Gå til innhold

Vil bare ikke( trenger mange svar)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et tantebarn som jeg nå skal passe i en uke. hun fyller tre år om 1,5 mnd og hun nekter plent og gå på do. vil ikke gå uten bleie.

Er det noen gode råd her blant dere som har vært igjennom det samme???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De felste barna slutter med bleier i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år, så tante barnet ditt er på ingen måte sent ute med å slutte med bleier.

For at et barn ska kunne slutte med bleier kreves det at:

- Barnet er fysisk modent, dvs. at hun/han har kontroll på urin og avføring.

- Barnet er psykisk modent, dvs. at hun/han ønsker å slutte med bleier.

Det eneste man kan påvirke til en viss grad er den psykisk modenheten, ved at man over tid kan oppfordre barnet til å tisse/bæsje på potte/do.

Men, jeg lurer litt på hvorfor du tar opp den problemstillingen, ettersom hva jeg forstod så skal du bare være barnevakt i en uke? Har du da planer om å få tante barnet til å slutte med bleier iløpet av denne uken?

Skrevet

Overhode ikke tenkt til at hun skal klare de på en uke, det går jo ikke ann. Hun er moden for hun vet når hun har våt blei og sier ifra hvis hun har bæsjet, men hun er ikke psykisk moden da. Og det går ikke ann og si det , da begynner hun å gråt hvis vi foreslar at hun kanskje skal prøve med truse noen timer, eller sette henne på do da gråter hun til hun hikster. Og foreldrene hadde vel gjerne sett at hun snart ville dette da hun skal snart begynne i barnehage

Skrevet

På helsestasjonen her sier de at jenter ofte slutter første sommer etter fylte 2, gutter første sommer etter fylte 3; MEN DET ER FORTSATT HELT NORMALT OM DET TAR ET ÅR LENGRE TID. Tantebarnet ditt er altså helt innenfor normalen. Siden hun blir så lei seg om dere prøver å få henne til å gå på do, ville jeg glemt hele "avvenningsprosjektet" fram til neste sommer. Kanskje skjer det noe helt av seg selv innen den tid. Lykke til.

Skrevet

Det finnes bleier som heter noe sånt som potty training eller noe sånt, og de kan være verdt et forsøk;)

Skrevet

Hei

det viktigaste når man sal ha et ban til å slutte med bleie er å ikke presse dem.

Man må ta det rolig vettu.

Når min mellomste sønn sku slutte, så gikk jeg lenge å skrøt av han og fortelte han hvor stor og sterk gutt han var. Natten kom og jeg sa til han at,nå tar vi av bleien så sover du uten bleie i natt. Mamma kommer inn p henter deg når jeg ligger meg,så kan du og jeg gå på do å tisse.. Dette var helt greit for han.og han har siden ikke brukt bleie :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...