fiona71*2pp Skrevet 6. august 2006 #1 Del Skrevet 6. august 2006 No har æ lest mæ gjennom skravlesia, og litt her på 2.trim... E i uke 15, (på mandag), og vet ikke helt ka æ ska føle. E enda såååå gla, men æ føle mæ ikke gravid, hvis nån skjønne. No va det vanskelig å forholde sæ tell det her, for det første fant vi ikke ut at æ va gravid før æ va i uke 11. Grunn tell det va at det va siste tanken, pga at æ i mars fikk beskjed for andre gang at æ ikke kunne få baby, uten å prøve prøverør. Så bynte æ å bli trøtt, slapp, kvalm, dårlig osv. trudde bare æ va sliten, og trengte ferie. Oppi alt det her va æ ute på byen av å tell, va på konserta, og ølfestival... Å SÅ plutselig GRAVID!!! Stakkars baby! Satt i to uke å tenkte at det e ikke mulig. Men UL bilde sir jo sitt. E over mæ gla, og så sykt bekymra. Så æ skifte mellom å gråte av glede, og bekymring. Kjenne jo ingen liv, og føle ikke at æ e blitt nåkka større, foruten at æ ikke passe bukse lenger.. Men, når bynne man å kanskje kjenne den her babyen?? Har ny UL i sept, og e redd for om kanskje skatten har gitt opp. Det va en skikkelig livlig krabat på første Ul. Men no...huff..klare ikke å tenke på anna. Sitt å prøve å planlegge litt me samboern, for vi treng jo masse ting, men samtidig e æ redd å planlegge for mye, i tilfelle..... Sukk. Når bruke man å bynne å handle inn ting? Vil jo gjerne bynne litt, så man slepp de helt store utgiftan på slutten. Har termin no 1. feb. Så de e jo lenge igjen. Men e det bare domt. æ bekymre mæ for alt jo,når æ egentlig bare vil glæde mæ..ikke kan æ nåkka om det her heller. Lar mæ totalt forvirre av alle mulige barnevogne, voksipose, lammeskinnpose, teppe osv. Klær, krema, leka o.l Det e eneste æ har bestemt mæ for e lammeskinn, tell å ha å ligge på inne og/eller ute, og Dr Browns flaske. Vet ikke engang kor æ får tak i alt det her.. Æ vet æ høres helt "lam i bakhode" ut, men det hjelpe no ikke kor gammel man e. Det e fortsatt første, og æ trudde aldri den her skatten skulle komme. Vil bare så gjerne vite at alt e bra, og at æ kan slappe av ei stund. Kan legen eller jordmora høre hjerte no? Å så tell vogne da... Æ får jo vinter baby...å bor i nord. Vil helst ha kombi eller Duo..men æ bør jo ha voksi pose...men..e det ikke plass til det i ei kombi eller??? Nån skriv at den e så smal at det blir trangt.. Æ kan vel ikke bare ha teppe..det blir no vel kaldt.. ja, hvis æ ikke pakke skatten inn i så mye klær at det ligne på michelinmann. E det bare mæ det her?? Vil jo bare tenke goe tanka, i tilfelle det påvirke babyen det her... men det e så vanskelig. MEN, æ spille i det minste samme sangen hver kveld før æ legg mæ. Ett lite prøe prosjekt, for å se om babyen reagere på den når den blir født..så æ e no ikke bare negativ. Vil jo bare glæde mæ... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5829182-hjelp-igjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Baby#3* Skrevet 6. august 2006 #2 Del Skrevet 6. august 2006 Gratulerer så mye med baby i magen! Det var jo en veldig god overraskelse! Jeg har hørt mange som sier at de ikke føler seg gravide rundt uke 15. Kvalmen har kanskje gitt seg, og magen har ikke kommet. De fleste har ikke kjent liv heller. Førstegangs kjenner ofte liv seinere enn de som har vært gravide før. Så jeg tror ikke du har noen grunn til bekymring! Bare nyt tiden, og gled deg til de første sparkene. Jordmor kan nok høre hjertet nå, ja. Det er også veldig koselig, og betryggende. Jeg tror mange begynner å handle inn for alvor etter vanlig ul. Da har man sett babyen, og man er omtrent halvveis. Det lønner seg å lese om andres erfaringer på nett når det gjelder utstyrsjungelen. Husk at noen ting kan man også kjøpe etter at babyen er født! Håper dette var til noe hjelp... Lykke til videre i svangerskapet!