-pillen vil maskere evt manglende/uregelmessig el. 2. Ved g.u. utfører gyn en innvendig ultralyd for å undersøke eggstokkene. Der kan man se flere randstilte cyster i "utkanten" av eggstokkene eller en karakterisktisk cysteinndeling av eggstokkene. Men jeg er usikker på hvordan dette egentlig skal se ut, for mine var ikke helt slik som jeg har lest eller som gyn forklarte i forkant, men gyn mente å se cyster allikevel. 3. Dersom man mangler el er det visst bra å gå på p-piller som Diane for å få en regelmessig blødning /en slags jevnlig opprensing i systemet hormonelt sett. Dette for å hindre at det utvikler seg maligne celler...? Men om du trenger medisiner når du har en syklus ve jeg ikke. 4. Vet ikke. Men har ikke hørt noe om dette. Anten at gyn sa at det er viktig å holde seg slank og i bra form fordi man kan være disponert for diabetes og hjerte-og karsykdommer. Om dette gjelder de som er slanke med PCOS også vet jeg ikke. Men mange med PCOS går lett opp i vekt og har problemer med å bli kvitt kiloene. Man kan finne ut en del ved å lese gamle innlegg. Men aller helst skulle en vel snakke med gyn... Jeg har mange spørsmål i etterkant. Ikke lett å stille de rette spm når man får beskjeden. Dessverre er det ikke like lett å nå en gyn som har telefontid 1 time i uka som idag da jeg prøvde var kortet ned til 1/2 time og det var umulig å komme igjennom. Ikke særlig fornøyd da... Hadde mange spm..... Bl.a. om pergo kur jeg skulle starte på idag...Æsj! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5841872-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-pcos/#findComment-5846946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. august 2006 #3 Del Skrevet 7. august 2006 Tusen takk for svar! Ble litt klarere. Jeg håper jeg får en OK gynekolog (er under 18 år, så jeg har vel krav på en kvinnelig, hvis jeg ønsker det...?) som faktisk kan svare på ting jeg lurer på, og ikke bare sier: "Jeg vet ikke helt" osv.. Masse lykke til Ada81!! Håper alt ordner seg for deg!!=) Nok en gang, takk for svar!=) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5841872-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-pcos/#findComment-5847534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona + kid Skrevet 8. august 2006 #4 Del Skrevet 8. august 2006 Hei! Jeg har hatt PCO i ca. 4 år og vil gjerne svare på spørsmålene dine. 1. Ja, det er sant. Jeg har alltid hatt uregelmessig mens. 2. Cyster på/rundt eggstokkene. 3. Når jeg fikk diagnosen ville jeg ikke bli gravid og startet derfor på p-piller, de gjorde at jeg fikk regelmessig mens. 4. Jeg la på meg ufattelig mye på veldig kort tid. Sluttet (nesten helt) å spise karbohydrater, altså ikke poteter, ris, pasta og brød (snufs) og gikk ned ca. 12 kg. på 10 mnd. Jeg sluttet på p-pillene i januar/februar 2006 fordi jeg ville bli gravid. Vi regnet med at det kom til å ta en god stund pga. pillene og PCO'en, men nå er jeg gravid, ca. 9 uker på vei. Jeg tok ingen medisiner, vi klarte det helt alene! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5841872-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-pcos/#findComment-5849898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. august 2006 #5 Del Skrevet 8. august 2006 HI her. Tusen takk for svar du også Tryllica! Jeg har også lagt på meg ganske mye på kort tid.. Og der er så vanskelig og bli kvitt de ekle kiloene igjen.;-( *Snufs* Et liv uten pasta, ris, brød og poteter...? Hjeeeeelp!!!!! Det hørtes nesten skummelt ut... Men jeg må nok snart gå så drastisk til verks jeg også, tipper jeg... ;-( Og forresten, kan man bli kvitt PCO/PCOS??? Gratulerer så masse masse med graviditeten!!!:-) Lykke til fremover, kos deg masse!!:-) Hilsen HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5841872-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-pcos/#findComment-5850196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona + kid Skrevet 8. august 2006 #6 Del Skrevet 8. august 2006 Hei igjen. Tusen takk! Det var ikke lett å legge poteter, ris osv. på hylla, nei, men det var verdt det. Spiser det kun hvis jeg er ute og spiser på restaurant eller hvis jeg er hjemme hos mamma, hehe! Sukker er heller ikke bra! Mosjon er viktig! Gå tur, jogge, sykle, spille badmington eller andre morsomme aktiviteter i hagen/parken. Bli kvitt PCO? Jeg bare vet at nå som jeg er gravid vil det forsvinne, men vet ikke om det forsvinner for godt... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5841872-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-pcos/#findComment-5850701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå