Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, det gidder jeg ikke være med på.....

Alle er jo så forskjellige, og for noen kan vektøkningen føles veldig tungt!

Jeg vet alt om det....

I mitt første svangerskap la jeg på meg 30 kg, og ble veldig deprimert av det! Heldigvis raste det av, men det kan være noen her som ikke er så heldige....

Skrevet

Kjenner til det.

La på meg 25 kg i forrige svangerskap, gikk ned det meste, men brukte nesten 2år før jeg var nesten mitt gamle meg igjen.

Håper ikke det samme skjer nå, men ligger helt i rute med slik jeg hadde det forrige gang. Da hadde jeg lagt på meg 9kg i samme tidsrom som jeg er i nå, mens jeg nå ha lagt på meg 8kg.

Skrevet

Jeg starta uke 24 i dag og har gått opp 1,6 kg. Har vel en 5-6 kilo formye i utgangspunktet, så barnet lider ingen nød. Kan gjerne ta av mine reserver.

Skrevet

Jeg er i uke 26 og har gått opp ca 6 kg. Det føltes nesten som alt kom samtidig, i løpet av noen uker, så jeg håper det ikke fortsetter i det tempoet..

Skrevet

Forrige gang gikk jeg opp 30 kg, mesteparten vann..raste ned med engang etter jeg kom hjem fra sykehuset. Var meg selv igjen etter 3-4 mnd. Nå har jeg gått opp ca.14-15 kg, mye vann denne gangen og...regner med mere. Men jeg er sikker på jeg får tilbake kroppen min denne gangen også, så det er ikke no problem for meg:)) Kroppen min er bare sånn visst.

Skrevet

jeg har gått opp 11kilo og er i uke 27, men mesteparten kom mellom uke12 og 22.

Skrevet

Vi kvinner er jo slik laget at fettcellene suger til seg alt de kan, med tanke på at vi skal ha reserver til svangerskap, fødsel og amming. Våre fettceller er nok dessverre mye mer aktive og effektive enn mannen sine...

Hvor mye vi legger på oss er individuelt, de fleste legger på seg 12-15 kg, andre mer. De som legger på seg mindre tærer på sine egne resserver. Babyen får det den trenger, uansett.

Etter fødselen er vi også veldig forskjellige. Noen mister hvert gram straks babyen er ute (mye er jo også knyttet til vekten av barnet, morkaka og fostervannet + evt. vann i kroppen). Det er energikrevende å amme, og mange opplever heldigvis at kiloene renner av i denne perioden. Andre igjen mister ikke et gram før de er ferdige med ammingen.

Personlig har jeg ikke noe problemer med å fortelle om vekta mi her, men jeg har forståelse for og respekt for at det kan være en sårt tema for mange. Det er kanskje ikke særlig lurt å fokusere så mye på vekt og drive å sammenligne med andre.

Men samtidig er det jo frivillig å gå inn på de ulike trådene, så de som har noe i mot vektfokus, kan jo bare unngå disse innleggene, da.

Selv er jeg 23 + 6, har gått opp ca. 3 kg så langt, men ennå ligger jeg såvidt under startvekta :o)

Skrevet

hvis det er noen som helst trøst så gikk jeg forrige gang først ned 3-4 kg, og så raste jeg opp nesten 25 kg!!! Men da jeg kom hjem fra sykehuset den 4. dagen var jeg allerede -14kg, etter en uke -18, og alt var borte etter en mnd ca. Etter 2-3 mnd hadde jeg gått ned enda 10 kg!! Så jeg hadde rett i at det var masse vann, og at pekefingeren jeg fikk av legen på kontroll var urettferdig. Jordmor tok det mye mer med ro, og sa at 20-25 og til og med 30 kg ikke nødvendigvis var galt eller uvanlig.

Sett mange steder at det står at 12-15 kg er snittet, men når jeg leser sånne tråder både nå og sist synes jeg det virker som snittet ligger nærmere 20 ihvertfall.

Denne gangen har jeg gått opp ca 5 kg nå i 25. uke. Greit nok!

Skrevet

Er 12-20 kg som er snittet

Skrevet

er snart 24 uker,,,og har lagt på meg 8 kg.

Kiloene kom BANG for 1-2 uker siden.

Håper at de forsvinner av seg selv etter fødselen;)

Skrevet

er 24 uker i morgen og har gått opp ca 7 kg, er ikke helt sikker på hvor mye jeg veide før jeg ble gravid..men mye av det er vann,får ikke på meg ringer,klokker..bare gifteringen som jeg skviser nedpå..men jeg er ganske sikker på jeg får tilbake den gamle krop¨pen,har ganske høy forbrenning..

