Gå til innhold

Sterilisering av pumpeutstyr

Anbefalte innlegg

Hei!

Har sikkert blitt tatt opp mange ganger, men hvordan steriliserer man pumpeutstyret?

Må det kokes etter hver gang? Er det nok å vaske i såpevann og så helle kokende vann over fra vannkokeren eller må det kokes i noen minutter (hvor mange minutter)? Har ikke oppvaskmaskin.

Hører så mye forskjellig.

Og de frysebegerne fra AVENT, er de sterile når man kjøper dem eller må de også kokes før bruk?

Hilsen ny pumper

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5837387-sterilisering-av-pumpeutstyr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg koker utstyret i en kjele med vann i 5 min etter å ha vasket det med Zalo og skylt i rennende vann ( for å fjerne fettet). Skal jeg bruke pupma flere ganger på en dag seter jeg den i kjøleskapet med en pose over i mellomtiden. skifter bare beger før hver pumping.

Avent sine begre er sterile og kan brukes rett fra posen uten koking ved første gangs bruk.

( Ser at de bare skal brukes fire ganger - det tror jeg bare er for å få solgt mere! - Ser de like fine ut er det bare og fortsette og koke bruke dem. etterpå bruker du dem til å mat, syltetøy eller grøtpulver på tur i f eks)

Jeg pumpet til melkebanken, og da måtte utstyret være kokt for hver gang. Vasket i mildt såpevann, skyldte i kaldt (!) vann (det er visst det som fjerner såperester best), og kokte i 5 min i kjele. Pass på at alt utstyret er dekket med vann.

Fikk beskjed fra sykehuset om at når jeg skulle pumpe bare til meg selv var det nok å koke utstyret en gang i døgnet.

Etter hvert som jenta ble større bare vasket jeg pumpa vanlig i oppvasken evt oppvaskmaskinen - samme med beholdere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...