Gå til innhold

Like mange timer som babyen er mnd borte??

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har flere ganger hørt og sett folk har skrevet her at man ikke skal være borte fra babyen sin flere timer enn babyen er mnd gammel. Altså er babyen 3 mnd skal man være borte 3 timer max. Hvor har dere dette fra og hvordan fungerer dete i praksis? Jeg mener ikke dette som kritikk, jeg er bare veldig nysgjerrig!

Min lille gutt er 7 uker gml og forleden kveld var jeg borte i 3 timer mens han sov... Pappaen var hjemme og Yheodor han hadde ikke våknet ,og vet derfor selvfølgelig ikke at jeg var borte engang. (Det var nok verst for meg, uff så stressa jeg var, ikke spesielt moro egentlig)

Noen sier og at man skal doble antall timer når barnet blir en viss alder. Kan noen her mer om dette og fortelle meg hvor de har detre fra og hvorfor det er sånn?

Takk for at du leste dette!

Fortsetter under...

Akkurat hvor dette kommer fra vet ikke jeg, men tror ikke "borteregelen" teller hvis barnet er sammen med pappa. Han er jo fast omsorgsperson for barnet selv om barnet naturlig nok er mest sammen med mor den første tida. Og om du er borte mens babyen din sover er det ihvertfall ingenting å tenke på:)

Dette har jeg aldri hørt.. og kan egentlig ikke skjønne det heller.. Babyer sover jo så mye så de kan da umulig merke at man er borte i 2 eller 4 timer.. Jeg har pratet mye om dette med helsesøster (altså komme seg litt bort fra babyen) og hun har aldri nevnt dette, men mente at det var viktig å få andre impulser hvis man har behov for det!

Annonse

Har hørt dette jeg også. Men det kan jo ikke gjelde om pappa'n har barnet...

Min er 4 uker og jeg har vært borte opptil 4 timer (hun får mme). Og på lørdag var hun med i bryllup (i rommet ved siden av). Det gikk helt flott ;o)

Synes det er mange snurpete damer med altfor mange meninger her i landet.

Visste dere forresten at i Frankrike fraråder de amming?

hva? fraråder de amming?? Det er jo helt sykt! Vi er jo skapt sånn fra naturens side, og morsmelken skal jo være det beste for barnet hvis man får det til... Det er jo ganske logisk syns nå jeg.

jeg har en 4 uker gammel baby og begge skal i bryllup i 8-10+ timer i helga, regner med og håper det går bra...regner og med å stikke på kino endel og på kveldene og det tar jo fort 3-4 timer hos besteforeldre.

dersom dette stemmer, kan eg berre levere inn att ungen min, for då er han øydelagd for livet. Hadde barnevakt til han i opptil seks timar for dag, fire dagar i veka, frå han var fire veker til han var 11 veker gammal. Eg måtte ut i praksis, hadde ikkje noko val, men eg trur det var verre for meg enn for han. Han vart passa på av bestemødrene sine, fekk mm på flaske og sov søtt stort sett heile dagane.

Huff, den teorien der må eg berre overhøyre...den tida der var ille nok om eg ikkje skal ha dårleg samvit resten av livet.

Altfor mye hysteri ute og går. Vi leser mye rart, og hører mye rart. Men helt ærlig, noen som virkelig tror at dersom foreldrene er borte fra en 5 mnd gammel baby i 5 timer så er det ikke bra?? Hallo? Man skal høre mye rart det er sikkert!!

Jeg er enig. Det var jeg som hadde innlegget lenger ned om å være borte fra babyen. Jeg synes også det hørtes rart ut med den regelen. Jeg var borte fra babyen allerede når den var tre uker, men da i tre timer om gangen. Dette var noe jeg av en grunn var tvunget til. Men som nybakt mamma som leser slike ting blir man jo på tuppa med en gang. Har jeg gjort noe forferdelig liksom? Det som er bra med dette forumet er at vi kan backe hverandre opp og jekke hverandre ned etter som det passer, slik at det blir balanse. Vet at jeg iallfall lett tar av og skaper større problemer enn det egentlig er.

Annonse

Ja enig. Er nesten glad for at jeg ikke fant dette forumet når jeg fikk førstejenta. Da hadde jeg blitt alvorlig nervøs på alt mulig. Hva er rett og galt og og og... Var jo selvfølgelig redd for å gjøre noe galt, men hadde jeg lest her inne da hadde jeg nok vært veldig på tuppa.