Skrevet

jeg har gått opp 6,5 kg men er i uke 25. Så har jeg et spørsmål....hvorfor hører vi aldri at de som er undervektige klager over sårede følelser når det er vektdiskusjoner? Det er nemlig like vanskelig å være tynn, ha høy forbrenning, og å slite med å legge på seg samme hva man spiser. Sorry, men jeg blir bare så dritt-lei av alle overvektige som klager over at det snakkes om vekt! De kan liksom si hva de vil! Det er faktisk ikke gitt at man er lykkelig og fornøyd med kroppen sin om man er tynn heller!

Skrevet

Jeg har gått opp 7-8kg og begynner på uke 24 i morgen.

Jeg vil gjerne tilføye at jeg setter pris på slike innlegg om vekt. Jeg forstår at det kan være et ømt tema for mange, men som flere påpeker, det er frivillig å lese disse innlegga.

Jeg for min del har fått flere kommentarer fra mennesker rundt meg som går på at de synes det er rart jeg ikke skal føde før i desember.

En kollega av meg har nå for andre gang fortalt meg om sin venninne som skal føde i oktober og vel ja... "skal du virkelig ikke ha før desember??" Jeg bryr meg foreløbig ikke noe om det og koser meg med at magen vises, men tror jeg kan bli litt frustrert dersom jeg jevnlig får slike kommentarer i 4 mnd til! Jeg synes derfor det er fint å kunne sammenlikne seg litt med andre her inne, og se at nei faktisk, jeg er ikke "såååå stoooor".Slik jeg ser i innlegga over her er jeg helt normal faktisk! Det gir meg en selvtillitt som jeg er takknemlig for, og som fører til at jeg kan heve meg over tankeløse kommentarer.

(også jordmor sa jeg var "mer enn stor nok", men at det kan godt være fordi bebisen ligger høyt oppe)

Skrevet

Man bør vel ikke legge på seg MINDRE enn 12-15 kg, for da tærer man på egne resserver, og det er ikke bra, det heller...

Det viktigste er jo ikke hvor stor magen ser ut til å være. Vi er jo alle forskjellig laget, og hvordan man bærer ungen er jo avhengig av flere faktorer. SF-målet er jo det som er viktig, og at man følger sin egen kurve der. En som er "flat" kan jo ha like stort SF-mål som en som tidlig får mage. Barnets ve og vel og vekstutvikling er jo det som er viktig... Jeg synes vi skal akseptere at vi er forskjellige, og ikke la oss såre av folks kommentarer. Vi burde være stolte av magen vår, det er ikke noe som er så fint som en gravid mage, og en gravid kvinne, uansett størrelse!

Det samme gjelder vekta. Så lenge vi ikke legger på oss slik at det gir oss helsemessige plager eller svangerskapsforgiftning er det jo ikke så nøye hva man veier. Vi er jo alle forskjellige, med forskjellige anlegg for å legge på oss under graviditeten. Og så er det jo faktisk bare snakk om en midlertidig periode, da.

Nei, jenter. Vær stolte av dere selv! Tenk hvor heldige vi er som får oppleve å gå gravid! Tenk på det mirakel som skjuler seg under huden vår!!!

Skrevet

Lagt på meg 10 kg, er i uke 28 og syns alle kiloene har kommet de to siste mnd. Ihvertfall 7-8 av dem. Spnet på hvor jeg ender hen. Mistrives veldig med disse ekstra kiloene, men trøster meg med at noe av det ihvertfall forsvinner raskt, at jeg aldri har vært overvektig(matchvekt på 60 kg, 170 høy) og så lenge jeg spiser sunt nå så får heller kiloene komme, da har jeg gjort mitt. I snitt skal man legge på seg 8-12 kilo i løpet av et svangerskap bare med baby, fostervann og morkake m.m.m. Fett kommer utenom, mener jeg å ha lest, så da så..

Skrevet

jeg begynner på uke 25 i morgen...er 163 cm og var 69 kg da jeg ble gravid...har gått ned 3 kg,..men når jeg veide meg i dag tidlig var jeg blitt 69 igjen....så nå går det nok bare en vei :)

Skrevet

så var et de vekt trådene ijen.........................

jeg er i ue 24 gått opp 5 kg.....

Skrevet

er i uke 22+6, veide meg i går hos jordmor og da hadde jeg gått opp 5,3 kg siden første kontroll som var i uke 12.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...