Gå til innhold

April: Baker dere brød (e.l.) selv?

Anbefalte innlegg

Baker dere, eller blir det ferdigkjøpt brød hos dere? Jeg hadde så fine planer om at småen kun skulle få hjemmebakt brød, for det var jo fort gjort. Men det har ikke gått helt etter planen... Det blir kanskje 30-40% hjemmebakt, men resten kjøper jeg, gitt. Og så jeg som tenkte at det kom til å "gå av seg selv" å bake...

Er det sunnere med hjemmebakt brød for de små forresten? *prøver å gi meg selv et spark bak*

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5828267-april-baker-dere-br%C3%B8d-el-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For tiden blir det ferdigkjøpt brød, for jeg er litt kresen i matveien! :o)

Har ikke funnet en god brødoppskrift uten frø og sånnt enda, men den dagen jeg finner det, har jeg lyst å kjøpe brødbakemaskin! Jeg er avhengig av helt fersk brød, er det 1 dag tørt spiser jeg det ikke!

Da jeg var "student" bakte jeg alt brødet selv (ett år), men det var et møkkabrød fant jeg ut etter at året var over - var nemlig bare grunnoppskrift, så det var meninga å tilsette masse støff oppi. Siden jeg ikke visste det så var brødskivene mine rimelig amputerte og kjedelige, men eneste oppskrifta jeg hadde + lite peng. Ergo drittlei brødbaking. Blir stort sett kjøpebrød, men jeg er kresen! Liker mye, men det beste er et fra Coop Mega (steinbakt) - holder seg mykt, saftig og "ferskt" i opptil fire, fem dager! Topp når det bare er meg og Matilde som spiser skive hjemme. Usikker på det om det er sunnere med hjemmebakt - man vet jo akkurat hva som er i, noe som er positivt, men jeg tror også at kjøpebrød er i en annen klasse nå enn for noen år siden når man bare kunne velge mellom loff og kneipp. Og siden folk generelt er opptatt av at ting skal være sunt så syns jeg det gjenspeiles i utvalg og kvalitet. Hm - det var kanskje ikke et spark i den "rette" retningen? *fnis* Lykke til!

Her går det i kjøpebrød. Meg og gjærbakst går ikke så godt overens så jeg tviler på at det blir noe hjemmelaget brød på denne familien i all fremtid. Om ikke Herman og sambo finner lysten til å bake da (TVILSOMT)! Fikk brødbakemaskin av svigermor en jul, men det var ingen suksess her. Brødene man lager i denne har en ukurant og ubrukelig form, dvs. at en av disse skivene er som 2-3 skiver fra et kjøpebrød.

Annonse

Hmmm... jeg begynte så fint da vi flytta inn her... men det blir sjeldnere og sjeldnere det blir bakt selv...

Første gangen jeg baka var de 2cm høy!! nå er jeg kommet opp i 4-5 så jeg har IKKE tenkt å gi opp nei! hehe... selv om det aldri har gått prikkfritt... hehe

Jeg har gjort det mye før, men nå når jeg har vært i permisjon har det blitt lite - har jo ikke hatt tid :-).

Nå derimot er jeg jo i jobb, da blir det tid til sånt, forstå det den som kan!

Om det er sunnere kommer jo ann på hva du putter i, men jeg vil tro det, jeg bruker iallefall mye mindre salt og bruker masse forskjellige kornsorter, så håper det er sunt og godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...