Gå til innhold

Til dere som ammer og er gravid

Anbefalte innlegg

Jeg ammer enda vesla som er 17 mnd.

Jeg er 6+4 på vei og mine brystevorter er blitt super følsomme. Det gjør rett og slett drit vondt å amme..

Har vurdert å slutte siden jeg bare ammer om morningen og hvis vi skal sove lunsj luren sammen, men hun elsker puppen hun får...

Og jeg syns det er så koselig....

Noen erfaringer????

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5830149-til-dere-som-ammer-og-er-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen erfaringer selv ang dette,men andre venninner som har fått barn før meg. Du kan jo prøve en sånn liten sak som man setter på brystvorten?Kanskje det kan hjelpe? Det andre er at det kanskje er på tide å venne henne av med amming?Blir værre jo eldre de blir... Å se barn på 2 år som ammes synes jeg nesten er litt ekkelt jeg. Men det er nå min mening.

Hei, skjønner godt at det kan gjøre vondt å amme nå, mine bryster er også superfølsomme for tiden så jeg hadde nok ikke gjort det.

En annen side av saken er at det kan være lurt å avvenne vesla før nr. 2 kommer. Det blir sikkert vanskelig for henne å skjønne hvorfor hun ikke kan få kose seg med amming når babyen kan, det er jo ikke sikkert at du har nok melk til å amme begge vet du.

Skjønner at det er litt vanskelig å slutte, men tror det kan bli enda vanskeligere for henne når babyen kommer.

Håper det løser seg for dere. :)

Hei og takk for svar.

Jeg hadde håpet å amme til jul, helsestasjonen anbefalte dette pga atopisk eksem. og siden hun bare ammes en/ maks to ganger om dagen, så mente helsesøster og jordmor at det gikk fint og at at det var bra for vesla og amme til rundt jul. Brystskjold får jeg ikke til å bruke, så det blir nok avvenning nå allikevel. Hun har ikke fått i dag og hun var ikke særlig glad i meg i morres da nei....

Og det er forresten lenge til hun blir to år......Hmrf....

Har selv ammet begge mine til de har vært nesten 2 år gml. Her i Norge har det vært vanlig å anbefale amming i 1 år, men Verdens Helseorganisasjon anbefaler visst faktisk amming i 2 år (hvis ikke det var enda lengre...). Synes ikke det er noe galt i å amme til barnet er 2, eller ennå lengre hvis både mor og barn er komfortable med det. Hvor lenge man velger å amme er jo en privatsak, som ingen andre har noe med. Ofte foregår jo ammingen en til 2 ganger i døgnet, som f.eks på morgenen når barnet er såpass stort, og så til trøst etter uhell og "skader", da, såklart. Det er bare koselig å amme, så ikke la deg påvirke av andres meninger. Og selvsagt er amming positivt i forhold til eksem/allergier...

Skjønner at det gjør vondt å amme når brystene begynner å gjøre vondt. Min eldste var 2 da jeg ble gravid med hans lillesøster, men fikk fortsatt en trøsteskvett en gang i blant. Hos meg forsvant imidlertid melka samtidig som brystene begynte å gjøre vondt, så det ble derfor en naturlig stopp på disse trøsteskvettene også...

Har en venninne som faktisk bevisst valgte å amme størsta under hele svangerskapet, selv om det ble 2,5 års aldersforskjell på barna. Hennes tanke var at hun da fikk beholde melka hele veien, og at hun ville slippe såre brystvorter etter fødselen med minsta. Det fungerte greit for dem, og jeg tror ikke størsta følte seg tilsidesatt etter fødselen av den grunn. Man har jo (så godt som alltid) nok melk, det er jo behovet som styrer produksjonen, og ammer man mye produseres mer melk. Dessuten var det jo ikke snakk om mange skvettene størsta fikk, da. Hun hadde vel gradvis mista interessen av seg selv.

Selv ble jeg litt overrasket da jeg fikk nr. 2. Jeg hadde ikke forventet såre brystvorter ettersom jeg hadde ammet i 2 år og det var forholdsvis kort tid siden jeg sluttet å amme størstemann. Brystene ble imidlertid mer såre enn med nr. 1, så kanskje det hadde vært en fordel å fortsette ammingen gjennom svangerskapet, så hadde de allerede vært herdet før fødselen???

Råder deg til å gjøre det som passer best for deg og jenta di. Den overfølsomheten i brystene har i mine 2 første svangerskap vært forbigående, så kanskje går ammingen snart bedre. Kanskje kommer du til å angre hvis du slutter nå, og brystene snart føles bedre. Dette er det bare du og ingen andre som kan svare på, stol på dine egne vurderinger, du.

Uansett hva du velger: Lykke til!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...