Gå til innhold

Har dere bestemt dere for type permisjon?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vurderer å ta den korte med 100% lønn, for det tjener jeg 6000 mer på, og så heller sette av litt penger underveis og ta 1-2 måneder fri uten lønn. Spørs bare om jeg har struktur nok til å klare å spare..

Hørt om flere som har tatt den korte, og fått 'møkksjokk' over hvor fort de må tilbake i jobb. Spørs om man kan sette en pris på å ha fritid sammen med barnet sitt..

Jeg skal ha 80% lønn, har allerede søkt om det til arbeidsgiver. Jeg snakka med trygdekontoret og hun sa der at det var ikke nødvendig å skrive opp fordelinga mellom oss hvis vi ikke visste enda. Men tror vi skriver at han skal ha 8 uker og jeg resten, det er jo ingen problemer med å få endret det etterhvert likevel så....

Annonse

ja, må trekke fra far sine 6 uker(eller mer om han skal ha det... det skal ikke min ;-)) også begynner jo permisjonen treuker før termin....

syns ikke det blir så mye igjem jeg da.......

mariell: far må ta 6 av "dine" uker til permisjon, slkal ganske gode grunner til for at de kan overføres til deg.... :o)

Jeg sitter her med det samme skjemaet foran meg... problemet er at jeg enda ikke vet om jeg har opptjent fødselspenger eller ikke.. Så da er det ikke så lett å fordele permisjon.

Hvis alt går som vi håper skal jeg ha perm fra en gang i begynnelsen av november til august neste år. Da overtar pappaen og blir hjemme hele høsten.

Men som sagt; fremdeles en del usikre tråder her hos oss.....

Annonse

Her er unntakene hvor mor KAN søke om fars permisjon:

§ 14-10. Fedrekvote (873)

Dersom morens yrkesaktivitet i opptjeningstiden har svart til minst halv stilling og faren fyller vilkårene for rett til fødselspenger, er 30 stønadsdager (6 uker) av stønadsperioden forbeholdt faren (fedrekvote). Hvis faren helt eller delvis lar være å ta ut fedrekvoten, blir stønadsperioden tilsvarende kortere. (875)

Faren kan ta ut fedrekvoten uten hensyn til om vilkårene i § 14-9 fjerde ledd bokstavene a til e er oppfylt. (876)

Fedrekvoten kan benyttes helt ut samtidig med at moren mottar graderte fødselspenger på opptil 50 pst. etter § 14-4 sjette ledd eller etter bestemmelsene om tidskonto i §§ 14-21 til 14-28.

Det kan gjøres unntak (877) fra bestemmelsene i første ledd

a) dersom sykdom gjør det urimelig å kreve at fedrekvoten blir benyttet,

B) dersom faren har vært arbeidsløs og begynner i arbeid i løpet av de siste seks månedene av morens permisjonstid,

c) dersom faren er arbeidstaker og i forbindelse med sitt arbeidsforhold har et langvarig opphold i utlandet som gjør det vanskelig å komme hjem for å ta ut fedrekvoten,

d) dersom faren er selvstendig næringsdrivende i en mindre virksomhet, eneaksjonær e.l., og det kan godtgjøres at uttak av fedrekvoten vil medføre betydelige økonomiske problemer,

e) dersom faren har et uregelmessig arbeidsforhold og det kan godtgjøres at uttak av fedrekvoten vil skape betydelige problemer i forhold til arbeidet. Yrker med skiftordninger eller sesongsvingninger gir alene ikke grunn til unntak.

For å få unntak etter fjerde ledd må det godtgjøres at fedrekvoten vil gi urimelige utslag. (878)

Selv om ingen av vilkårene i fjerde ledd bokstavene a til e er oppfylt, kan det i helt spesielle tilfeller gjøres unntak fra bestemmelsene i første ledd dersom uforutsette hendinger gjør det urimelig å kreve uttak av fedrekvoten. (879)

Vi kommer nok til å gjøre som sist. Hadde/skal ha til sammen 54 uker permisjon. Mannen min skal ha 6 uker av disse og jeg resten (noe annet er vanskelig for oss...vanskelig nok for han å ha sine 6 uker, men vi prøver ikke å overføre dem til meg fordi det omtrent er null sjans for dette...og kanskje klarer han å ha noe av sine uker). Jeg skal så ha persmisjon i ca 1 mnd uten lønn ... synes også det er kjedelig å gå ut i jobb rett opp i julen. Begynner permisjonen 3 uker før termin.

Jeg har regna mye på det, og jeg gjør som sist å tar 42 uker med 100% lønn, og pappan har jo 4 uker av dem. Så tar jeg 1-2 mnd. uten lønn etterpå. Får se ann litt hvordan det går med 3 barn. kan bli godt å komme ut i jobb igjen. Tror pappan ville ta litt mer denne gangen også. Følte han gikk glipp av en del sist. Synes det er bra at han tar initiativ til det da.

Jeg skal ha 80% lønn i ett år. Og siden vi har økonomi til at jeg kan gå hjemme ett ekstra år, så blir det slik :-)

Har i tankene at de første årene er ganske verdifulle. Jobber selv på småbarns avd i bhg og har gjort det i 5-6 år, og ser at de har godt av å være hjemme med mamma og pappa.

Huff, det der med permisjon er kjempevanskelig!! Vi har ikke bestemt oss for hvordan vi skal gjøre det enda, men regner med det blir 54 uker med 80% lønn. Kanskje vil vi benytte oss av muligheten til å bruke tidskonto.

Tenker litt på hvordan vi skal gjøre det etterpå også, med barnehageplass og alt det der... Mye man må ha i tankene når man skal få barn!

Vi har også bestemt oss for 54 uker med 80% lønn. Kommer nok også til å forlenge permisjonen med noen måndeder uten lønn for jeg har ikke lyst å begynne på jobb igjen rett før jul neste år. Får se det litt an... Kanskje savner jeg jobben veldig når det har gått et år eller så har jeg et veldig bra hjemme. Tiden får vise... :-)

vi skal ha 80% lønn i 12mnd, samboeren skal ha 2 måneder av disse. Så jeg blir ute i perm i 10mnd pluss 1mnd ferie da vi alle tre ønsler å dra en måned til utlandet på bryllupsreise.. brasil eller india tenker vi nå.. ;) Avspasering jeghar til gode blir jeg hjemme etter 1mnden m ferie også..men det er vel snakk om et par uker.

Ang barnehage så mange barnehager hvor man får plass før de er ett år uansett, og da er babyen over 1,5år, og det synes jeg er passende alder å begynne i bhg. (jobber i barnehage selv)

så hva vi gjør med de siste månedene etter perm før bhg vet jeg ikke.. skulle gjerne vært hjemme de siste mnedene mens jeg var dagmamma for en .. eller to andre, men vi flytter inn i 3.etasje uten heis, så det blir vanskelig.

Må vl ta det som det kommer! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...