Gå til innhold

Barn med atferdsvansker..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at gutter med atferdsvansker ofte heter slikt som: Kenneth, Kevin, Ken, Roger. Jobbet noen år med barn med atferdsvansker og det var snodig syns jeg. Sikkert bare tilfeldig, men mitt barn skal ikke få slike navn.

 

Får vel nevne at det var mange andre navn ute og gikk, men disse var i klar overvekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men, kjære deg.....hva har dette på en navndebattside å gjøre????? Finn på noe annet å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helt greit å kommentere det, vel??! Hun sier jo at konklusjonen hennes er at de navnene utgår fra nanvevurderingene for egne barn for hennes del. Det er jo sånne ting vi alle er opptatt av mht navn; hva assosieres, hvilken "følelse" gir dette navnet, etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

adferdsvansker på grunn av navnet. Men at foreldre med en bakgrunn som kan gjøre barna mer utsatt for adferdsvansker, tenderer til å velge enkelte navn, kan være riktig.

 

Hilsen en som kjenner velfungerende Johnny, Ronny, Roy og Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sef, det er jo ikke navnet i seg selv, men det er ikke til å unngå at enkelte navn kan gi den som møter dem spesielle assosiasjoner; fra Preben og Jeppe på den ene siden, til Kevin og Ronny på den andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg styrer også unna disse navna der. Aleksander har jeg også mange dårlige erfaringer med dessverre. Synd for det er et fint navn. Men det kan faktisk virke som at det blir forventa at disse barna med disse navna skal blir "rampete".

Tror faktisk ikke det er så tilfeldig.

Hvis et barn heter f.eks Emil, så blir man nok mer observant i forhold til å legge merke til "hyss" gutten gjør.

Emil er jo grei sånn at han i allefall ikke er slem, bare finner på mye rart. Så ofte så finner man ting sånn at man kan si at barna "kler" navna sine.

Heter ei jente Emilie f.eks så blir det på en måte forventet at hun er søt og snill. Ser ikke for meg ei "guttjente" som heter Emilie eller Natalie ol.

Manger er sikkert uenig med meg nå, men dette er min erfaring.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med HI: har også opplevd at disse navnene går igjen hele tiden i kriminelle miljøer, narkomane osv. Rart, egentlig, men sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, faktisk helt enig der. Men det vi kaller våre barn, tror jeg vil være andeledes enn roger etc selv om de også kan ha adferdsvansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt å se at voksne mennesker tror det er en sammenheng mellom barnets navn og atferd. Enkelte barn har atferdsvansker, og fortjener både hjelp og respekt. Det er mange faktorer som kan føre til slike problemer, men navnet er IKKE en av de.

 

Jeg tviler faktisk på at du har jobbet med barn som har slike problemer, for hadde du gjort det, så hadde du visst bedre enn å skrive et slikt innlegg. Det er klart at enkelte navn kan "hope seg opp" enkelte steder, men det gir ikke grunn til å si at et navn kan føre til en egenskap. F.eks. har jeg møtt 3 som heter Kay, som alle er leger, men man blir ikke automatisk lege av å hete Kay for det. Akuratt som at man ikke får dårlig syn av å hete Kjetil, selv om jeg kjenner 6 stk som heter det som alle bruker briller/linser.

 

Kan vel også nevne atjeg kjenner flere som har de navnene du nevner (utenom Ken). 3 Kenneth, 2 Kevin og 4 Roger. Av disse 9, var én av dem litt ute å kjørte i ungdomstiden, men det har blitt folk av han (og alle de andre) med tiden. Det blir som regel det av alle, uansett navn, om man får hjelp av skikkelige folk når man trenger det. Og jeg må vel si at det er betryggende at du ikke er en av dem som skal hjelpe når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe og trøste for en kverulering!! Er vel ingen her som har sagt at det er en DIREKTE sammenheng mellom navnet og om det har adferdsvansker eller ikke! Selvfølgelig fins det mange "skikkelige" og velfungerende Ronny, Roger og Kenneth!

 

Men at unge som sliter med adferd gjerne heter slike navn er faktisk ikke noe hovedinnlegger her har funnet på; jeg har barnevernspedagogutdanning og under studiene hadde vi faktisk om navne"trender" i vanskeligstilte hjem. Dette har det blitt gjort undersøkelser på og de viser at visse navn er mer representert blant unge fra barnevernshjem! Men navnet er ikke ENSBETYDENDE med å ha problemer i oppveksten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, den var bra !

Helt enig at ikke alle Ronnyer osv har problemer, men enkelte navn er mer belastet enn andre.

Blir spennende å se hvordan det går med "Aleksander" om en ti års tid.....

Mannen til min kusine jobber som fengselsbetjent, og han også ser at enkelte navn går oftere igjen enn andre.

Ganske interessant egentlig synes jeg.

Hvem vet, kansje det viser seg at navnet jeg har valgt til min sønn blir belastet om noen år.......? Vet ikke, vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...