Gjest Riga19 - jente 22.10? Skrevet 6. august 2006 #1 Del Skrevet 6. august 2006 Har termin om 2,5 måneder...dette blir min første så akkurat nå har jeg absolutt ingen erfaring med bleier,- hverken engangs eller tøy. Men jeg har likevel bestemt meg at jeg skal bruke tøybleier, og det synes også kjæresten min er den beste løsningen! Problemet er å finne ut hva som egner seg best. Vi er begge studenter, så vi har ikke så mye å rutte med...vet jo at tøybleier billigere, men startutgiftene er jo høye, og da vil jeg gjerne ende opp med noe som er bra. Har lest en del her inne, men har egentlig ikke blitt noe klokere på det...er så mange forskjellige bleier og systemer det er snakk om! Så jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med det her: -Med brettebleier (f.eks. fra Nøstebarn) trenger en da brillebukser og ullbukser? -Er formsydde bleier det samme som alt-i-ett-bleier, eller trenger man noe utenpå disse? -Hvilke bleier kan en bruke hele bleieperioden, og er disse til å anbefale? -Hva er best på et barn som sover hele natta? -Tror forresten det blir litt styr med bare alt-i-ett-bleier, siden vi ikke har så stor plass til tørking, men er det greit å ha noen? Takk for svar!:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5831111-g%C3%A5tt-vill-i-t%C3%B8ybleiejungelen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuppelure Skrevet 6. august 2006 #2 Del Skrevet 6. august 2006 Hei! Skal prøve å besvare spørsmålene dine så godt jeg kan, men har kanskje ikke svar på alt. Vi har nå brukt tøybleier på jenta vår siden hun ble født for 3 1/2 måned siden og det har fungert veldig fint. Vi bruker brettebleier, og da må man nok ha brillebukser og ullbukser utapå. De vi har er fra nøstebarn, men om det finnes andre typer vet jeg ikke, jeg har arva de fra søstra mi. Det er lurt å ha mange kluter (til det innerste laget) og brillebukser, de må skiftes ofte. Du trenger kanskje bare et par-tre ullbukser for de trenger du ikke å vaske så ofte. De settes inn med lanolin og blir derfor ganske tette og trekker ikke inn så mye fukt/urin. Vi har brukt de samme klutene og brillebuksene hele tida og de passer nok ei god stund til. Ullbuksene måtte vi bytte da jenta ble større, de skal sitte ganske godt. Nå har vi også fått tak i alt-i-ett-bleier, Kooshies ultra, og da trenger en ikke noe annet enn de, altså ikke noe utapå der igjen. Når babyen får fast avføring kan det være lurt med rispapir inni tror jeg. Disse er også regulerbare og kan brukes ganske lenge. Vi bruker begge deler nå, og det er sikkert dyrt å kjøpe inn alt det, jeg er heldig og har arvet alt sammen. Jeg kjenner ikke til flere tøybleier enn dette, men er veldig fornøyd med de jeg har. Tøybleier bør vel helst skiftes en gang på natta også hvis babyen tisser mye, det er hvert fall min erfaring. Det kan bli veldig fuktig. Hva som er best er jeg usikker på. Det blir masse vasking når en har tøybleier, men jeg synes det er verdt det. En blir vant til det også Det er lurt med gode tørkemuligheter, men de tørker for så vidt ganske fort. Ønsker det lykke til med fødsel og ei fantastisk tid som du går i møte. Håper dette hjalp litt, det er sikkert andre som vet mye mer om dette enn meg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5831111-g%C3%A5tt-vill-i-t%C3%B8ybleiejungelen/#findComment-5831598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katta & Lille Plom Skrevet 6. august 2006 #3 Del Skrevet 6. august 2006 Hei! Vi bruker tøybleier på vår 4 mnd jente, og er veldig fornøyd med Nøstebarns startpakke. Den inneholder 24 brettebleier og 18 brillebukser (9små og 9 store). Vi har måttet kjøpe flere brillebukser etterhvert, lurt å ha like mange brillebukser som bleier, synes jeg. Brettebleie, brillebukse og ullbukse trenger man. Og man kan ha bleiene gjennom hele bleieperioden (som innlegger over hernevnte har hun arvet hele stasen, så de holder lenge). Brillebukser og ullbukser må man etterhvert bytte ut med større, og kanskje må man ha ekstra ullinnlegg om natten og rispapirinnlegg til fast avføring etterhvert. Men når vi skal ut (f eks i besøk eller på kjøpesenter) tar vi på papirbleie. Litt greit å slippe å pakke med seg en våt og "tilsmudset" bleie hjem igjen... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5831111-g%C3%A5tt-vill-i-t%C3%B8ybleiejungelen/#findComment-5834247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vero76 - 30.11.05 Skrevet 6. august 2006 #4 Del Skrevet 6. august 2006 Hei! Ser at du fekk eit veldig bra svar over her, men eg tenkte kanskje eg kunne fortelje litt om korleis vi har gjort det. Vi bruker brettebleier frå Nøstebarn, men frå ca 4 mnd har vi supplert med Kushies ultra. Med brettebleier treng du både brillebukser og ullbukser. Brillebuksene fylgjer med i pakken frå Nøstebarn (men eg vil råde deg til å kjøpe nokre ekstra). Ullbukser kan du kjøpe ferdigstrikka frå Nøstebarn, eller du kan strikke sjølv av garn derfrå. Dei er svært enkle å strikke. Du treng eit sperrelag (ull- eller plastbukse) utanpå dei fleste formsydde bleier, t.d. Popolino frå Nøstebarn eller one-size frå Motherease. Kushies ultra er ei alt-i-eitt-bleie, dvs at ho er med sperrelag. Like