Gå til innhold

Tørr hud på brystvortene

Anbefalte innlegg

Skrevet

I lang tid nå har jeg lagt merke til at brystvortene mine er så veldig rare. De er på en måte alltid litt i knopp og hard hud samler seg. Er redd for å gni eller pirke for mye... Vet ikke hvor lurt det er å smøre de... Etterhvert har det også kommet noen bittesmå mørke litt skitne flekker (skorper?)

Jeg dusjer og vasker meg som normalt... Vet jo at brystene er i endring, men vet ikke helt hvordan jeg skal pleie dem?

Typen er med på legekontrollene og jeg har ikke fått meg til å brette frem puppene og spørre legen... litt ubhagelig... ville hatt problemer med det uten at han var med åsså

Kunne tenke meg å spørre om han (legen) kunne vise typen åssen lete etter kreftsvulster også... men det har jeg heller ikke turt...

Fortsetter under...

Skrevet

HJELP?

Noen som kjenner seg igjen?

Noen med råd?

Skrevet

sikker på at ikke det tørre er størkna råmelk? Det er veldig moro å pelle bort:)

Skrevet

Jeg får skorper etter tørket råmelk og slikt...

Og angående det å kjenne etter svulster, så tror jeg ikke det er så lett når brystene endres såpass mye som det gjør akkurat nå? Men man skal vel uansett ta hånden bak hode/nakken og kjenne på hele brystet, område for område har jeg forstått. Og helst på samme tidspunkt i ens syklus hver måned og ikke rett før eller under menstruasjon. Tror kanskje de vil kjennes anerledes ut når man er gravid også. Dette med å kjenne etter kan du jo gjøre til en vane i dusjen selv etter den lille kommer og etter at ting stabiliserer seg i brystene... ikke det at jeg vet når de gjør det da..

Skrevet

Forresten glemte jeg å si, det er kanskje greiest om du lærer det å kjenne/bli kjent med hvordan dine egne bryster kjennes ut selv, siden du har best tilgjengelighet og skal vær nær de resten av livet:) Istedtefor typen mener jeg.

Da kjenner du jo selv hvordan de vanligvis er hos deg og vil merke om det er noen endringer kanskje?

Skrevet

Takk for gode råd!

Ja, kanskje det er råmelk?! Det virker litt gulaktig og råmelken er jo ikke hvit...? Hm...

Ja, bør vel lære meg å kjenne etter selv også. Har en del brystkreft i familen... synes bare det er så skummelt...

Annonse

Skrevet

Hm... jeg har liten erfaring med dette... men har opplevd liknende... kanskje råmelk jeg også har? Da i svært små mengder i såfall? Hm... interessant. Har ikke tenkt på det engang. Tørker meg forsiktig med håndkle og smører innimellom med purelan siden jeg også har følt meg litt tørr. Bra du spurte om dette! :-)

Skrevet

Hos meg kommer det bittelitt råmelk innimellom. Når det størkner på tuppen av brystvorten ligner det en gul eller hudfarget skorpe.

Jeg fikk beskjed av jordmor å herde brystvortene mine før fødselen, slik at de tåler ammingen bedre. Så i flere uker nå har jeg skrubbet meg ganske kraftig på brystvortene med håndkleet etter jeg har dusjet. Deretter smører jeg dem med PureLan (krem/salve kjøpt på apoteket). Smører dem i tillegg 2-3 ganger om dagen.

Da jeg startet med denne behandlingen var brystvortene mine ganske ømme og ble lett såre, men nå tåler de mye mer og er ikke ømme lenger!

Og det med å lete etter kreftsvulster er visst ikke så hensiktsmessig nå i svangerskapet. For brystene er i endring, det blir gjerne litt "kuler" her og der, og det er derfor vanskelig å kunne kjenne. Har i alle fall inntrykk av at det er derfor mange leger undersøker brystene på første kontroll, for å sjekke for svulster da, siden det ikke går senere i svangerskapet.

Skrevet

Helt enig med deg tasselusken. Herder meg under og etter dusj hver dag. Det hjalp meg forrige gang, og håper det hjelper denne gang også. Det er litt ømt å sårt til å begynne med, men nå kjennes det helt ok ut!

Bare prøv!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Men blir de herdet ved at man tilfører fuktighet - purelan -? Da slutter ve huden å produsere egen fuktighet og blir tørrere?

Skrevet

kan man ikke bruke vanlig bodylotion på puppene lenger?

Jeg gjør det så og si hver dag jeg... dumt det eller?

Skrevet

Jeg smører litt Weleda fødselsforberedende olje på hver kveld. Har også hatt sånne sorte små-flekker, og disse har løsnet når jeg har massert inn oljen. Fikk anbefalt på svangerskapskurs å smøre brystvortene med olje de siste månedene før fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...