Og samtidig så hadde det vært greit å kunne ha en plass å slenge inn ting man lurte på. ja ja.

Anonym over.

Takk for mange svar!

Skjønner at ingen helt vet hvor denne "regelen" kommer fra, og at det ikke er så mange som praktiserer den. Jeg syns også det er fint å høre at jeg ikke er den eneste mammaen her som har behov for litt alene-tid innimellom. Det kan bli veldig intenst med en liten en... Spesielt når man ikke har gjort dette før og er vant til en helt annen "frihet" hvis dere skjlnner hva jeg mener. Det var rart å være borte de 3 timene (var på fest, edru og kjørende), men samtidig litt deilig. Første gang jeg er helt alene på c.a 8 uker, bortsett fra når jeg dusjer ;-) Man trenger litt tid for seg selv innimellom, det var som å lade batteriene - og nå har jeg ikke noe behov for det på en stund.

Min lille Theo tar foreløpig ikke flaske, så han er avhengig av meg hver 3 time (i snitt), og kommer nok til å være det en god stund fremover. Blir anderledes når han begynner å sove natta gjennom (håper håper håper), da kan vi ha en barnevakt her på kvelden hvis vi vil gjøre noe. Foreløpig er ikke det noe behov.

Man får nesten være så mye borte fra babyen som man er komfortabel med. Selv er jeg ikke klar for å være mere borte enn et par timer. Selv om besteforeldre, tanter og onker har sett mye til han og holdt han osv er han litt mammadalt og kan reagere på fremmede. Så derfor liker jeg ikke å være borte fra han. (Har ingen problemer med å dra fra han når pappaen er hjemme). Han er 3 mnd.

Heisann du! ;-)

Anbefalingen du nevner her har jeg referert til i et svar til et innlegg en gang her inne, så kanskje var svaret mitt du hadde det fra:) Anbefalingen var fra en barnepsykolog, og står i BAM-bladet (for 4 mnd). Dette gjaldt barn fra 0-6 mnd alder, men det sto en gjerne kunne doble antall timer fra 4 mnd alder. Ser mange synes dette var hysteri i svarene du har fått ovenfor, og kanskje er det det:) Tilføyer da at det ikke er jeg som har laget anbefalingene, og det er ikke den eneste plassen jeg har lest lignende anbefalinger.. Men som jeg skrev i innlegget hvor jeg refererte til disse anbefalingene; det finnes vel like mange svar på dette som det finnes foreldre. Selv har jeg ikke vært borte fra barnet mitt i mer enn en time selv om han er 4 mnd, og det mens han sov og var kun få minutter fra meg og sammen med pappaen. Dette er kanskje ekstremt, men vi er lykkelige vi og. Slik velger VI å gjøre det, og så respekterer jeg at andre velger eller er nødt til å gjøre det på andre måter;-) Og som jeg skrev den gang, heldigvis kjenner vi våre egne barn best!!

pssst:D

forstår godt hva du HI mener med at en trenger alenetid Slik hadde jeg også det en stund og heldigvis hadde jeg en gutt som sov mye den første tiden slik at jeg kunne sitte på terrassen hver dag og nyte clausthaleren min;D Og forstår veldig godt at andre folk trenger å komme seg lenger bort enn en tilbøyelighet for jukseøl to meter fra barnet. Det er det jeg mener med at en må kjenne etter hva som er best for seg, sitt barn og sin familie!

Jeg kunne ikke ha kommet meg lenger bort om jeg ville, for her i gården ammer vi i hytt og pine, vi har ikke et fast ammemønster. Men så har jeg som sagt hatt det godt uten og, så har vel egentlig aldri vurdert å dra lenger bort enda.

For noe tull!Hva med land uten 10-12mnd permisjon for mor. De har da ikke blitt tullinger der? Så lenge men pumper seg når man er borte, og barnet får pumpet morsmelk/eventuelt noe erstatning, så skulle det vel være helt ok. Og man har vel en barnevakt/pappa som trøster og koser. Skal man liksom bare være borte 12 timer med en ettåring?

Dessuten har mor og barn godt av litt pause fra hverandre innimellom. Man kan jo bli sprø og dermed irritabel.

Jeg drar i utenlandsbryllup i 3 døgn og forlater 3 mnd gammel baby med mann og svigermor med en frys full av pumpet morsmelk. Med i bryllup tar jeg med pumpe og pumper hver 3 time. Babyen takler det nok fint, det er nok verre med mine nerver.

Men herregud for en idiotisk regel!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...