raskt å skifte som ei papirbleie, men har dei ulempene at dei tørkar seint og at dei er vanskelege å få til å sitje godt over magen. Og dei er temmeleg dyre. One-size-bleier skal du kunne bruke gjennom heile bleieperioden. Mottherase har nokre som ser veldig greie ut, og som eg skal prøve til nestemann. Du treng ei ull- eller plastbukse utanpå. Vi bruker papir på junior om natta no, men det er først no i det siste han har sove så lenge i strekk at vi har følt behov for det (han er 8 mnd). Mange klarer seg fint med tøy, sjølv med ungar som søv 10-11 timar om natta. Brettebleier er billeg og greitt, og absolutt det eg vil anbefale dei første månadene. Har aldri opplevd lekkasje eller andre problem, og dei tørkar på null tid på klessnora, om du ikkje har trommel. Formsydde er kjekke å ha å supplere med, og etterkvart som ungen vert meir uroleg på stellebordet vert dei greiare å bruke enn brettebleiene. Men eg vil råde deg til å satse på eit anna merke enn Kushies -eg er nok litt skuffa, særleg når ein tenkjer på prisen. I det lange løp er kanskje one-size-bleier, ev. bleier frå Babykos (ti kr stk!) den billegaste løysinga? Men dei bruker lang tid på å tørke, så satsar du på slike, bør du nok ha nokre brettebleier å spe på med. Håper dette var til hjelp! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5831111-g%C3%A5tt-vill-i-t%C3%B8ybleiejungelen/#findComment-5834359 Del på andre sider Flere delingsvalg…
juni_ Skrevet 7. august 2006 #5 Del Skrevet 7. august 2006 Vil bare si lykke til Du har fått mye bra informasjon her, så nå er det bare å velge. Vi bruker også tøybleier og er kjempefornøyd med det:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5831111-g%C3%A5tt-vill-i-t%C3%B8ybleiejungelen/#findComment-5836982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. august 2006 #6 Del Skrevet 7. august 2006 Brettebleier er et greit system til de minste, billig og tørker kjapt. Etterhvert kan du jo vurdere pockets, de tørker fort og du kan bruke brettebleiene som innlegg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5831111-g%C3%A5tt-vill-i-t%C3%B8ybleiejungelen/#findComment-5846580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. august 2006 #7 Del Skrevet 7. august 2006 Kooshies tar 3 døgn å tørke. Nøstebarn sine er klumpete og svære. Vi bruker Bambinomio. De består av bleieinnlegg som er prefolded (brettet og sydd sammen), rispapir og cover. Tørker fort og er lekre på. Sjekk www.bambinomio.com Noe høy pris i Norge. Sjekk engelske websider som www.twinklontheweb.co.uk for utfyllende info om alle typer. Med bare et barn sparer man ikke mye penger (husk rispapir koster ca 40øre stykket. Del så pakkeprisen på 6000kr på antall bleieskift og du kommer ikke langt unna stk prisen for papirbleier med Kiwi avtale og sånt). Jeg mener regnestykkene tøybleieforselgere setter opp er misvisende. Men tøybleier er mindre suspekte med tanke på at de ikke inneholder 2000 kjemikalier. Guttetestikler holder varmen i tøybleier. Og man slipper full søppelkasse. Så er det jo litt koselig også, og barnet stinker mindre med tøybleie enn papir. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5831111-g%C3%A5tt-vill-i-t%C3%B8ybleiejungelen/#findComment-5846940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Riga19 - jente 22.10? Skrevet 28. august 2006 #8 Del Skrevet 28. august 2006 Takk så mye for responsen! Jeg stakk til Oslo dagen etter at jeg skreiv det her, og der har jeg ikke internett (men det skal fikses i den nye leiligheten), så jeg har ikke fått svart før nå. Likte det systemet med brettebleier fra Nøstebarn, men det blir ikke det på oss. Søstra til kjæresten min brukte nemlig tøybleier på guttene sine, og det ser ikke ut som de planlegger å få flere barn, så da fikk vi liksågodt de bleiene,- var 28 stykker Imse Vimse, så jeg håper de er bra. Men om de ikke er det, så har jeg altså brettebleine i bakhodet. Men det var veldig greit å få gratis bleier med tanke på at vi har et dyrt fellesvaskeri...får jo også 7 kushies gratis av kommunen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5831111-g%C3%A5tt-vill-i-t%C3%B8ybleiejungelen/#findComment-6110484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
uglemor Skrevet 29. august 2006 #9 Del Skrevet 29. august 2006 Jeg ser at hovedinnlegger har fått hjelp, men vil tipse om at tettinntil.com har et eget diskusjonsforum om tøybleier hvor det er mange gode tips å få. Og det beste av alt er at alle er så positive der!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5831111-g%C3%A5tt-vill-i-t%C3%B8ybleiejungelen/#findComment-6115323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #10 Del Skrevet 30. august 2006 Bambinomio sine er veldig greie. Brettebleie i renbomull (kan vaskes på 90gr om du vil) og bleiebukser i bomull med borelås, helt supre (kan vaskes på 40/60 gr alt etter hvero skitne de er) Bambinomio har fått flere priser for pruduktene sine. Sjekk ut på www.bambinomio.no. Akkurat nå har de en del tilbud på startpakker:-) Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5831111-g%C3%A5tt-vill-i-t%C3%B8ybleiejungelen/#findComment-6135174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå