Gå til innhold

Smertestillende ikke for alle........?!

Anbefalte innlegg

Jeg skulle ønske at jordmor eller lege kunne lyge til meg og forsikre meg om at jeg vil få smertestillende når fødselen starter. Hva som helst.

Selv om jeg ikke liker tanken på hvordan det påvirker barnet.

For jeg vet, etter mange fødsler, hvordan kroppen låser seg i panikkangst med en gang den første rien setter i. Kroppen husker den ekstreme smerten. Jordmor kommer til å kjefte når jeg skriker hysterisk av smerte. Og jeg vil kjefte tilbake, for jeg mener det er en menneskerett å skulle få lov til å skrike under slike omstendigheter. Og det demper smertene ørlite.

Da får jeg beskjed om at jeg må bruke kreftene til å presse, ikke skrike. Men jeg trenger ikke det. For hos meg plopper ungen ut av seg selv. Pressriene gjør jobben for meg. Dette vet jeg etter å ha født 6 barn.

Jeg hører om forskjellige fødestillinger som gjør smertene mindre, men de gjør ofte og at det går fortere. Det går allerede for raskt. Jeg har aldri fått lov å prøve noen annen stillinge enn liggende på ryggen. I beste fall med hodeenden tiltet litt opp, eller liggende delvis på siden.

Jeg prøver å mane frem en innbilning om at jeg vil få bedøvelse og at det ikke vil bli like smertefullt neste gang. For det er så ødeleggende og slitsomt å gå rundt med angst gjennom hele svangerskapet.

Jeg trøster meg litt med at det hele er over før det er gått 2t. Så jeg vil i det minste være kjempesprek med en gang etterpå. Jeg rekker aldri å bli sliten.

Og det er verdt det når den lille ligger i armkroken din etterpå. Da er all smerte glemt og alt er bare glede :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5839953-smertestillende-ikke-for-alle/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...