Gå til innhold

faren sier at han ikke er faren.

Anbefalte innlegg

barnefaren går og sier at det er en kompis av meg som er pappaen til barnet og ikke han... he he. hvor dum går det ann å være.

så nå får jeg stadig vekk høre at det ikke er så rart at han har oppførtseg som en dust når det alikevel ikke er hans barn. og at det er derfor det ble slutt mellom oss. (selv om det var jeg som gjorde det slutt)

er det ikke sykt??

jeg har da aldri vært utro mot han. men om han nekter og skrive under farskapspapirene før etter en DNA test så får han heller ikke møte babyen før dette er avklart.

da har han vel ingen rettigheter??

men til meg er han hygelig for øyeblikket.

hva har han og tjene på og spre slike falske rykter?

burde jeg ta det opp med han?

går jo ut over kompisen min som har dame. hun setter ikke akutrat pris på og bli fortalt i tide og utide at kjæresten hennes er utro. noe han ikke er med meg i værtfall.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5837756-faren-sier-at-han-ikke-er-faren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke han har noen rettigheter så lenge han ikke skriver under farskapserklæringen. Men det høres veldig underlig ut hele greia - hvorfor spre slike rykter? Det ødelegger jo mye for kompisen hans og tillitsforholdet mellom ham og dama.....

Lykke til videre :)

Jeg ville nok bedt han holde kjeft inntil DNA resultatende foreligger. Tenkt så flaut for hans del også da, om det viser seg at han ER faren. Det er jo ganske mange det går utover når han sprer rykter slik. Han må vel innse dette selv også eller....???? Høres litt umoden ut synes jeg =0) Lykke til i allefall!

det er min kompis og ikke hans.

jeg tror han gjør dette for og sette seg selv i bedre lys. (han har virkelig oppførtseg som en drittsekk fram til nå)

men jeg vet ikke.

om han virkelig hadde trodd at det ikke var hans baby burde han jo ta det opp med meg.

han virker som en 14 åring til tider

Juridisk sett så har ingen rettigheter så lenge farskapspapirene ikke er undertegnet eller far er oppgitt i papirene.

En svakhet i loven gjør derimot at du kan oppføre han som far til trygdekontoret og de kan allikevel kreve bidrag fra han. Han kan motsette seg det, men inntil papirene er i orden vil du da motta bidragsforskudd. Klager han ikke, vil han motta en koselig giro i posten fra statens innkrevningssentral, jeg er noe usikker på om han allikevel kan kreves for bidrag frem til en evnt DNA test foreligger. Frem til noen år siden kunne de gjøre det, men loven ble litt endra etter at jeg hadde om dette, så det må du evnt sjekke ut.

Du trenger egentlig heller ikke hans signatur for å føre han opp som far, nok en svaket, han vil da stå oppført inntil en DNA evnt beviser noe annet. Hans signatur vedkjenner bare at han er enig.. det er nok av fedre som plutselig har fått vite at de er far via trygdekontoret eller folkeregisteret.

Men som sagt, disse reglene ble endret litt på for noen år siden. Men jeg vet at det er debatt fremdeles rundt at far har for lite å si på slike ting, så det er mulig din eks bare skyter seg selv i foten ved å nekte når han tross alt er faren..

Men husk! i det du oppgir han som far, med hans samtykke eller ei, så gir du han rettigheter.. :-)

Lykke til...:-)

(Hilsen en som hata familirett i sin tid.. )

så selv om han nekter for at han er faren. så har han rett til og være faren fram til det motsatte er bevist?

et er jo temlig teit da. for da får han laget ganske mye bråk unødvenig,

men jeg kjønner jo at han vil ha bevis om han selv er i tvil.

syns bare det er så ufattlig dårlig gjort mot kompisen min og dama hans.

for min skyld så kan han sette ut så mange rykter han bare måtte ønske. jeg vet hvem vennene mine er. så det er ikke så farlig.

bare så unødvendig.

Annonse

Nei.. ikke helt.. :-)

Du kan føre han opp som far uten at han samtykker, og da må han evnt motbevise det med evnt DNA test. Og DA får han rettigheter

Om du ikke fører han opp på noe papirer vil han ikke ha noe rettigheter, og må ta DNA test for å bevise sine rettigheter. :-)

Når du har valget, må du jo se om du syns han er moden nok for å få ansvaret. Eller om du skal la han "få som han selv sier, ikke noe farskap". Og med i beregningen, om han kommer til å ta ansvar, og ikke bare lage bråk.

:-)

han kommer nok til og lage bråk. og er ikke noe vidre ansvarbevist.

men trodde det ikke var lov og ikke føre opp far så lenge man vet hvem det er?

vil jo at babyen skal ha en pappa. vil bare ikke at han skal oppføre seg som en dust hele tiden.

kansje det blir anderledes når babyen kommer.

han glimter til og er hygelig innimellom. det skjer bare ikke så ofte.

Om du ikke fører noe opp er det ingen som kan si noe om det. Det heter i loven at man skal føre opp navn på begge om man vet det. Men det finnes da et punkt man kan krysse av for ukjent også.. :-) Ingen som kan trekke deg inn på avhør pga dette. :-) Du kan krysse av for ukjent, og om barnefaren skulle si noe på det, så får du be han ta en DNA, det var jo det han ville. Spill dum og med på leken hans. Kanskje han skjønner hva han startet. Det er han som må bevise da, og ikke du. Du kan si at om han er så sikker på dette, så kan du jo ikke føre han opp, da er jo far ukjent.. for vennen din er ikke far, og om ikke barnefar er det heller (etter hans mening) så er jo far ukjent :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...