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5829182-hjelp-igjen/#findComment-5829358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Bouquet Skrevet 6. august 2006 #3 Del Skrevet 6. august 2006 Siden du er bekymret for om det er liv i magen vil jeg anbefale deg å kjøpe deg en babywatcher så du kan høre på babyens hjertelyd når du blir for bekymret. Når det gjelder utstyr, er det nok ikke noe å bekymre seg for. Det er en forferdelig jungel, og enorme mengder med utstyr,(nyttige og mindre nyttige) og det er ofte like mange meninger som det er utstyr. Ville ha sett på utstyr på internett var jeg deg, og sett litt i babybutikker. Du har god tid enda. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5829182-hjelp-igjen/#findComment-5829623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
paulinen Skrevet 6. august 2006 #4 Del Skrevet 6. august 2006 Jeg tror du er helt helt normal. Mine føler krysser hele tiden, enda det er et veldig ønsket barn som skal komme. Men etter det jeg har forstått er det meste normalt i denne perioden. Selv fikk jeg et tips av ei venninne om å skrive ut utstyrsliste på babyshop. Der finner du hva de trenger sånn i utgangspunktet. Det som er enda bedre er at de har en liste for vinterbarn og en for sommerbarn. Det går nok bra, og vi kommer nok til å klare det, selv om ting står på hodet akkurat nå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5829182-hjelp-igjen/#findComment-5830370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
msbu Skrevet 6. august 2006 #5 Del Skrevet 6. august 2006 Gratulerer! Så godt at du ble gravid, selv om du hadde fått beskjed om at det ikke var mulig... Tror ikke du skal bekymre deg for din livsstil selv om du ikke fant ut om ditt svangerkap før i uke 11. Det er nok mange som har tatt seg et glass eller flere før de visst de var gravide, selv om de fleste finner det ut tidligere. Har forresten en venninne som ikke visste hun var gravid før hun var 4 mnd på vei. Datteren hennes er helt perfekt, selv om hun sikkert hadde tatt et glass i ny og ne før hun visste, hun også. Ang. kombivogn og voksipose. Min søster har Simo kombivogn. Hun har 3 barn og har brukt voksipose til alle 3. Har ikke hørt hun har hatt noen problemer med det. Vel er alle 3 født på sommerhalvåret, men jeg tror nok hun fortsatt brukte bagen på vinteren med førstemann iallefall, for han er født i august, og var forsatt bare liten da vinteren kom. Tror nok at bare dyne vil kunne bli noe kaldt, ja. En eller annen form for pose er nok greit. Nå leser jeg at salget av voksipose har gått ned, og at de fleste her inne sverger til lammeskinnspose istedet. Det finnes mange alternativer når det gjelder poser, se deg rundt, og bruk gjerne tid før du bestemmer deg for hvilken du vil ha. Kjenner meg igjen i din usikkerhet. Jeg følte meg heller ikke gravid i uke 15. Kvalmen hadde avtatt, jeg hadde ikke antydning til mage, kjente ingen bevegelser ennå, selv om jeg har født før. Tror mange har det slik. Nå er dette mitt 3. barn. Tidlig i svangerskapet følte jeg meg både avslappet og realistisk i forhold til alt som evt kunne gå galt, selv om jeg virkelig ønsker meg dette barnet. Etterhvert som tiden går, føler jeg at jeg bare bekymrer meg mer og mer. Jeg var nok mye mer avslappet med nr 1 og nr 2 enn jeg er nå. Kanskje er det alderen som gjør at man blir mer "hysterisk" (er født i 72). Uansett er du over den verste risikoen i svangerskapet. Sannsynligvis går alt bra. Prøv å slapp av og gled deg. Skal krysse fingrene for deg ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5829182-hjelp-igjen/#findComment-5835901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
selfangerkjerringa Skrevet 7. august 2006 #6 Del Skrevet 7. august 2006 Hei! ikke bekymre deg Dette er helt vanlige tanker. Første gang jeg var gravid, hadde vi akkurat pussa opp det nye huset vårt, forlova oss, jeg var halvveis i utdanningen og vi så fram til vi skulle prøve å få barn om 2-3 år. Plutselig ble jeg så dårlig, og oppdaget jeg var 4-5 uker på vei.... da hadde jeg nettopp kommet hjem fra ferie der jeg var konstant beruset i 14dager... drakk hver eneste dag, spiste spekemat i bøtter og spann osv. Jeg var skikkelig kvalm og hadde hodepine, var sikker på at det var fordi knøttet visste at jeg egentlig ikke var klar og ville gi meg dårlig samvittighet.... i uke 13-14 forsvant kvalmen og plutselig var jeg liksom ikke gravid lenger...da ble jeg sikker på at det var drikkinga som gjorde at knøttet hadde ramla ut. Hos jordmor uke 14 fikk jeg høre hjertelyd, og skjønte med et smell at jeg VAR gravid!!! og at jeg skulle bli mamma Men så rota jeg meg inn i utstyrsjungelen... herregud så mye en "skal" og "bør" ha av utstyr og tilbehør!!! Heldigvis traff jeg en bekjent som skulle selge en hel pakke med utstyr - vi betalte ca 4000 for ei brukt kombivogn, lekegrind, vippestol, ammepute og div. annet småtteri. Dermed "slapp" jeg å gruble for mye Det er så utrolig mye å velge i, og alle mener forskjellig angående hva som er "nødvendig" og ikke for at barnet skal ha det bra. Ikke rart vi blir stressa og forvirra! Denne gangen er jeg mye roligere, men jeg kjenner definitivt igjen alle følelsene du beskriver. Jeg har forresten også prøvd det musikk-trikset, jeg sang samme sangen om igjen hver eneste kveld (pluss masse annet også selvsagt, men spesielt den sangen) og den dag idag kan 2-åringen min bli helt myk i fanget mitt når jeg synger akkruat den sangen Så min erfaring er at det virker! Et lite tips er at knøttet hører det bedre om DU synger den enn bare å høre den på radioen. Når du synger så hører knøttet stemmen din, og kjenner vibrasjonene i kroppen som stemmen din lager. Her er et par tips: - be jordmor om å få høre hjertelyd, siden du er litt forvirra. Det kan godt hende det er mulig allerede uke 15/16 - vent litt med alt utstyret. Lag deg en liste over hva du har lyst på og ikke, og tenk litt på hva som blir deres behov (les f.eks kombi/duo-tråden fra idag her på 2.tri). Dere har god tid til å bestemme dere enda - Magen kommer snart! Da føler du deg nok plutselig litt mer gravid Det er mange faktorer som spiller inn på tidlig/sein mage - livmor, kort/lang rygg, barnets leie, mengde fostervann osv... Husk at størrelsen på magen ikke alltid har noe med størrelsen på ungen å gjøre. - Se fram til UL som en slags "milepæl". Det å se knøttet på skjermen og kanskje ha med et bilde hjem gjør utrolig mye for følelsen av å ha et barn i magen. Ikke minst fordi det blir mer virkelig for pappa'n! Det er når mannen min plutselig tar rundt meg bakfra, smiler lurt mens han stryker meg på magen eller springer opp av sofaen hvis han tror det sparker, at jeg virkelig blir påmint at det vokser et barn der inne! Et siste tips: bruk gjerne forumet her aktivt, men ta alt med ei klype salt! Her florerer det av hormoner og erfaringer og påstander, og ikke alt trenger å passe for deg og din situasjon! Lykke til videre Og ikke minst: gratulerer så enormt mye med spira!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5829182-hjelp-igjen/#findComment-5836862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå